Herre Gud...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Herre Gud...

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Senast redigerad av Mr Woods; 09 February 2015, 23:02.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Jag kan låta meddela att jag hade avtjänat fängelsestraff om jag hade sett min 9åriga son bli behandlad på det viset.
    Det spelar ingen som helst roll vad en 9åring har gjort. Ett barn behandlar man inte på det viset oavsett.

    Är man vuxen så kan man övermanna en 9åring utan att behöva misshandla honom.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Och var drar vi gränsen? Vad hade grabben gjort? Bespara mig "men det är ju bara ett barn" för barn skjuter folk i andra länder.. Vår lilla civilisation här är ett.. Undantag i bästa fall.. Man får se det för vad det är, antingen godkänner man att en människa brottar ner en annan och att denne då ska underkasta sig eller så gör man inte det.. Ålder är bara en lyx vi har råd att bry oss om pga lyckliga omständigheter..

      Hela vårt sätt att leva bygger ju på att underkasta (medvetet ordval) oss en uppsättning lagar vars syfte är att få så många som möjligt att ha det så bra som möjligt (detta beroende på vilken profet eller politiker just du tror på).. Väktaren är ju den första handgripliga instansen du möter om du väljer att röra dig utanför dessa regler, då socialt stigma och utanförskap är de första icke handgripliga.. Det räcker inte att lyda motvilligt, du ska älska ramverket och vilja jobba för det..

      Att en väktare då trycker till en nioårig grabb är ju precis vad "samhället" önskar då polisen inte har någon befogenhet över en minderårig och föräldrarna inte nödvändigtvis tar väktarens parti i frågan.. det konstiga är väl möjligtvis att ingen ingriper mot väktaren och gör ett envarsingripande då många tycker att väktaren misshandlar pojken.. Dessvärre gör ingen det då de flesta vet att polisen håller väktarna i ryggen om inte på ett personligt plan så för att visa en enad front utåt.. Det är de första tecknen på ett samhälle som inte litar på sin rättssäkerhet.. Det är i längden farligt..

      Så länge ingen ingriper har vi alltså godkänt det, att sitta och fördöma (det ordet kan likställas med att man helt saknar ryggrad) i sociala medier senare är samma sak som ett medgivande då hjulen måste snurra..

      jag är varken vänster eller höger ska tilläggas även om vänstern börjar gå mig på nerverna ordentligt med sin totala avsaknad av intellektuell hederlighet enligt devisen att ingen märker om bara tillräckligt många ljuger..

      Det farligaste man kan göra är dock att tro att en människa automatiskt har rätt för att personen i fråga har en uniform på sig..

      Ah, politik på zoopet.. Och nej woods.. Du är lite för smart för att du bara ska få komma undan med ett "åhnej, gud vad hemskt, hoppas han får sparken för det är det värsta vi civiliserade önskar en medmänniska".. Ska du vara politisk får du anstränga dig lite mer.. Det kan ju också vara så att jag är djävulens advokat eller problematiserar en skitsak bara för att jag vet att du sitter på en del intressanta åsikter och gärna hör vad du har att säga..


      *edit

      skulle någon ingripit skulle denne setts som en rättshaverist och inte någon man vill anställa (anställning är viktigt får vi lära oss) eftersom avvikande är läskigt.. Även om man har rätt ses man på med minst skepsis om man inte spelar spelet..
      Senast redigerad av ettfettbranamn; 10 February 2015, 00:30.
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Samtidigt efter att ha sett dom andra klippen från samma tillfälle så kan man tycka att ett barn borde ha gett med sig när det dessutom kom polis till platsen.
        Men antingen så var vakten nå överjävligt klen eller så var det superbabyn på filmen...
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Plankning på lokaltrafiken var tydligen brottet... Det snackades en del på radion idag om detta. Han är avstängd i väntan på utredning.

          Eftersom plankning inte är ett brott som leder till någon form av frihetsberövande så dom får inte ens lägga ett finger på ungarna. Då dom inte har större rättigheter än oss civilister...

          Pojkarna plankade på tåget och blev tagna av ordningsvakter. En film visar hur vakten sitter på en pojke och dunkar hans huvud i marken. Pojken är nio år, uppge
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Ska tillägga att jag inte sympatiserar med väktaren alls utan snarare tvärtom.. Jag är bara lite trött på att folk ska envisas med att förfasas över liknande händelser.. Jag bor på gatan där de kastade molotovs på polisen och då undrar folk varför det inte är mer krafttag mot de "kriminella elementen" och "varför man inte bara slår ihjäl eller kastrerar våldtäktsmän" osv.. Alla följer ju en personlig uppsättning moraliska regler.. Många är för dödsstraff exempelvis men få vill utföra det.. Godhet och ondska, om man kokar ner det till sin essens, kan bara mätas där det inte finns lagar..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Intressant reaktion om man har någon form av intresse i att behålla jobbet eller undvika att bli mest hatad i landet..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #8
                Mest skrämmande är ju dom som skriver i kommentarsfältet på det länkade klippet.
                Insikten hos folk är ju något begränsad "Varför är du rasist din j***a svenne***a" känns ju lite som ett klassiskt fall av sten i glashus. Men gapet var ju givetvis riktat åt båda hållen...

                Men som sagt, baserat på det man har sett så är det ju ett kraftigt övervåld. Min 7åring är fruktansvärt stark (fick för sig att låna min mammas 3kg hantlar och gjorde 200 repetitioner utan att bli nämnvärt trött), men jag som vuxen man har ju inga som helst problem att hålla honom på ett vis som ser helt odramatiskt ut.
                Då väktarna dessutom har tillgång till handfängsel så bör det vara en ganska smal sak att hålla ett barn i den storleken på ett smidigt sätt...
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Och var drar vi gränsen? Vad hade grabben gjort? Bespara mig "men det är ju bara ett barn" för barn skjuter folk i andra länder.. Vår lilla civilisation här är ett.. Undantag i bästa fall.. Man får se det för vad det är, antingen godkänner man att en människa brottar ner en annan och att denne då ska underkasta sig eller så gör man inte det.. Ålder är bara en lyx vi har råd att bry oss om pga lyckliga omständigheter..

                  Hela vårt sätt att leva bygger ju på att underkasta (medvetet ordval) oss en uppsättning lagar vars syfte är att få så många som möjligt att ha det så bra som möjligt (detta beroende på vilken profet eller politiker just du tror på).. Väktaren är ju den första handgripliga instansen du möter om du väljer att röra dig utanför dessa regler, då socialt stigma och utanförskap är de första icke handgripliga.. Det räcker inte att lyda motvilligt, du ska älska ramverket och vilja jobba för det..

                  Att en väktare då trycker till en nioårig grabb är ju precis vad "samhället" önskar då polisen inte har någon befogenhet över en minderårig och föräldrarna inte nödvändigtvis tar väktarens parti i frågan.. det konstiga är väl möjligtvis att ingen ingriper mot väktaren och gör ett envarsingripande då många tycker att väktaren misshandlar pojken.. Dessvärre gör ingen det då de flesta vet att polisen håller väktarna i ryggen om inte på ett personligt plan så för att visa en enad front utåt.. Det är de första tecknen på ett samhälle som inte litar på sin rättssäkerhet.. Det är i längden farligt..

                  Så länge ingen ingriper har vi alltså godkänt det, att sitta och fördöma (det ordet kan likställas med att man helt saknar ryggrad) i sociala medier senare är samma sak som ett medgivande då hjulen måste snurra..

                  jag är varken vänster eller höger ska tilläggas även om vänstern börjar gå mig på nerverna ordentligt med sin totala avsaknad av intellektuell hederlighet enligt devisen att ingen märker om bara tillräckligt många ljuger..

                  Det farligaste man kan göra är dock att tro att en människa automatiskt har rätt för att personen i fråga har en uniform på sig..

                  Ah, politik på zoopet.. Och nej woods.. Du är lite för smart för att du bara ska få komma undan med ett "åhnej, gud vad hemskt, hoppas han får sparken för det är det värsta vi civiliserade önskar en medmänniska".. Ska du vara politisk får du anstränga dig lite mer.. Det kan ju också vara så att jag är djävulens advokat eller problematiserar en skitsak bara för att jag vet att du sitter på en del intressanta åsikter och gärna hör vad du har att säga..


                  *edit

                  skulle någon ingripit skulle denne setts som en rättshaverist och inte någon man vill anställa (anställning är viktigt får vi lära oss) eftersom avvikande är läskigt.. Även om man har rätt ses man på med minst skepsis om man inte spelar spelet..
                  Jag hade väl kanske inte riktigt laddat för en politisk debatt nu, men grabben är nio bast och på flykt från ett HVB-hem. Själv har jag en tioåring...
                  Faktiskt blir jag lite chockad över hur det kan vara OK att en vuxen människa misshandlar en liten pojke på det här viset samtidigt som en lärarinna kan åka dit för misshandel för att hon greppat en stökig elev i överarmen!

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Vakterna var tydligen ombedda av polisen att hålla kvar dem pga efterlysning (snatteri?) och anmälan är upprättad åt bägga håll.. Bits och spottar enl osäker källa vilket verkar troligt men också en trolig efterkonstruktion från vakten..

                    Jaja.. Den som har en lever får se.. Får be om tjurfäkt för ett högt antal inlägg men jag älskar såna här trådar.. Inget facebook där utgången är given och eftersom folk känner och respekterar varandra iaf i någon utsträckning är det oftast mer genomtänkt..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Jag hade väl kanske inte riktigt laddat för en politisk debatt nu, men grabben är nio bast och på flykt från ett HVB-hem. Själv har jag en tioåring...
                      Faktiskt blir jag lite chockad över hur det kan vara OK att en vuxen människa misshandlar en liten pojke på det här viset samtidigt som en lärarinna kan åka dit för misshandel för att hon greppat en stökig elev i överarmen!
                      det är ju inte säkert att det är ok.. Det får ju efterspelet visa.. Jaha.. Nähä.. Du brukar ju vara game.. sov gott då så hörs vi en annan dag..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Jag menar ju precis som Kristian att vem som helst utan vidare klarar av att övermanna en nioåring utan den här typen av våld!

                        Sedan har du rätt i vad du säger om gnäll i kommentarsfält, ändå verkar ingen ingripa, det tycker jag är sjukt!
                        Senast redigerad av Mr Woods; 10 February 2015, 00:59.

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Det är ingen väktare, det är en ordningsvakt. Det är enorm skillnad det, helt andra befogenheter. Även att göra så här. Möjligen kunde man löst det bättre men problemet i grunden handlar nog snarast om barn som inte lärt sig normer. Man bråkar inte med poliser och vakter helt enkelt och gör man det ändå så blir det konsekvenser.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            ^
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Spelwilly
                              • June 2014
                              • 4

                              #15
                              Någonstans kan man tycka att graden av brukat våld ska stå i proportion till det begångna brottet. Även om det är en "skitunge" så tycker jag att man ska ifrågasätta vaktens agerande. Det som nästan är värre är polisens talesman som på tidigt stadium uttalar sig att vakten agerande är helt ok. Jag trodde att dessa var tränade och utbildade i hur man pratar med media
                              Ponera om en civil person gjort samma ingripande, hade man då gjort samma bedömning?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...