nystartad akvarium med gammalt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evelynalvarezq
    • February 2015
    • 1

    nystartad akvarium med gammalt vatten?

    Hej nu är det så att jag har startat en 129liters akvarium för mina fiskar.
    Men innan har jag en 56 liters som fortfarande är igång med fiskarna i väntan på den nya akvariet.
    Min fråga är att om man kan påskynda processen att överföra fiskarna i den 129 liters med kanske en del av 56 liters vatten som redan har en bra bakterie kultur eller måste jag vänta tills den bildar sin egna bakterie kultur?
    Vill så gärna att dom ska bra bakterier i vattnet så att dom inte dör efter någon dag när men lagt in dom. Några förslag på hur jag kan göra? 129 liters har varit igång i 5 dagar nu med bakterier från flaska.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja det påskyndar bakterieprocessen i det nya akvariet. Ännu bättre är att krama ur filtret från akvariet som är igång i det nya akvariet, eller att ta lite sand från det gamla. Självklart fungerar det också bra om man köper de bakteriekulturer som säljs i akvarieaffärer. Sedan brukar bakterieprocessen inte riktigt komma igång innan man har fiskar i akvariet - så starta alltid med några få tåliga fiskar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...