Högt nitrit värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reddule
    • February 2015
    • 171

    #16
    Och det gula försvinner efter antal vattenbyten?

    Kommentar

    • reddule
      • February 2015
      • 171

      #17
      Får ta den metoden om problem kvarstår KJE. För just nu verkar ju faktiskt fiskarna må prima

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #18
        Jag hade nog bytt lite vatten 1,3,6,10,15,21 dagen förvisso tar inkörningen längre tid men du får ner ev halter... och lite klorid 20 ppm är inte fel, det minskar giftverkan av nitriten (dvs ca 40 mg salt per L eller 4 g per 100 L)... det är viktigt att pH är stabilt och inte går under 6-7 för där stannar nitrifikationen av och nitriten bryts inte ner längre (eller väldigt långsamt) en liten mängd bikarbonat är inte fel om buffringsförmågan är väldigt låg (men jag kan inte ditt vatten). Bytena får ju också bort färgen så om du vill bli av med den byt enligt mitt schema ungefär men aldrib mer än 30 % (och kanske inte mindre än 10% för det gör knappt någon skillnad då)

        Kommentar

        • reddule
          • February 2015
          • 171

          #19
          Ursprungligen postat av Xul
          Jag hade nog bytt lite vatten 1,3,6,10,15,21 dagen förvisso tar inkörningen längre tid men du får ner ev halter... och lite klorid 20 ppm är inte fel, det minskar giftverkan av nitriten (dvs ca 40 mg salt per L eller 4 g per 100 L)... det är viktigt att pH är stabilt och inte går under 6-7 för där stannar nitrifikationen av och nitriten bryts inte ner längre (eller väldigt långsamt) en liten mängd bikarbonat är inte fel om buffringsförmågan är väldigt låg (men jag kan inte ditt vatten). Bytena får ju också bort färgen så om du vill bli av med den byt enligt mitt schema ungefär men aldrib mer än 30 % (och kanske inte mindre än 10% för det gör knappt någon skillnad då)
          Det är bra det finns folk som har erfarenhet=) tack för all hjälp. Bortrest så kommer hem imorgon men då ska det tas tester=) pH värdet låg på 7-8 men ska hålla koll och följa ditt schema=) Har ju även skaffat riktig belysning då jag haft LED lister på 2700kelvin som jag fattat inte funkar alls utan köpt riktiga lysrör nu=)

          Kommentar

          • reddule
            • February 2015
            • 171

            #20
            Värdena stabila=)

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #21
              Bra jobbat

              Kommentar

              Arbetssätt...