Tänk svenskt när du målar huset.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #16
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Japp. Allt som inte är vitt, grått, rött eller gult är nog osvenskt!

    Att folk har sån energi till att bry sig om vad andra har för färg på sitt hus. Så typiskt svensk att lägga sig i allt.
    Men visst det är ju jättesynd om alla som behöver stirra på en hemsk färg. Finns det inte bättre saker att lägga sin energi på.

    Det är ju tur då att jag hyr ett hus för tillfället. För då kunde jag välja vad jag ville hyr för typ av hus, eftersom man tydligen inte får utsmycka sitt hus så att det blir så som man själv vill ha det.
    Det viktigaste är ju att alla svenssongrannar är nöjda med sin omgivning.

    Fy fan säger jag bara vilket inskränkt folk det finns!
    Typiskt svenskt håller jag inte med om, det finns ett land på andra sidan Atlanten som är extremt reglerat och omständligt i residential zoner, ett land som brukar definieras som "the land of the free". Jag har en barndomsvän som har en villa i West Palm Beach, FL och det han beskriver får mig att uppskatta att bo i det fria oreglerade Sverige... Ett exempel; han ville lägga om markstenen kring sin egen pool på sin egen insynsskyddade uteplats... det slutade med besök från den lokala myndigheten... och böter... samt en rätt saftig kostnad för rätt tillstånd som han hade missat att han behövde... Jag kan berätta att det var en granne som tipsade myndigheten i frågan när han såg min kompis lasta av marksten från sin pick-up till sin baksida. Det känns lite DDR över det hela.

    Men nu kanske jag missuppfattar dig Jesper, och att det är det specifika fallet med argumenten som kommunaltjänstemännen använder i just detta fall som du riktar din aggression emot? De argumenten håller jag med om är riktigt dåliga.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      # 13 Glömde att beslut om godkänd svensk frisyr måste klippas oxå.
      Bara att vänta på beslutet att det ska vara svensk fisk mm när det gäller akvarium kommer. Inga osvenska färger som sticker ut får finnas där heller.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #18
        Gör tankeexperimentet att det hade handlat om fastighetsägarens bil, eller ännu hellre, vederbörandes klädsel!
        Det skulle ju ha låtit ännu festligare att höra den där centerpartisten kritisera den med argumentet att den inte ser tillräckligt svensk ut!

        Förresten är huset fränt och borde inte innebära något som helst obehag för grannskapet!

        Kommentar

        • Axman
          • January 2013
          • 188

          #19
          Visst kan man tycka att folk borde få göra som de vill, problemet är väl att alldeles för många skulle göra val som försämrade det för andra utan att bry sig. Klart det behövs regler, bara ogenomtänkt att ha en annan åsikt får jag nog tycka. Det svåra är ju däremot gränsdragningen. vilket dessa tjänstemän verkligen verkar ha problem med.

          Exempel, när grannen byggde om sitt hus så fick de tag på en snorbillig färg som inte riktigt var vad de hade tänkt sig. Den såg väl hyfsad ut i dagsljus men på kvällen med lite kvällssol och belysning så blev det ett radioaktivitetsgrönt ljus som sken upp ett område långt utanför deras egen tomt. Nu målade de om ändå men i det fallet hade väl inte jag varit superglad över att alltid när man tittade ut på kvällen såg ut att vara självlysande grönt(träd, gräs, ja allting).

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #20
            Självklart måste det finnas regler, många av reglerna som finns är dessutom rent byggnadstekniska och inte så mycket att snacka om. Eller att man inte får bygga hönshus och komposter hur som helst, eftersom det kan leda till råttinvasion.

            Men när det kommer till saker som färg blir ju gränsdragningen så svår att försiktighetsprincipen verkligen borde gälla, största problemet är ju att detaljplanen brukar vara så luddigt skriven, ffa i äldre områden. Det borde inte få stå saker som färgen ska passa in i området, eller ha en god färgverkan, utan det borde anges en specifik färgskala som får användas, eller ännu bättre stå specifikt vilka färger som inte får användas.

            Kommentar

            • Jerka_R
              • October 2005
              • 43

              #21
              Det är rätt självklart för mig att man inte kan måla sitt hus hur som helst. Det påverkar ju i allra högsta grad omgivningen. Ponera att nån granne skulle vilja måla sitt hus som en djurgårdsflagga eller, hemska tanke, en skåneflagga. 98% av oss vill inte bo granne med en djurgårdare eller skåning. Inse hur mycket värdet på våra fastigheter skulle sjunka då. En ny bostadsbubbla väntar då runt hörnet. Folk blir arbetslösa och hamnar i sex- och/eller knarkträsket. Sannolikt slutar det med en ny istid och allt för en jävla konstnärs skull.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #22
                Mja... jag har ju gått från politiken där jag varit i högsta grad ansvarig för att lägga sig i vad folk gör med sina hus till juridiken där tänket är lite annat. Och efter det så vill ju jag säga att det här är inte enkelt. Det finns många exempel på klåfingrar till politiker som lägger sig i sånt som bäst sköts av enskilda själva. Men det finns också exempel på hårdhänta renoveringar där man helt förvanskat ett kulturarv. Och det finns för all del också många exempel på där de konstigaste hus släppts fram, det finns här i trakten hus som ser ut som lador utan att vara det, allt för många hus som försöker låtsats vara nån slags jaktstugor utan att vara det osv.

                Det är inte lätt att hitta rätt balans. De här färgsättningsbråken känns ofta som trams och det är ju också sånt som normalt är lätt att rätta till om man kommer på bättre tankar. Det är annat som är viktigare och som man borde ägna mer kraft åt. Det är många städer som helt förlorat sin själ och blivit tråkiga betong och glashögar som ser likadana ut var man kommer. Allt för ofta får planerarna en släng av elefantias också.

                Det behövs regler. Och det behövs politiker som styr upp miljön så det blir trivsamt och bra. Men tyvärr ägnar de allt för ofta kraft åt skitsaker i stället för det som är viktigt.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                Arbetssätt...