sandbotten och malaysiska sandsnäckor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleep
    • December 2008
    • 246

    #16
    Ursprungligen postat av Dopply
    Deras bestånd regleras helt av hur mycket det finns att äta..

    Ja, dom är av större modell. Jag upplever inte att dom äter på växter, fast jag har inte så många heller. De första två var ett par utan att jag visste det, så dom har fått några bäbisar lite då och då.
    ja det är ju iofs sant. hos mig finns det nog en hel del känns det som. specielt under sanden. såg nu när jag står o gör vatten bytte. att det är väldigt mycket skit under sanden längs med kanten av glaset. Blääää...
    brukar köra runt med fingrarna där för att få bort smuten. men har inte gjort det på ett tag nu.
    blir man av med sånt om man har malaysiska snäckor?
    Mvh Glenn.

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #17
      Nej, tyvärr kan de ju inte trolla bort skiten, men det luckras upp och bryts ned bättre får jag en känsla av så att det inte är lika märkbart.

      Kommentar

      • Sleep
        • December 2008
        • 246

        #18
        Ursprungligen postat av Axman
        Nej, tyvärr kan de ju inte trolla bort skiten, men det luckras upp och bryts ned bättre får jag en känsla av så att det inte är lika märkbart.
        haha! nee, tyvärr!

        Det låter ju skit bra det dom gör. Men om man inte vill ha dom kvar som invånare sen. är det lätt att bli av med dom då?
        Mvh Glenn.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #19
          Jag är ju förespråkare av sandsnäckor och förutsatt att man inte övermatar så får man aldrig problem med "malajerna". Övermatar man så är det framförallt då de verkligen behövs!

          Bara för att illustrera hur oproblematiska de är så gick jag och fotade botten i mitt 310L med extremt många sandsnäckor!

          Klicka på bilden för större version

Namn: 020320153873.jpg
Visningar: 3
Storlek: 187,9 KB
ID: 2166447 Klicka på bilden för större version

Namn: 020320153870.jpg
Visningar: 1
Storlek: 246,9 KB
ID: 2166448Klicka på bilden för större version

Namn: 020320153871.jpg
Visningar: 2
Storlek: 196,4 KB
ID: 2166449 Klicka på bilden för större version

Namn: 280220153861.jpg
Visningar: 4
Storlek: 197,8 KB
ID: 2166450

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #20
            sleep, nej vill du bli av med dem så får du nog byte substrat och sedan köra något snigeldödande medel. Men jag håller med Woods, jag har massivis och de är lika synliga hos mig.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #21
              Tog faktiskt bort det första av mina inlägg då jag uppfattat det som att det var sandsnäckor vi diskuterade... Elefantsnäckor har jag ingen erfarenhet av.

              Kommentar

              • Axman
                • January 2013
                • 188

                #22
                Uhm, trodde det var malajer vi pratade om jag med främst. Ser så ut med?

                Kommentar

                • Sleep
                  • December 2008
                  • 246

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Tog faktiskt bort det första av mina inlägg då jag uppfattat det som att det var sandsnäckor vi diskuterade... Elefantsnäckor har jag ingen erfarenhet av.
                  Ursprungligen postat av Axman
                  Uhm, trodde det var malajer vi pratade om jag med främst. Ser så ut med?
                  tjena! jo det är malajer som jag undrade över. så det va inte fel.
                  men frågade om elefanter också senare o tråden. :P
                  Mvh Glenn.

                  Kommentar

                  • Sleep
                    • December 2008
                    • 246

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Jag är ju förespråkare av sandsnäckor och förutsatt att man inte övermatar så får man aldrig problem med "malajerna". Övermatar man så är det framförallt då de verkligen behövs!

                    Bara för att illustrera hur oproblematiska de är så gick jag och fotade botten i mitt 310L med extremt många sandsnäckor!

                    [ATTACH=CONFIG]74586[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74587[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74588[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]74589[/ATTACH]
                    Wow! ser ju jätte fint ut. vilka fina rötter/grenar du har!
                    Nee där ser man inte några snäckor alls.
                    det får bli att införskaffa mig några snäckor i morgon.
                    Riktigt fina fiskar med. vad är det för några?
                    Mvh Glenn.

                    Kommentar

                    • Sleep
                      • December 2008
                      • 246

                      #25
                      Ursprungligen postat av Axman
                      sleep, nej vill du bli av med dem så får du nog byte substrat och sedan köra något snigeldödande medel. Men jag håller med Woods, jag har massivis och de är lika synliga hos mig.
                      jag tror att min snigelfobi ligger i att man alltid har hört. (ända sen man va liten) att sniglar va pest och väldigt svårt att bli av med.
                      Men ni har nog övertygat mig.
                      Och vad jag förstår så föder malajer levande o inte ägg!? så om man skulle vilja bli av med dom kanske det är enklare med dom än vad det är med posthorn?
                      Mvh Glenn.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #26
                        På bilderna syns (i storleksordning) T. maculipinnis, M. altispinosus och C. panda.
                        Och är det sandsnäckor vi talar om så är det en snäcka som du aldrig kommer bli av med när du väl fått in den, men vad gör det?

                        Kommentar

                        • Axman
                          • January 2013
                          • 188

                          #27
                          Jag var med livrädd för snäckor, men det nog speciellt kanelbulle-snäckorna som jag tycker är otrevliga. Har till och med lärt mig att uppskatta physorna, men hos mig blir det ingen physa-explosion för det verkar som att äppelsnäckorna och sandsnäckorna konkurrerar ut allt annat i snäck-väg. Ser en physa då och då men det är sällan. Kanelbullarna verkar helt ha försvunnit. Nu på senare tid så har jag insett att många snäckor = Jonas behöver inte skrapa alger på glaset = glad jonas.

                          Kommentar

                          • Sleep
                            • December 2008
                            • 246

                            #28
                            Tack så mycket alla som har svarat o gett mig feedback om sandsnäckor. uppskattar det till tusen och lyssnat.
                            dags för mig att fixa mig några fina små snäckor!
                            Mvh Glenn.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...