Herre Gud...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #61
    Eftersom man tydligen får tolka in lite vad man vill kommer jag med en egen spekulation..

    Vakten hade inte räknat med den typen av motstånd som ungen faktiskt gav.. Eftersom vakten trodde att det skulle bli ett "jävla liv" om han handfängslar, brottar ner och sätter ett knä i ryggen på en 9-åring valde han att hålla kvar ungen på ett mer humant sätt.. Han hade kanske tom räknat med att kunna hålla en hand på axeln eller underarmen och att ungen lydigt skulle stå kvar (som 9åringar brukar göra).. När ungen då slåss för sitt liv, skriker, spottar och bits gör han vad han kan av situationen samtidigt som folk börjar dra fram mobiler för att filma.. Den som inte blir stressad av det byter om i telefonkiosker..

    Det är min teori.. Personligen tycker jag att det är rimligare givet ungens ovanliga reaktion än att det skulle vara en sadistisk vakt.. Inte för att det skulle vara ovanligt med sadistiska vakter utan för att folk sällan medvetet väljer att misshandla ett barn och begå solklart tjänstefel mitt i ett köpcentrum med folk som filmar.. Är det så hoppas jag verkligen att det är en trend, andelen uppklarade brott skulle nog stiga avsevärt om alla valde att begå dem i köpcentrum, mitt på dagen, medan folk filmar..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #62
      +10
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #63
        Placerad på mage med knä i ryggen har gjort att folk har dött. Placerad på mage med vakt gränslande över rumpa har det inte.
        Läs vad jag skriver inte vad du tolkar.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #64
          Ursprungligen postat av KristianE
          Placerad på mage med knä i ryggen har gjort att folk har dött. Placerad på mage med vakt gränslande över rumpa har det inte.
          Läs vad jag skriver inte vad du tolkar.
          Det jag läst är beskrivningar av vad som hänt i verkliga fall. Och det börjar kanske med att nån sitter på ändan men eftersom den som blir sutten på ofta inte gillar det utan kastar med kroppen så brukar det utveckla sig vidare med just ett knä i ryggen eller nåt liknade. Och riskfaktorn då med någon som ligger på mage är att det inte finns ögonkontakt så när man upptäcker att något är fel är det för sent.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #65
            Nu kanske man inte måste tro på någon version men något verkar skumt, när jag läste det här blev jag konfus, de skall ha spottat, attackerat och bitits. Varför?



            Frågan återstår tycker jag lite varför vakten skulle ha ombetts av polisen att hålla kvar honom? Han är väl anställd av gallerian eller vad vet jag och inte polisen, men men.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #66
              Sådär kan du ju inte göra.. Presentera en källa som gått igenom det motsatta politiska filtret menar jag.. Folk blir så upprörda då.. Tänk om fler skulle göra så, det skulle ju tvinga folk att göra en egen bedömning av sanningen och då kanske tittarsiffrorna för melodifestivalen sjunker om inte någon vallar oss till var vi hämtar vår information.. Nej, mycket bättre att låta den etablerade median ha tolkningsföreträde när det kommer till vad som är gott och ont, lugnare så "vakten är ond, du är god som känner detta så dina känslor är bekräftade, gå nu vidare och titta på specialinslaget på 7 sidor om kvällens bidrag i mello"..

              Inte för att hylla medioker högermedia (så fort de lärt sig att sminka sig bättre kommer de att ljuga lika mycket som nuvarande media, något som automatiskt kommer med ökat inflytande) men det är fan så mycket intressantare att lyssna på ung och arg media än på media där alla är så rädda att skriva något som inte passar att de inte längre söker efter sanningen utan försöker behaga det rådande klimatet..

              Notera att jag inte kommenterar den moraliska aspekten i just denna händelse utan det intressanta i hur media hanterar det..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #67
                Nya övervakningsbilder visar hela förloppet när vakter omhändertog två unga pojkar på Malmö centralstation, tidigare i år. Det nya materialet gör att vakternas


                Edit: Nu är ju Aftonbladet en så dryg sajt att denna
                länk går till deras originalklipp. Men nya uppgifter har tydligen inkommit med klipp från övervakningskameror.

                Läs artikeln och bedöm själva!

                Ska en ordnignsvakt släppa en 9-10 åring när den bits och beter sig väldigt hotfullt är frågan?

                Jag tycker fortfarande att vakterna agerade korrekt. Ett barn i denna ålder kan inte komma undan med vad som helst. Handling ger konsekvekvens, det är något som i alla fall min generation är uppväxt med!
                Senast redigerad av Jesper Broman; 11 March 2015, 02:12.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #68
                  Ja och villa man se den nya filmen som visar hur allt startade så kan man se den här och som sagt innan så agerade vaktarna helt rätt och det är skvaller tidningarna som vinklar det för att sälja tidningar.

                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #69
                    Ja är det inte för jävligt med dessa nioåringar. Nog borde väl vakterna få vara beväpna sig med såväl knogjärn som Kalashinkovs för att rå på dessa rovdjur
                    Jag tycker uppriktigt sagt att denna diskussion är patetisk - klarar inte en vuxen ordningsvakt av att ta hand om ett barn utan att ta till våld - så byt jobb.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #70
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Ja är det inte för jävligt med dessa nioåringar. Nog borde väl vakterna få vara beväpna sig med såväl knogjärn som Kalashinkovs för att rå på dessa rovdjur
                      Jag tycker uppriktigt sagt att denna diskussion är patetisk - klarar inte en vuxen ordningsvakt av att ta hand om ett barn utan att ta till våld - så byt jobb.
                      Du kan omöjligen ha tänkt färdigt Kjell. Antag att en ordningsvakt ser en nioåring som brutalt slår och rånar en äldre kvinna med rullator. Påstå inte att sånt inte händer för det gör det. Och att vakten då går fram till nioåringen och säger nåt i stil med att du, kan vi inte prata om det här. Och att nioåringen då svarar nåt i stil med att skit ner dig gubbjävel och sparkar vakten på smalbenen. Det är inte heller nåt särskilt osannolikt scenario. Skulle då vakten inte få använda våld för att avbryta misshandeln och hålla kvar ungen tills polisen kommer? Utan att det skulle betyda att vakten inte klarar sitt jobb?

                      Poliser och ordningsvakter har rätt att använda våld för att stoppa brott och för att hålla kvar personer som av en eller annan anledning ska gripas eller liknande. Vem som helst har också den rätten men då med mycket snävare ramar. Det gäller även om det handlar om barn men det blir ett snäpp viktigare då att det är proportionellt det som görs i relation till hur vad det handlar om. Så är det och så måste det vara. Vi kan inte ha ett samhälle där barn får nåt slags fribrev att vad de än gör så kan det inte stoppas. Ibland måste det göras med våld och det är något slags misslyckande för samhället men det innebär inte att man när situationen uppstår bara kan stå och se på, nåt måste göras.


                      När det gäller just den aktuella händelsen: Det kommer ju fram en del efter hand. Det var ensamkommande flyktingbarn som ju kanske inte har så stort förtroende för myndighetspersoner och kan ha skäl för att vara rädda. Men det finns ju också bilder på att de betett sig rätt illa och det var ordningsvaktens uppdrag att se till att hålla kvar dem tills polisen kom. Finns flera sidor på det mesta och det är inte så enkelt att alltid säga vad som är rätt och inte. Men det är också väldigt lätt att döma nån som ska hantera en svår situation, det är allt för lätt att efteråt säga vad som borde gjorts. Skulle man själv hamna i det läget att man av nån anledning är tvungen att hålla kvar ett våldsamt barn är det inte så säkert att det heller skulle se helt trevligt ut.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #71
                        Om, om och om .........
                        Ja om nu nioåringen hade stått där med en kalashnikov, en stilett eller liknande men nu var det inte så.

                        Barnaga är förbjudet i Sverige och det är bra.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #72
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Ja är det inte för jävligt med dessa nioåringar. Nog borde väl vakterna få vara beväpna sig med såväl knogjärn som Kalashinkovs för att rå på dessa rovdjur
                          Jag tycker uppriktigt sagt att denna diskussion är patetisk - klarar inte en vuxen ordningsvakt av att ta hand om ett barn utan att ta till våld - så byt jobb.
                          vad skulle vakten gjort då? Ett konkret förslag? Sen är 9 år en osäker uppgift.. Hans polare ser ut att vara 15-16 iaf.. Jag tycker att det är patetiskt att per automatik såga vakten bara för att en media som inte rapporterar utan propagerar säger att något är på ett visst sätt..

                          edit: jag är absolut inte socialkonservativ i den bemärkelsen att lagar ska lydas för sakens skull men sanningen är viktigare än att någon får lite ont i egot..
                          Senast redigerad av ettfettbranamn; 11 March 2015, 15:58.
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #73
                            Ursprungligen postat av Webo
                            Ja och villa man se den nya filmen som visar hur allt startade så kan man se den här och som sagt innan så agerade vaktarna helt rätt och det är skvaller tidningarna som vinklar det för att sälja tidningar.

                            http://www.hd.se/nyheter/skane/2015/...et-pa-malmo-c/
                            Där var den osminkade sanningen vilket i mina ögon ger en helt annan bild av händelsen än den som förmedlats från början.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...