Min Pärlrasbora återuppstod!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KattenKorven
    • March 2015
    • 8

    Min Pärlrasbora återuppstod!?

    Har läst flitigt på zoopet, men har inte haft något att skriva om förrän nu. Har hört att Danio Margaritatus ska vara tåliga, men det här slog alla rekord...

    jag har haft ett gäng pärlrasboror och pygmépansarmalar i ett ytte-pyttelitet 23-liters Fluval Edge ett tag nu. Litade helt på killen i zooaffären som sa att det skulle funka jääättebra med ett så litet kar och att det inte var något problem att ha grovt skiffergrus till pansarmalarna. Efter att ha läst på lite om fiskarnas behov och blivit klokare fick de igår flytta till ett 54-liters med fin sandbotten och mycket växter där de verkar trivas prima. Nåväl, till historien:

    Igår morse hade jag bara kvar tre av mina fyra rasboror. Den fjärde var spårlöst försvunnen och jag antog att han hade dukat under. Flyttade alla fiskar och växter till det större karet och letade förgäves igenom grusbottnet efter den döda rasboran. Det lilla fluval-akvariet tömdes nästan helt på vatten och flyttades. Det hade nu enbart vatten upp till grusbottnen, så bottnen hölls blöt. Jag har någon idé om att ha räkor i det så småningom så när jag efter några timmar hade pysslat färdigt med den andra karet fyllde jag på nytt kranvatten i fluvalet och startade pumpen igen. Då innehöll karet enbart grovt grus och kranvatten. Lämnade det så över natten.

    Nu på morgonen sneglar jag på fluval-karet och ser lite blad och krafs som flyter omkring. Noterar att ett av bladen liknar en fisk...men..det ÄR ju en fisk! Rusar dit och tittar och där simmar en stor Pärlrasbora glad i hågen och med fina röda fenor. Han har överlevt tömning av akvariet och runtskyffling av gruset samt omild påfyllning av nytt vatten och ser ut att vara i strålande form. Hur är detta möjligt?

    (Nu är han återförenad med de andra i det större karet och kilar nöjt omkring bland växterna som om inget har hänt. Har döpt honom till Lazarus.)
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    De tål mer än man tror. Så länge de inte blir torrlagda kan de klara sig kortare perioder

    Kommentar

    • KattenKorven
      • March 2015
      • 8

      #3
      Jag förstår bara inte var han höll hus nånstans. Ett fluval edge utan växter borde inte vara ett så bra gömställe. Kan han ha grävt ner sig i gruset, månntro? Men han ser inte skadad ut, så jag har svårt att tro det...det är rejält grovt skiffergrus. Grymt imponerande kamouflageteknik.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Gräver gör de inte, men den hade säkert bara gömt sig någonstans.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • KattenKorven
          • March 2015
          • 8

          #5
          Tyvärr hade han tydligen blivit skadad av upplevelsen trots allt, för imorse såg jag att han hade ett ljust märke på ena sidan och han simmade ovanligt nära ytan och såg lite "skev" ut. Hann inte göra något innan jobbet, men när jag kom hem såg han ännu tröttare ut och jag såg att han var helt luden på den ljusa fläcken.

          Som jag förstår det så kan svamp i en skada ge ett sånt utseende och det är ju inte otänkbart att han skrapade sig under sin traumatiska upplevelse. Han blev jagad av de andra rasbororna vilket inte kändes helt ok i hans tillstånd, så jag har flyttat honom (ironiskt nog tillbaka till edge-akvariet) så han får vara ifred, saltat vattnet och satt i en doppvärmare inställd på 26 grader eftersom vattnet var lite för kallt för honom. Detta efter en del googlande och läsande här på zoopet så jag hoppas att jag inte gjort något allt för tokigt. Håller nu tummarna för att han överlever natten.

          Kommentar

          • KattenKorven
            • March 2015
            • 8

            #6
            Happ. Han klarade inte ens kvällen. Han började driva lealöst med strömmen och flöt uppochner och försökte inte räta upp sig eller röra fenorna.

            Han har nu fått simma vidare till det stora fiskstimmet på andra sidan. Har aldrig behövt avliva ett husdjur förut så det känns måttligt roligt. Känns hemskt att jag drog ut på det hela onödigt länge också, men hoppades verkligen att han skulle repa sig.

            Kommentar

            • Axman
              • January 2013
              • 188

              #7
              Beklagar.

              Kommentar

              Arbetssätt...