Nybörjare och grusstorlek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • montahue
    • March 2015
    • 44

    Nybörjare och grusstorlek?

    Jag har just handlat ett 110 liter som ska ersätta det 54 liter jag har haft i ett par år. I 54 litern har jag haft ett rätt grovkornigt grus av "standardsort", är osäker på exakt storlek. För vattenbyten har jag använt en hävert som jag tryckt ner i gruset vilket är enkelt och jag gissar är det bekvämaste sättet? Men rent estetiskt så gillar jag att gruset är så finkornigt som möjligt för att det ger en snyggare skala och får akvariet att se större ut. Helst skulle jag använda riktigt finkornig sand men jag är åtminstone än så länge för okunnig och bekväm för att sköta sådant tror jag. Jag vill ha så finkornigt grus som möjligt utan att det blir "svårskött" och ger dålig näring till växter vilket jag läst att för fint grus kan göra (?) Och jag vill nog kunna trycka ner häverten också utan att röra om för mycket.
    Tacksam för tips!
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    #2
    Hej!

    Så länge du inte använder bottenfilter går det bra att använda en riktigt finkornig kvartssand eller motsvarande sandsorter av lave etc. Färgen på sanden avgör en del, flera fiskarter ogillar den ljusa, vita kvartssanden, men den är väldigt snygg. Det finns i alla färger, men var noga med att göra ett "vinägertest" om du vill undvika att få en sand som förändrar pH så att det blir basiskt. Ex.v. engelsk sjösten ger ett varmt och mjukt intryck men är kalk- och sandstensbas som ger ett kraftigt alkalitillskott. Vinägertest är något så enkelt som att be att få en matsked av aktuell sandsort och sedan hälla på vinäger så det täcker. Bubblar det så är det en bergart som släpper ifrån sig alkali (kalk, kalcium eller andra basiska mineral). Det är främst afrikanska ciklider som gillar basiska, hårda vatten samt en del ungfödare.

    Däremot får du investera i en hävert med en grov rörförlängning om du ska "dammsuga" bottnen som tidigare. Med röret så hålls hastigheten i sugdelen så pass låg att de finkorniga sandpartiklarna virvlar runt lite men inte följer med upp.

    För växter och djur är en finkornig sand definitivt att föredra, krävs väldigt härdiga arter för att växa i ett grovt grus, se efter i sjöbottnar och för den delen på land. Inget "grönt" vill egentligen vara i grus. Däremot trivs de flesta växter i sandbottnar. Ex.v. malar mm bottenlevande fiskar mår väsentligt bättre med finsand än med grus.

    Tidigt i akvaristiken var man orolig för finkornig sand då det lätt skulle bli syrefria förhållanden som skapade ammonium djupt nere i sanden, det var ett skäl till att akvariegrus blev en de facto standard. Men det är överdriven oro och har du växter och byter vatten rimligt ofta kommer ackumulationen av organiska rester mm i sanden inte att bli ett problem som ger de här kvävechockerna man oroade sig för.

    Lycka till
    Åke

    Kommentar

    • montahue
      • March 2015
      • 44

      #3
      Tack för det utförliga svaret Åke! Det du säger låter som det rakt motsatta man får höra på lokala djurbutiken. Den hävert jag har är av märke easy clean med rörförlängning som är 40cm lång och har en oval form på ca 6x3 cm. Är detta vad du menar med "grov" eller behöver jag köpa en större modell tror du? Jag har tänkt ha vanliga "lättskötta" fiskar i akvariet. Har just nu bortsett från Platy(som jag ska försöka fasa ut) tetror, mal och botia.

      Om möjligt är jag tacksam över väldigt konkreta tips på bra grussorter och kornstorlekar som skulle passa, dvs så finkornigt och snyggt som möjligt utan att bli allt för opraktiskt.

      Mvh Martin

      Kommentar

      • montahue
        • March 2015
        • 44

        #4
        Jag missade att du rekommenderade finkornig kvartssand. Menar du med detta något som denna produktbeskrivning: "Finkornig kvartssand för inredning av strandliknande undervattenslandskap. Sandstorlek 0,7 - 1,2 mm" ?
        På lokala djurbutikskedjan hävdar de bland annat att jag inte kan använda en hävert för att få bort "avfall" från så fin sand utan måste ta bort det genom att skrap ytan med en håv. Det låter till viss del logiskt för mig eftersom fin sand ju blir mycket tätare.

        Men som sagt jag är novis och har inte funderat så mycket över bottenmaterial i mitt 54 liter hobbyakarium. Nu när jag ska uppgradera till dubbla storleken vill jag gärna att det ska bli så snyggt och livskraftigt som möjligt men utan att jag måste lägga ner allt för mycket mera tid på skötsel än jag gjort hittils.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Bara för att slamsugningsdiskussionen har satt igång, så tänker jag visa några bilder på min burk där jag aldrig slamsuger botten!

          Klicka på bilden för större version

Namn: 020320153873.jpg
Visningar: 3
Storlek: 187,9 KB
ID: 2166734 Klicka på bilden för större version

Namn: 020320153871.jpg
Visningar: 2
Storlek: 196,4 KB
ID: 2166735Klicka på bilden för större version

Namn: 280220153861.jpg
Visningar: 4
Storlek: 197,8 KB
ID: 2166736 Klicka på bilden för större version

Namn: 280220153824.jpg
Visningar: 5
Storlek: 210,2 KB
ID: 2166737

          Kommentar

          • montahue
            • March 2015
            • 44

            #6
            Väldigt snyggt och exakt hur jag skulle vilja att botten i mitt akvarium såg ut! Vad menar du med "slamsugningsdiskussionen"?

            Kommentar

            • hawain
              • March 2015
              • 1

              #7
              Ursprungligen postat av montahue
              Väldigt snyggt och exakt hur jag skulle vilja att botten i mitt akvarium såg ut! Vad menar du med "slamsugningsdiskussionen"?
              Jo det vad var Åke pratade om att skaffa en lång hävert för att damsuga bottnen. Sen att Mr.Woods kom in i tråden och drog igång "diskussionen" var nog mest för att han ville visa upp sitt mycket tjusiga akvarium
              Dalby Lanthandel - Pausa tiden och njut. Skånes lantligaste te & kaffehandel.

              Kommentar

              • montahue
                • March 2015
                • 44

                #8
                Ursprungligen postat av hawain
                Jo det vad var Åke pratade om att skaffa en lång hävert för att damsuga bottnen. Sen att Mr.Woods kom in i tråden och drog igång "diskussionen" var nog mest för att han ville visa upp sitt mycket tjusiga akvarium
                Jo jag förstod nog nästan det

                Men min fråga kvarstår angående hur fint grus det är praktiskt att använda. Jag gillar som sagt fin sand men helt nybörjare som jag är på detta så vill jag inte göra något som skulle orsaka mig en väldig massa extra jobb eller orsaka något annat problem.

                Åke gav ju ett väldigt bra svar men jag är fortfarande osäker på om jag förstått allt. Jag vore tacksam om alla som har tips och erfarenheter och vill dela med sig av dessa. Eller finns det tex. någon bra forumtråd som behandlar detta?

                Mvh Martin

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ursprungligen postat av hawain
                  Jo det vad var Åke pratade om att skaffa en lång hävert för att damsuga bottnen. Sen att Mr.Woods kom in i tråden och drog igång "diskussionen" var nog mest för att han ville visa upp sitt mycket tjusiga akvarium
                  Här blir man genomskådad och läst som en öppen bok ser jag!

                  Men min poäng (förutom att visa upp burken, som jag på senare tid upptäckt att jag börjar bli rätt nöjd med), är att slå ihjäl myten om att sand på något vis skulle vara svårare än grus. Jag tycker det är precis tvärt om faktiskt! Trots att jag inte har överdriven cirkulation (1800L/h i ett 310L) så är det nästan alltid rent på botten. Jag "städar" aldrig i karet, med vissa undantag...
                  Till exempel händer det ibland att jag får en explosion av staghornsalger, och dessa tar jag oftast bort manuellt, lika dant om det samlas massor av döda växtdelar någonstan, då kan det bli att jag "plockar" lite, men "damsugning" blir inte av, det behövs helt enkelt inte!

                  Jag har tidigare haft burkar med grus/sjösten av varierande grovlek och vad jag vill ha sagt är att det på alla vis varit jobbigare och mer svårstädat! Skiten letar ju sig ner i substratet och så får man stå där med sin hävert och försöka få upp den bäst man kan. Med fin sand får du ju som ett "golv" i karet och den skit som inte filtret tar hand om kommer att ligga kvar ovanpå! En klar fördel kan jag tycka, för även om du bara har en vanlig slang när du byter vatten, så är det hur enkelt som helst att suga upp onödig detrit med den!
                  Sanden är tyngre och kommer ligga kvar om du bara har rätt teknink och slangföring, och vad gör det förresten om det skulle åka med lite när den kostar 59.- för en 25-kilossäck?

                  Kommentar

                  • montahue
                    • March 2015
                    • 44

                    #10
                    Tack för upplysningen! Låter mycket bra tycker jag. Bortsett från att det är mycket snyggare med finkorning sand än grus så river ju häverten omkring allt grus med när man trycker ner den och bottnen förlorar sin lutning.
                    Kan du säga vad du har för grussort i ditt akvarium? Det ser väldigt bra ut. Ser ut att vara ljust men inte vitt och har lite skiftning i sig (?) Om möjligt får du gärna säga vart du köpt det?

                    Mvh Martin

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Det är blästersand från Jula (det finns andra bra byggvaruhus också).

                      Vad man skall vara medverten om är att finkornig sand inte är jättebra för impellerpumpar om den skulle råka sugas in...

                      Kommentar

                      • Åke Eriksson
                        • September 2014
                        • 41

                        #12
                        Snygg burk, verkligen!

                        Jo som Mr Woods mycket riktigt skriver så är detta med att "dammsuga bottnen" inte så himla nödvändigt om det är ett akvarium i balans där du matar rimligt försiktigt. Jag tycker också det är lättare att hålla snyggt med finsand än akvariegrus. Om du däremot vill "dammsuga" på det sätt man rekommenderar för grus, detta med att trycka ned en häverts lite i bottnen, så fungerar säkert det förlängningsrör du beskriver, men du får hålla koll (klämma åt mm) så du inte får med dig massor av sand upp. Å´andra sidan är det ju ingen katastrof. Häll i lite nytvättad dito helt enkelt och ersätta ett topplager som du råkar få med upp.

                        Blästersand låter billigt och bra, nästan säkerts kvartssand som är hårt. Men det är gott om alternativ i akvarieaffärerna också. Kolla igenom på grossisten Imazo's hemsida (imazo.se) så ser du vad ca 1/2 av alla akvarieaffärer säljer, de tar hem det du vill. Priset är dock garanterat 2-4 x Julas, men det finns en hel del natursandstyper (och många svinfula, illfärgade!) som är naturligare och mjukare färgade som alternativ till den kritvita kvartssanden.

                        Ha det gott
                        Å

                        Kommentar

                        • montahue
                          • March 2015
                          • 44

                          #13
                          Impellerpump låter som något avancerat, är det något jag behöver bry mig i så länge akvariumet är ett 110l Juwel Rekord 800 "kit" ?

                          Martin

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            En botten skall ALDRIG dammsugas.

                            Ett kar som har smutsig botten har nått fel.

                            Det finns 2 stora bankar med goda bakterier i ett kar, pumpen OCH botten. Suger du upp ytan på botten så suger du upp stora delar av de goda bakterierna, vilket medför obalans i karet, och då kommer "smutsen" som brev från skattmasen....dvs alltid.

                            Låt bli att köra ner häverten i botten.

                            Den enda smutsen som häverten eventuellt skall ta upp, är döda växtdelar och eventuellt döda fiskar om man tycker det är otrevligt att manuellt ta upp dom.


                            Nu har jag bara ett litet 112 kar igång. Det körs med Jula blästersand. Nästan lika ren nu som när den släpptes i.
                            Den mörknar efter ett tag och är inte så ljus så att den "skrämmer fiskar".

                            Som mest hade jag 11 kar igång för ett par år sedan, storlek 11 - 250 liter, dammsög ALDRIG botten.
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • montahue
                              • March 2015
                              • 44

                              #15
                              Jag har varit på Jula och köpt sand, inte bare billig utan också exakt hur jag vill att den ska se ut Tack alla för svaren. Väntar nu bara på BTN slimline Amazonas bakgrunderna som jag beställt till fyndpris men givetvis så saknades A-delen i lagret.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...