Död fisk - Nitrit kaos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weggse
    • January 2015
    • 11

    Död fisk - Nitrit kaos

    Var bortrest i helgen och kom hem till att en av mina hanar i mitt ciklidkar (180L Malawi) hade blivit ihjälslagen och legat över natten (tror jag) och detta resulterade till att nitriten sköt i höjden. Det är ett relativt nytt kar som endast vart igång i 1,5 månad och har där av endast 4 ( nu 3) fiskar i. Gjorde ett vatten byte på 50% och hade även i vatten från mina andra två kar med normala värden tillsammans med det nya vattnet. Även filter gjordes rent och jag kramade även ur mina filter från dom andra karen i det för att boosta bakterierna ytterligare. Men trots detta så sjunker inte mina nitrit värden? Några tips & trix?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det kan ta lite tid innan det börjar sjunka. Hur verkar fiskarna? Om de agerar OK kan du avvakta.
    Lite salt kan du också tillsätta (om det är Malawi kan du gärna ta 1 Dl per 100 L vatten). Det tar inte bort nitriten men det gör så att fiskarna inte skadas.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • weggse
      • January 2015
      • 11

      #3
      Två av dom verkar oberörda, medans en ligger och chippar vid ytan. Men testar med saltet, har även en vatten redning som heter easybalance som ska motverka nitrit men samtidigt står det att den ska stabilisera Ph:t är rädd att det ska sänka ph:t i karet? Någon erfarenhet om denna sortens redning i malawikar?

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Jag fick ner min nitritspik med några dagars behandling med Sera Bionitrivec. Vet dock inte om den påverkar PH-värdet negativt.
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        Arbetssätt...