Cirkulation, syresättning, växter etc.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Cirkulation, syresättning, växter etc.

    I vårt 54 liter akvarium med SA tema vill framförallt malarna ha ett väl cirkulerat och syresatt vatten. Detta löser jag genom att cirkulera akvariets volym x10/h. För att få en kraftig cirkulation med hög syresättning så använder jag nu en difusor på utloppet från innerfiltret, utblåset är riktat nedåt och bryts mot en rot och en sten för att på så sätt minska vattenströmmen, jag har uppnått det jag vill, maximal cirkulation och syresättning utan att fiskarna simmar i en centrifug, utan en sävlig ström i akvariet.

    I akvariet växer det en del växter, inte överdrivet med växter men ändå. Generellt är gängse norm att difusor för extra syresättning inte skall används i ett planterat akvarium utan i sparsamt planterade akvarium då det extra syret skapar ytcirkulation som luftar ur och minskar CO2 i vattnet, vilket även borde appliceras på ett akvarium med kraftig ytcirkulation?

    Har jag ett akvarium med växter där jag inte tillsätter extra CO2 så kommer vattnet alltid ha lite lägre i CO2 värde än rummet det står i, samma rum som akvariet vill ligga i nivå med, borde då inte extra tillförsel av syre/genomluftning tillföra mer CO2 till växterna och eftersom CO2 halten är lägre än i rummet, PH värdet sjunka (vilket kan vara bra i SA akvarium)?

    Skulle jag däremot ha ett akvarium där jag tillsätter CO2 och samtidigt ha en difusor för att tillföra extra syre/genomlufting genom genomluftning, skulle jag effektivt ta bort den extra CO2 tillförseln omgående? Dvs. så länge jag inte tillför extra CO2 så är kraftigt cirkulation och extra genomluftning ingen nackdel även i ett planterat akvarium

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Att tillsätta CO2 i ett rätt belyst akvarium ökar syrehalten i vattnet (genom fotosyntes). Luftpump med "syresten" luftar ut CO2 effektivt och har alltså motsatt effekt i det läget. Men har man ev. syrebrist i karet beror det förmodligen på alltför stor fisklast och/eller process av förmultnande. Har aldrig själv upplevt syrebrist i ett normalt skött akvarium.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Sleaper, tack för ditt svar. Så länge man inte tillför extra CO2 är det alltså ingen "risk" med att säkerställa adekvat syretillförsel med en difusor istället för genom kraftig ytcirkulation?

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Ursprungligen postat av Erikderek
        Sleaper, tack för ditt svar. Så länge man inte tillför extra CO2 är det alltså ingen "risk" med att säkerställa adekvat syretillförsel med en difusor istället för genom kraftig ytcirkulation?


        EK
        Normalt sker tillräckligt utbyte/syresättning via vattenytan. Någon större cirkulation behövs inte, ifall inte karet har extremt liten vattenyta i förhållande till volym.

        Kommentar

        Arbetssätt...