Herre Gud...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #31
    Vet du vad som försiggick vid ingripandet? Vet du hur vålsam han och hans kompis var?

    Jag vet inte då jag inte var där och det som skrivs i tidningen är ju väldigt vinklat och inget man kan lita på.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #32
      Tja, oavsett hur våldsam han var, så kan en obeväpnad 9-åring säkert inte tillfoga en vuxen vaktutbildad man särskilt stora skador. Tydligen hade vittnen reagerat på behandlingen, och bett honom sluta, men blivit tillsagda att hålla sig undan. Jag menar, hålla fast? Ja, visst, kanske... Dunka hans huvud i marken? Nej, är min spontana reaktion.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Juwel350

        #33
        Vi skall vara tacksamma att det finns människor som vill arbeta i dessa yrken,pressen blåser alltid upp det hela när dom får tillfälle.

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #34
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Vi har tydligen lite olika syn på hur vuxna män bör behandla stökiga småpojkar, att det råkar vara en vakt i uniform struntar jag fullständigt i! Jag ser en fullvuxen karl mot en hjälplös pojke i samma ålder som min egen son.
          Vakten kanske har lagen på sin sida, i så fall mår jag illa av att se den tillämpas! Dessutom kan han med att anmäla barnet för våld mot tjänsteman efteråt, jag får kväljningar!
          Har skitungen hittils inte lyckats lära sig någonting om respekt för äldre, poliser, vakter etc kanske det var dags för ett uppvaknande.
          Om ingen säger till kommer inte ungen bli bättre om 5 år, eller 10 år.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #35
            Ursprungligen postat av simpson
            Har skitungen hittils inte lyckats lära sig någonting om respekt för äldre, poliser, vakter etc kanske det var dags för ett uppvaknande.
            Om ingen säger till kommer inte ungen bli bättre om 5 år, eller 10 år.
            Tja, nå'n åtgärd måste säkert till, men inte denna, tror det får motsatt effekt, hans avsky för poliser och andra myndighetspersoner lär bara öka. Man lär inte barn vad ömsesidig respekt är på detta sätt, är jag rätt övertygad om.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Juwel350

              #36
              I Sverige saknas mycket lärdom för barn för det mesta,för vissa slutar det tyvärr så här

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #37
                Ursprungligen postat av Juwel350
                Vi skall vara tacksamma att det finns människor som vill arbeta i dessa yrken,pressen blåser alltid upp det hela när dom får tillfälle.
                Fast nu är det ju ingen som ifrågasatt varken vakt- eller poliskårens existensberättigande, och YouTube-videon jag länkade kan väl knappast ha blivit ”vinklad” av den förvisso illasinnade ”massmedian”?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #38
                  Ja, samhället, och polisen, måste lära sig att jobba förebyggande. När det har gått så här långt, är det ofta för sent. Och fängelse hjälper inte heller, det blir nog snarare ofta värre. Tror det var nå'n som sa för ett antal år se'n, att man kommer in i fängelset hyfsat hederlig, och kommer ut grovt kriminell. Ska man låsas in, ska man samtidigt få göra nå't konstruktivt av tiden, som de där fängelsena i USA där de tränar upp handikapphundar, hundarna tog fram det bästa ur dem, samtidigt som de kände att de gjorde nytta, och vad jag förstod minskade både bråken inne i fängelsena, och återfallen, ganska ordentligt. Det är kanske en helt annan diskussion, men man kan uppnå stora saker genom att behandla även de kriminella som människor.

                  Såg nå't inslag från USA för ett antal år se'n, där poliserna gled runt och blev tjenis med ungdomarna i ett område, och blev på det sättet sedda som nå't annat än översittare, ungdomarna fick en helt annan respekt för dem, vad jag förstod.
                  Senast redigerad av Shepard; 10 February 2015, 16:37.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Juwel350

                    #39
                    Ser inte ut som om vakten dunkar medvetet,ungen kämpar för att komma loss och det blir nog bara så här,man ser vad man vill se.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #40
                      Ursprungligen postat av simpson
                      Har skitungen hittils inte lyckats lära sig någonting om respekt för äldre, poliser, vakter etc kanske det var dags för ett uppvaknande.Om ingen säger till kommer inte ungen bli bättre om 5 år, eller 10 år.
                      Jag håller med Shepard här! Som vakten agerar så lär han inte pojken att känna respekt, han tvingar honom att hysa förakt!

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #41
                        Okej han skulle ha släppt ungen. Låtit honom spotta, skrika åt folk. Kanske sparkat på vakten eller någon stackars människa som stod i vägen när han sprang därifrån. Hade säkert blivit bättre att låta honom komma undan med sitt beteende och sina handlingar.

                        något dunkande av huvudet är det ju inte. Pojken försöker resa sig och vakten trycker ned honom igen. Huvudet nuddar ju knappt om ens marken. Och håller undan hans huvud så att han inte kan spotta på honom.

                        Jag ställde en fråga tidigare som ingen har svarat på. Hur skulle vakten ha hållt killen kvar tills polis kom? Utan att ha blivit spottad eller biten. Ett barn som känner sig hotat och agerar på det sättet bits nästan garanterat.
                        Jag vill att någon förklarar ett korrekt och relevant sätt att hålla fast denna 9-åring.
                        Jag är ganska säker på att om något annat hade funkat så hade vakten inte varit tvungen att sätta sig på denna 9-åring.

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #42
                          Vänt på mage och handfängsel på ryggen är väl en ganska gängse norm för hur man gör?
                          I det läget kan man sätta sig på knä över rumpan och hålla en hand på ryggen och göra personen helt immobil.

                          Det är som sagt ganska enkelt att låsa en så pass mycket svagare person så att den motarbetar sig själv. Men att placera honom på rygg och sen försöka trycka ner ansiktet med handflatan kan ju knappast vara något dom lär ut på den utbildning man behöver genomgå för att bli ordningsvakt...

                          (Huvuddunkandet känner även jag är mer en medial pitch för att få det att låta mer brutalt än vad det är.)
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #43
                            Kan tänkas att dessa vakter inte har handfängsel dock. Vet inte vad de bär på.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              #44
                              Man ser tydligt på filmen att han har hölster för handfängsel på sig så rimligen bör han även ha handfängsel.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #45
                                Ursprungligen postat av KristianE
                                Vänt på mage och handfängsel på ryggen är väl en ganska gängse norm för hur man gör?
                                I det läget kan man sätta sig på knä över rumpan och hålla en hand på ryggen och göra personen helt immobil.

                                Det är som sagt ganska enkelt att låsa en så pass mycket svagare person så att den motarbetar sig själv. Men att placera honom på rygg och sen försöka trycka ner ansiktet med handflatan kan ju knappast vara något dom lär ut på den utbildning man behöver genomgå för att bli ordningsvakt...

                                (Huvuddunkandet känner även jag är mer en medial pitch för att få det att låta mer brutalt än vad det är.)
                                Precis!
                                Det hade sett "professionellt" ut och händelsen hade troligtvis inte blivit föremål för varken medierapportering eller debatt!

                                Istället ser det ut som om vakten passar på att njuta av hur mycket tyngre och starkare han är...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...