Petrochromis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Petrochromis?

    Tjena, jag har bara en snabb fråga; varför är Petrochromis såpass dyra? svåra att odla?

    Mvh Jimmy
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Stora fiskar som inte är så jättevanliga (även om de inte är ovanliga) i sjön. Transporten är riktigt dyr eftersom det går att packa få fiskar i en låda.
    Odlade är också dyra eftersom arterna i släktet är väldigt aggressiva (ofta svårt att hålla fler än en hane i ett akvarium) och de därför kräver mycket stora akvarier. de ger inte heller så himla stora kullar även om de själva är rätt stora.

    Detta sammantaget gör att de ofta är rejält dyra
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Okej, lite tråkigt pga dom är ju riktigt snygga

      Antar också att det är dumt att ha några med mina frontosor? tänker på skillnaden i foder.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av man nam1
        Antar också att det är dumt att ha några med mina frontosor? tänker på skillnaden i foder.
        Ja det är lite dumt att ha dom med frontosor eftersom pettisarna är extremt herbivora - de är dock inte så känsliga för felaktig kost som troffarna.
        Stora problemet är dock tuffheten och det är få av dom som går att hålla i akvarier som är kortare än 3 meter
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • man nam1
          • July 2011
          • 441

          #5
          Okej, mitt är ju 'bara' 2m..

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Dock det finns ju några som kan hållas i "småakvarier" på 200cm som t.ex. min absoluta petto-favorit P. trewavasae
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av man nam1
              Tjena, jag har bara en snabb fråga; varför är Petrochromis såpass dyra? svåra att odla?

              Mvh Jimmy
              Odlade pettrosar är väl inte speciellt dyra, tycker de flesta fiskar i storleksordningen +15cm kostar 250-300:- eller betydigt mer. Men tex fina skalarer, diskus etc.


              Ursprungligen postat av man nam1
              Okej, lite tråkigt pga dom är ju riktigt snygga

              Antar också att det är dumt att ha några med mina frontosor? tänker på skillnaden i foder.
              Tror inte fodret är något problem i sig, men däremot beteendet.

              När du börjar mata så kokar vattnet av pettrosar som försöker snappa upp maten innan den hamnat i akvariet, så matar du med lämpligt pettrofoder så mår ingen fisk dåligt. Under denna feeding frenzy får du på annan plats försöka mata med sjunkade mat, kanske levandefoder så dina frontosor får någon mat alls.

              Sedan kommer nog pettrona 'trycka' undan frontosorna ganska mycket.

              Men rackarns trevliga fiskar och mycket attityd...

              Kommentar

              Arbetssätt...