Utvikningsbild!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    Utvikningsbild!

    Tänkte jag inte det att rubriken skulle få just dig intresserad... Dock, inte en endaste bröstvårta handlar det här om men däremot om ciklider i de stora afrikanska sjöarna. Forskning och Framsteg har i nr 2 2015 en bra artikel om artbildning och varför det just har blivit så mycket arter i de sjöarna. Finns mycket spännande om forskningen och också just ett utvik med hur det blivit liknande anpassningar i olika sjöar med fiskar som utnyttjar olika resurser, även såna specialvarianter som fjällätare och såna arter som boxar ut ynglen från munruvare. En del kan vara relevant för akvarier också, det har skett artbildning utifrån djup då olika färger går fram olika bra på olika djup. Kan ju resultera i att honorna tycker att hanarna är fruktansvärt osexiga eftersom den färg de tänder på inte går fram.

    Man kan också läsa om en bambuhajshona som fått en unge som resultat av en parning för minst 45 månader sedan. Och om filfiskar som luktar som korallen de bor vid vilket visats förvirra rovfiskar. Samt om kvasarer, bråkande hjärnforskare och åtskilligt annat. Spännande nog det men framförallt bör artikeln om afrikanska sjöciklider ha ett intresse för de som sysslar med sådana.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Låter intressant - får köpa den tidningen. Tack för tipset
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Har nu varit ute och köpt tidningen (rätt dyr - 75 spänn) och artikeln om artbildningen i Rift Valley-sjöarna och den var väl rätt OK. Dock lite rörig - och inte så mycket nytt.
      Jag tycker att Ad Konings i boken "Tangayikaciklidernas Hemligheter" som kom ut 1992 där på ett bra mycket bättre sätt förklarade den allopatriska och sympatriska artbildningen.

      Under alla omständigheter kul att de afrikanska sjöarnas intressanta artbildning uppmärksammas.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Blir ju billigare med prenumeration... Att det sen blir bättre förklarat i en bok av någon som verkligen trängt in i ämnet, det är givet, en kort artikel har sina begränsningar. Hur som är det trevligt att fiskar uppmärksammas i populärvetenskaplig press.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        Arbetssätt...