Resultat i fototävlingen för mars 2015

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Resultat i fototävlingen för mars 2015

    Resultatet i marsomgången av 2015 årsfototävling
    Total omsvängning i toppen i denna omgång eftersom PiaJo vann och hon i förra omgången hamnade väldigt långt ner. Tvåa blev Mr. P som inte alls var med i förra omgången. Kul med omsvängningar.
    Stort grattis till dessa bägge och även till alla andra duktiga deltagare.
    1/ 530 poäng/ PiaJo / I farten.
    2/ 330 poäng/ Mr P / Nyfikna
    3/ 300 poäng/ Tommy Vestlie / iFish
    4/ 290 poäng/ Göran Å / Aulonocara sp. ”Iwanda” Chiwindi
    5/ 270 poäng/ Marten 88/ Forktail
    6/ 260 poäng/ Inger H / Prinsessa på alerten
    7/ 250 poäng/ Nanoräkan / Tittut
    8/ 220 poäng/ petnym / Nemo
    9/ 170 poäng/ ansjo / Snyggast i karet
    10/ 130poäng / Likan / sabaji
    10/ 130poäng / Mr. Woods / Kvällens klo
    10/ 130poäng / HWH / Otto
    10/ 130poäng / Kjell Goldsson / Vacker hjälte (Heros cf. notatus)
    12/ Webo /Nkhata Bay
    12/ bobo11ett/ Juwel 300 liter
    12/ Rebah /Bubbligt kamouflerad
    12/Christian Alfredsson / Hyphessobrycon eques – Blodtetra

    Totalt kom det in 181 röster (61 röstande) men 1 av dessa röster var ogiltig pga att den hade avgivits av en röstare som inte hade röstat på 3 foton.
    Dessutom var det 2 av deltagarna (Mr. P och bobo11ett) som glömde att rösta och enligt reglerna får de då ett poängavdrag på 30 poäng.

    Totalsummering i Årets fotograf
    1/ Göran Å /12 + 9 = 21 poäng
    2/ Tommy Vestlie / 8 + 10 = 18 poäng
    3/ PiaJo / 2+ 12 = 14 poäng
    4/ Kjell Goldsson / 11 + 3 = 14 poäng
    5/ Mr. Woods/ 10 + 3 = 13 poäng
    6/ petnym /7 + 5 = 12 poäng
    7/ Mr P / 11poäng
    8/ Nanoräkan/ 5 + 6 = 11 poäng
    9/ Webo / 9 +1 = 10 poäng
    10/ Marten88/ 8 poäng
    11 / Inger H/ 1 + 7 = 8 poäng
    12/ Rebah / 6+ 1 = 7 poäng
    13/ Likan / 4+ 3 = 7 poäng
    14/ ansjo / 1+ 4 = 5 poäng
    15/ HWH / 2 + 3 = 5 poäng
    16/VisualDarkness / 3 poäng
    17/ Christian Alfredsson / 1 + 1 = 2 poäng
    18/ Enola / 1poäng
    18/bobo11ett / 1 poäng
    Alla deltagare får poäng i en omgång (det är därför som flera foton hamnar på 12:e plats även om de fick lite olika poäng) i en sjunkande skala (från 12 ner till 1) och vid slutet av året kommer en sammanlagd resultatlista att publiceras där de bästa kommer att få fina priser, men vi kommer även att ha en fint pris som lottas ut bland de som har deltagit under året.
    Om 2 foton har samma antal totalpoäng så avgörs deras inbördes placering av den högsta poängen de har fått i en omgång.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 March 2015, 19:12.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Grattizar alla - främst då till Pia och till er andra på pallen . Men, jag tycker även att alla andras foton bör få en plats i "solen".
    Tycker, att en del kommentarer är alldeles för "petiga" på många av fotona (absolut inte på mitt gamla, som inte alls är någon höjdare), ingen av oss är ju trots allt några proffsfotografer .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Det jag menar med mitt inlägg ovan är, att många har inte den utrustning som kanske behövs för att få till ett "enligt juryn" (där även jag och alla andra ingår) - vad som "gör" ett bra foto. Så ett bra foto, behöver absolut inte betyda en massa olika objektiv.
      Vill bara påpeka det, till nya som vill vara med i fototävlingen .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Haha, ja jag skall försöka bli vän med kanonen!
        Men det funkar fint med en helt vanlig Nokia N8 mobiltelefon! Förrförra året kom jag ju fyra med den utrustningen!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Fast jag tycker nog i alla fall att det är bra om folk är petiga när man kommenterar mitt foto. Det visar ju vad kommentatorerna tycker om fotot och varför de röstar (eller inte röstar) på mitt foto och då kan man kanske försöka anpassa sig för att komma högre nästa gång. Eller så struntar man i det om man inte bryr sig så mycket
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Grattis till prispallen, och övriga deltagare.
            Jag håller med Kjell, jag kommenterar mina egna personliga åsikter om ett foto. Och jag hoppas verkligen ingen tar illa upp, för det är inte negativ kritik från min sida.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Fast jag tycker nog i alla fall att det är bra om folk är petiga när man kommenterar mitt foto. Det visar ju vad kommentatorerna tycker om fotot och varför de röstar (eller inte röstar) på mitt foto och då kan man kanske försöka anpassa sig för att komma högre nästa gång. Eller så struntar man i det om man inte bryr sig så mycket
              Vet inte om det är jag som är korkat men jag hittar inte bilderna med kommentar så man kan se vilken bild som vann. På första sidan så är det fortfarande förra månadens resultat och enda sättet jag kan se bilderna för denna rundan är vid att gå in och rösta men då ser man ju inte vad bilderna heter och ej heller kommentar på bilderna.


              Har jag missat något?
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Ursprungligen postat av Inger H
                Grattizar alla - främst då till Pia och till er andra på pallen . Men, jag tycker även att alla andras foton bör få en plats i "solen".
                Tycker, att en del kommentarer är alldeles för "petiga" på många av fotona (absolut inte på mitt gamla, som inte alls är någon höjdare), ingen av oss är ju trots allt några proffsfotografer .

                //Inger
                Vart hittar du dessa bilder med namn och kommentarer?

                Jag vill också se vilket bild det var som vann och övriga i som var med samt kommentarerna.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Webo
                  Vet inte om det är jag som är korkat men jag hittar inte bilderna med kommentar så man kan se vilken bild som vann. På första sidan så är det fortfarande förra månadens resultat och enda sättet jag kan se bilderna för denna rundan är vid att gå in och rösta men då ser man ju inte vad bilderna heter och ej heller kommentar på bilderna.


                  Har jag missat något?
                  Christian sitter på tåget och kan inte lägga upp allt utan det kommer imorgon. Kommentarerna funkar inte riktigt eftersom å, ä och ö inte funkar.

                  Vill du ändå läsa de "trasiga" kommentarerna så är det bara att gå in den vanliga vägen - dvs via "Tävlingar" i menyn. Sedan "Fototävlingen" och sedan "Mars 2015"
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    Grattis Pia!
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Grattis Pia, drottningen av Zoopet Knappast oväntat.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        #12
                        Grattis Pia, rätt bild vann
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Så roligt! Tack för alla grattisar

                          Jag håller med tex Kjell och Anders om kommentarerna, jag skriver mina personliga tankar, hoppas ingen tar illa upp!
                          Jag är mycket glad när någon kommenterar mina foton för då har jag en chans att lära mig och även se hur andra ser på mitt foto.

                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Marten64

                            • July 2012
                            • 1020

                            #14
                            Grattis Pia, riktigt snyggt foto. ��
                            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #15
                              Ja fint foto Pia. Det som är så härligt är att alla kan rösta på vad man vill. Jag tyckte Rebahs bild var överlägset bäst.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...