Herre Gud...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juwel350

    #46
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Precis!
    Det hade sett "professionellt" ut och händelsen hade troligtvis inte blivit föremål för varken medierapportering eller debatt!

    Istället ser det ut som om vakten passar på att njuta av hur mycket tyngre och starkare han är...
    Hur kan du tolka in att vakten njuter det är ju hans jobb och inte hobby !

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #47
      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Okej han skulle ha släppt ungen. Låtit honom spotta, skrika åt folk. Kanske sparkat på vakten eller någon stackars människa som stod i vägen när han sprang därifrån. Hade säkert blivit bättre att låta honom komma undan med sitt beteende och sina handlingar.
      Om man släppt honom skulle han nog snarare kutat, knappast troligt att han hade tagit tillfället i akt att spotta på folk och skrika åt dem... Vilket beteende och vilka handlingar syftar du på? Att han tjuvåkt på tåget och blivit smått hysterisk av att en hundrakilosgubbe slitit honom till marken och satt sig på honom. Nu vet jag ju att vissa ser väldigt allvarligt på tjuvåkning, men ändå, finns ju till och med en tjuvåkningsförening. Vuxna människor tjuvåker, poliser brukar tjuvåka på sina polisleg osv..

      Kommentar

      • Juwel350

        #48
        Han hade ju rymt från någon form av boende !

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #49
          Ursprungligen postat av Juwel350
          Hur kan du tolka in att vakten njuter det är ju hans jobb och inte hobby !
          Det kan jag ju inte veta, men nog tycker jag det ser så ut. Han hade kunnat ingripa på ett professionellt sätt, istället får han det att se ut som om han tror sig vara i samma ålder som grabben och befinner sig på en skolgård, bakom gympasalen...

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #50
            Ursprungligen postat av Juwel350
            Han hade ju rymt från någon form av boende !
            Javisst, men det kan ju inte vakten veta!

            Kommentar

            • Juwel350

              #51
              Just därför att det bra att hålla personen och erhålla information om vederberörande.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #52
                Det resonemanget kan jag köpa, det är tillvägagångssättet jag vänder mig emot.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #53
                  Vakten visste att pojken var misstänkt för snatteri och för att han hade rymt från någon form av boende (kan inte uttala mig om vad det var då jag inte vet vad deras förkortningar står för). Annars hade han nog fått sig en åthutning och blivit utkastad skulle jag tro.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Juwel350

                    #54
                    Vi kan bara tycka olika om vad vi ser,vi har ingen aning om vad som hände innan och runt i kring,en vanlig nio åring hade nog inte hamnat i denna situation. Jag avslutar härmed vidare inlägg .
                    Senast redigerad av Gäst; 10 February 2015, 20:38.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #55
                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Vakten visste att pojken var misstänkt för snatteri och för att han hade rymt från någon form av boende (kan inte uttala mig om vad det var då jag inte vet vad deras förkortningar står för). Annars hade han nog fått sig en åthutning och blivit utkastad skulle jag tro.
                      Hur kan vakten veta detta? Jag har svårt att tro det faktiskt, men det spelar ingen roll egentligen!
                      Poängen här är att tilldragelsen erinrar om ett envig mellan två (nästan) jämnåriga pojkar bakom skolans gympasal under 1990-talets senare hälft. Det skall inte se ut på det här viset när statens våldsmonopol ingriper mot ett barn!

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #56
                        Tycker fortfarande att det verkar va en ganska svår situation att ställas inför som vakt när man måste brotta ner en 9-åring. Synd att världen inte är så enkel att man har ett facit framför ögonen varje gång man ställs inför en komplicerad situation.
                        Jag tror inte att media och alla som "rasar" över denna incident hade tyckt bättre om en 9-åring på marken med handfängsel, skrikandes när det gör ont när han stretar emot sig själv. Det hade blivit precis samma mediadrev då.

                        Det finns alltid folk som vet bättre än de som försöker utföra sitt jobb. Och med detta lämnar jag denna diskussionen. Jag har inget mer att säga.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #57
                          Jo, jag vågar påstå att jag både vet bättre och har högre moral än mannen på filmen, det låter väl ödmjukt när jag skriver så!?
                          Och nej, jag har väldigt svårt att tänka mig att ett ingripande såsom Kristian beskriver det hade blivit föremål för debatt i media! Det hade behandlats på YouTube och dess kommentarsfält, men det hade antagligen stannat där...

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #58
                            Ursprungligen postat av KristianE
                            Vänt på mage och handfängsel på ryggen är väl en ganska gängse norm för hur man gör?
                            I det läget kan man sätta sig på knä över rumpan och hålla en hand på ryggen och göra personen helt immobil.
                            En god beskrivning av hur det gått till vid ett flertal dödsfall. Tanken var väl att grabben skulle gripas, inte avlivas väl?
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              #59
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Jag håller med Shepard här! Som vakten agerar så lär han inte pojken att känna respekt, han tvingar honom att hysa förakt!
                              Allt är ju relativt, spelar nog säkert ganska stor roll om man är uppväxt i mullhyttan eller i något av Sveriges första 'getto' områden.

                              Jag genomgick för en del år sedan skolan i kanske inte Sveriges sämsta område men gott och väl bottentre i Sthlm, olika rastnöjen bland många elever var att bomba (spraya sina namn överallt i lokaltrafikens bussar och tunnelbana), bara slita ut inredningen ur lokaltrafiken, handla datordelar med 'stulna' kreditkortsnummer som inte ännu hade hunnit spärrats i USA, dricka sprit, jaga rådjur, sno ölbackar från det närliggande bryggeriet, kasta sten på polisbilar och säkert massa mer idiotier.

                              Av mina jämnåriga 'kamrater' har 1st hittats mördad i grusgrop, händerna avhugga. Ytterligare en har bragts om livet. Stort gäng sitter mer eller mindre konstant i fängelse. En blev landslagsstjärna i en stor sport och totalkraschade senare med missbruk, horor, spelmissbruk (enligt domstol och tidningar och egen bok).

                              Flera av mina kamrater hade med all säkerhet lyckats bättre i sina liv om de direkt fått kännbarare straff, nu blev de ju inte 'straffade' förrän efter 16 år och i flera fall inte förrän 18 år. Ett samtal i veckan i 4 veckor med socialen är inte direkt ett straff. De äldre kriminella utnyttjade givetvis detta, folk under 16 fick göra 'skitjobb' då de ändå inte åkte fast....
                              När de väl fick sina straff efter 18, sedan vänta ett år och vid 19 åka in i fängelse så var det nog lite sent.

                              Om inte pojkens föräldrar lyckats (eller ens försökt) lära pojken lite om samhället och respekt till ordningsmakten etc så är det på tiden att han får en 'crasch' lärning. Han kanske hyser förakt men med för mycket förakt så blir det jobbigt igen.
                              Eller är det bättre att han får göra som han vill, nu och senare i livet? Då kan vi väl avskaffa de flesta lagar och gå till ren anarki.

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                #60
                                Ursprungligen postat av Bygert
                                En god beskrivning av hur det gått till vid ett flertal dödsfall. Tanken var väl att grabben skulle gripas, inte avlivas väl?
                                Korrekt!
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...