Varför dör mina Otocinclus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wieder
    • October 2007
    • 131

    Varför dör mina Otocinclus?

    Hej!

    Köpte för några veckor sedan 6 stycken Otocinclus vittatus. Efter 2 dagar hittade jag en av ottosarna död vid filterinsuget. Nu ligger ytterligare en och ser ut att dö. Den ligger mer eller mindre på rygg och andas extremt fort.

    Jag har bra vattenvärden. Jag byter 50% varje söndag. Jag tillsätter en fulldos pmdd samt trycksatt co2. Mina andra fiskar i karet, 8 st siamesiska algätare, 20 stycken amanoräkor samt de resterande ottosarna verkar må bra och är pigga.

    Varför dör ottosarna?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det troliga är att de svält ihjäl då nästan samtliga ottisar är viltfångade och behöver rejäla mängder alger från start. De äter då inte tabletter oftast utan vill ha det de är vana vid. De har dessutom små magar så de tål endast korta perioder utan korrekt föda. Köp bara otocinclus med runda magar. Annars kan de vara döda på kort tid. Några lär sig att ta annat och de överlever. Men har du gräsmatta på rutor och blad klarar sig de flesta.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Wieder
      • October 2007
      • 131

      #3
      Jag har haft en rejäl alginvasion i karet då jag gjorde misstaget att starta med för lite växter och för mycket ljus samt co2/näring... Vi talar extrema mängder alger. Det är dock mer eller mindre löst nu. Kikar jag på oton som ligger och ser ut att dö så ser den inte undernärd ut.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ok. Ja då har jag ingen aning. Amanona är ju ömtåligare än Otocinclus.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          Dom är extremt känsliga för svajiga vattenvärlden så jag tycker man bör vänta i några månader från att man startat karet innan man skaffar ottosar. En annan grej jag märkt är att dom inte klarar att gå i temp över 25°C konstant, på sommarn går det bra om det blir varamare i ett par månader, men annars är 25°C absolut max.

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ok. Ja då har jag ingen aning. Amanona är ju ömtåligare än Otocinclus.
            I min erfarenhet är amonosar jätte tuffa och ottosar väldigt känsliga, konstigt :S

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #7
              Ursprungligen postat av addo
              En annan grej jag märkt är att dom inte klarar att gå i temp över 25°C konstant, på sommarn går det bra om det blir varamare i ett par månader, men annars är 25°C absolut max.
              Det kan jag inte hålla med om, några grader över 25 klarar de i alla fall utan problem. Jag har en väldigt varm lägenhet och temperaturen i akvariet under vinterhalvåret ligger på 26-27 grader utan att det har medfört något problem för mina ottosar.

              Däremot kan jag hålla med om att de är känsliga för svält, båda från innan man köper dem och om det saknas alger i akvariet.

              Kommentar

              • Wieder
                • October 2007
                • 131

                #8
                Uppdatering: Otocinclusen som verkade dålig repade sig och verkar må bra. Alla lever fortfarande och verkar pigga. Dock begick en amanoräka självmord genom att hoppa ur akvariet. RIP.
                Senast redigerad av Wieder; 08 March 2015, 21:51.

                Kommentar

                Arbetssätt...