Tänk svenskt när du målar huset.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Tänk svenskt när du målar huset.

    Tunga argument dom kom med....
    ”Den färgsättningen är inte svensk.” Så säger en kommunpolitiker i Mjölby om en villa i Skänninge. I dag beslutade politikerna att husägaren Bernth Uhno måste måla om huset i en mer passande kulör.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Haha. Har sett helfärgade hus som ser fan så mycket värre ut. Eller ibland har folk trädgårdar som ser ut som slagfält från andra världskriget men ingen bryr sig om det. Men fyfan om någon skulle måla huset lite annorlunda. :-)
    350L Diskus

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Det finns så många bra argument och poänger om varför detaljplan är bra men det här argumenten vara bara dåliga...

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Juwel350

        #4
        Nog är det bra att det finns regler för vilken färg man får måla sitt hus med.Måste passa in i miljön,där vi tidigare hade hus var det ett hus som var målat illgrönt och som störde väldigt mycket.

        Vi skojade med att den som målat måste vara färgblind och fått färgen gratis

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Ursprungligen postat av Juwel350
          Nog är det bra att det finns regler för vilken färg man får måla sitt hus med.Måste passa in i miljön,där vi tidigare hade hus var det ett hus som var målat illgrönt och som störde väldigt mycket.

          Vi skojade med att den som målat måste vara färgblind och fått färgen gratis
          Då är det ju ni som är problemet som stör er på färgen på ett hus. Folk ska väl få göra som man vill.
          Och skulle personen nu ha fått färgen gratis så är väl det hur bra som helst.
          Det är inte alla som vill ha grå eller vita hus som är så populärt nuförtiden. Finns inget så fult som ett nybyggt område med endast vita och grå hus.

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            Ursprungligen postat av Jesper Broman
            Då är det ju ni som är problemet som stör er på färgen på ett hus. Folk ska väl få göra som man vill.
            Och skulle personen nu ha fått färgen gratis så är väl det hur bra som helst.
            Det är inte alla som vill ha grå eller vita hus som är så populärt nuförtiden. Finns inget så fult som ett nybyggt område med endast vita och grå hus.
            Anarki är ingen lösning, dialog är nyckeln, om min granne skulle vilja måla om i en, för omgivningen avvikande/utmanande färg, så hade jag uppskattat en dialog kring detta. Då det är jag som ser resultatet varje dag och inte den som bor i huset... Ungefär som om jag skulle vilja bygga ett två meter högt plank runt min tomt för att avskärma mig och stänga ute, då är det bra med detaljplaner och grannars medgivande för att få tillstånd ett undantag från detaljplan.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Spelwilly
              • June 2014
              • 4

              #7
              Min granne har en ful färg på sin bil som står på uppfarten. Finns det regler för det också?
              Lite svårt med regler angående sådant här då folk har olika uppfattning om vad som är fullt eller inte.
              Tycker det dock är lite märkligt att tjänstemännen har tid att lägga på detta och att kalla färgsättningen osvensk? Finns det en svensk färgskala?

              Kommentar

              • Juwel350

                #8
                Tur att det finns regler så att det värsta går att stoppas,som tidigare skrivits så är det inte husägaren som ser huset mest.

                Vilken färg din granne har på bilen är relevant

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Ursprungligen postat av Spelwilly
                  Min granne har en ful färg på sin bil som står på uppfarten. Finns det regler för det också?
                  Lite svårt med regler angående sådant här då folk har olika uppfattning om vad som är fullt eller inte.
                  Tycker det dock är lite märkligt att tjänstemännen har tid att lägga på detta och att kalla färgsättningen osvensk? Finns det en svensk färgskala?
                  Japp. Allt som inte är vitt, grått, rött eller gult är nog osvenskt!

                  Att folk har sån energi till att bry sig om vad andra har för färg på sitt hus. Så typiskt svensk att lägga sig i allt.
                  Men visst det är ju jättesynd om alla som behöver stirra på en hemsk färg. Finns det inte bättre saker att lägga sin energi på.

                  Det är ju tur då att jag hyr ett hus för tillfället. För då kunde jag välja vad jag ville hyr för typ av hus, eftersom man tydligen inte får utsmycka sitt hus så att det blir så som man själv vill ha det.
                  Det viktigaste är ju att alla svenssongrannar är nöjda med sin omgivning.

                  Fy fan säger jag bara vilket inskränkt folk det finns!

                  Kommentar

                  • Juwel350

                    #10
                    Fy fan är lätt att säga men inte lika lätt att skapa ett vackert bostads/villaområde !

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Och varför ska allt se bra ut i allas ögon?
                      Varför är originellt så fel?

                      Det enda problemet är ju att folk går och retar sig på saker som dom inte har med att göra.
                      Ju mer man retar sig på skitsaker, desto mer sätter sig folk på tvären. Svårare än så är det ju inte.

                      Kommentar

                      • Juwel350

                        #12
                        Visst har man att göra med hur det ser ut i vår omgivning där man skall bo och trivas,vi har olika uppfattning och det har vi ju rätt till.

                        Tack för mig

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Tycker gott att man kan besluta i riksdagen att ALLA hus skall vara grå.
                          Taken skall vara svarta.
                          Fönster skall vara vita.

                          Sedan skall det enbart stå kombibilar på uppfarten.

                          Det skall vara asfalt på uppfarten, och det skall vara ett furuplank i vitlasyr runt tomten.

                          Glöm inte att materialet på husväggen skall vara trä, med fjällpanelsmönster.

                          Vidare så skall det grillas med kol på Fredagar, dock enbart mellan 17-19.
                          Det skall naturligtvis ätas hamburgare och drickas folköl, dock max 4 st / vuxen.

                          Lördagar skall det grillas med gas (jämlikt ska det vara mellan kol och gas).
                          Där ger vi villaägaren en större frihet på tiden och tillåter grillning mellan 16,30 - 20,00.
                          Det skall läggas kyckling eller färdigmarinerade karrékotletter på grillen.
                          Serveras med pommes och kall bea. Vi dricker starköl, det är ju lördag, dock max 3 st / vuxen person.

                          Grillning är förresten enbart tillåten mellan den 1.e Juni och den 1.e Augusti !!


                          Jämlikt, uniformt och allmänt svenssontråkigt är ju den svenska kulturen, så då blir det så här.

                          Vill man ha färg på huset och grilla lite närsom, så uppmanas dessa personer att antingen flytta
                          till Danmark eller nått annat stökigt land.


                          Eller...............?




                          -



                          -


                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Acara
                            • August 2014
                            • 34

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                            Tycker gott att man kan besluta i riksdagen att ALLA hus skall vara grå.
                            Taken skall vara svarta.
                            Fönster skall vara vita.

                            Sedan skall det enbart stå kombibilar på uppfarten.

                            Det skall vara asfalt på uppfarten, och det skall vara ett furuplank i vitlasyr runt tomten.

                            Glöm inte att materialet på husväggen skall vara trä, med fjällpanelsmönster.

                            Vidare så skall det grillas med kol på Fredagar, dock enbart mellan 17-19.
                            Det skall naturligtvis ätas hamburgare och drickas folköl, dock max 4 st / vuxen.

                            Lördagar skall det grillas med gas (jämlikt ska det vara mellan kol och gas).
                            Där ger vi villaägaren en större frihet på tiden och tillåter grillning mellan 16,30 - 20,00.
                            Det skall läggas kyckling eller färdigmarinerade karrékotletter på grillen.
                            Serveras med pommes och kall bea. Vi dricker starköl, det är ju lördag, dock max 3 st / vuxen person.

                            Grillning är förresten enbart tillåten mellan den 1.e Juni och den 1.e Augusti !!


                            Jämlikt, uniformt och allmänt svenssontråkigt är ju den svenska kulturen, så då blir det så här.

                            Vill man ha färg på huset och grilla lite närsom, så uppmanas dessa personer att antingen flytta
                            till Danmark eller nått annat stökigt land.


                            Eller...............?




                            -



                            -


                            He he. Dessutom bör alla män bära cityshorts alternativt trekvarts-jeans, kortärmad skjorta och remsandaler. Kvinnor kan få välja lite mer fritt. Det är ju trots allt sommar ;-)

                            Kommentar

                            • addo
                              • January 2007
                              • 609

                              #15
                              Alltså jag bara spyr på den där attityden!

                              I mina föräldrars villa område har bebyggelsen förtätats mycket dom senaste åren så 80% av alla träd har sågats ner (och nu blåser det 5m/s varje dag), mina föräldrar har i alla fall fått önskemål av ny inflyttade grannar att såga ner sina över 100år gamla träd på tomten! Svaret blir förstås alltid, ni skulle tänkt på att trädet stod där innan ni köpte ert hus om det nu är så hemskt...

                              Sen är alla snäsiga kommentarer om att alla gräsmattor nu mer sköts som blomsterängar. Att man är miljövän och dessutom tycker det är finare med ett blomsterhav och massa fjärilar än en golfgreen spelar ingen roll. Alla ska hugga ner alla sina träd, köra konstgödslad gräsmatta på max 5cm. Plantera en 4m hög tujahäck runt tomten sen är det klart.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...