Missvisande Nitrit-test?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Missvisande Nitrit-test?

    Jag misstänker starkt att mitt Sera Nitrit-dropptest inte fungerar. Mina bolivianska fjärilsciklider och mina Viejitas fjärilsciklider har visat tydliga tecken på att inte må bra. De blev mörka och stod nästan helt still vid botten och flämtade idag och igår.

    Mitt pH ligger stabilt (men väl högt) på 7-7,5. Och mitt Sera Nitrit-dropptest är helt klargult utan minsta antydan till oranget.
    Ändå när jag byter vatten så blir alla fiskar direkt mycket piggare och får tillbaka sin vanliga färg...?

    De går i ett 120-liters akvarium tilsammans med 10 kolglödstetror och 3 Otocinclus. Akvariet har varit i gång i ca 4 veckor. Första tre veckorna gick det tre fjärilsciklider i akvariet och de mådde kalas (utom ena honan som blev lite mobbad).

    Kan ni erfarna akvarister lösa denna gåta?
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Min spontana reaktion är att du har mycket känslig fisk i ett omoget kar..

    Är du säker på att nitrifikationsprocessen är igång? Jag misstänker att du bytt lite väl mycket vatten i början, så att du inte fått fart på karet.

    Men det behöver inte alls vara så, fast jag kan inte komma med någon annan förklaring just nu..

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Ja det kanske är så.
      Men en av de största anledningen till att jag bytte mina fjärilsciklider mot bolivianska är att de tydligen ska vara tåligare. Och fjärilscikliderna mådde ju prima i samma akvarium...?

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Jag tror inte på nitrit, det är något annat...

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          För några dagar sen så köpte jag en trägårdsslang som jag nu använder till att göra mina vattenbyten: Jag har läst att det ibland finns antimögel-medel i dessa slangar, men läste att detta medel sköljs bort om man spolar med riktigt varmt vatten några minuter (jag höll på i 5 minuter)
          Kan slangen vara boven ändå?

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Nej, det tror jag inte.

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #7
              Det är inte lätt att svara på vad som kan vara fel. Vill det sig väl så kommer det bli bättre snart..

              Är det ett begagnat kar?

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367

                #8
                Nej det är nytt. Men jag startade upp med mitt gamla filter och la sen över nästan all filtermassa i den nya Fluval 306.

                Kommentar

                Arbetssätt...