Vatten filtrering till akvariebruk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Vatten filtrering till akvariebruk.

    Jag har hållit på att kolla på olika lösningar för att filtrera kranvattnet och ta bort/reducera bakterier, tungmetaller osv och hittar inget lätt system som enkelt kan kopplas mellan kran och slangen till att fylla på akvariet.

    Det är en djungel och det är olika delar som inte passar i rör storlek ihop och har ofta låg vattengenomströmning som t.ex. 2 L/min eller också så har den kort hållbarhet som t.ex. 2000 L vatten så ska man byta filtermaterial/patron osv.

    Då slog det mig plötsligt. Vad nu om man tar ett vanligt akvariefilter med UV ljust inbyggt och sedan fyller filtret med olika filtermaterial så tar bort olika saker som t.ex. kol filtermaterial.

    Skulle detta fungera att ha som "reningsverk"?

    Där finns ju filter som SunSun med 11W UV inbyggt. någon som känner till flera filter med stark UV inbyggt som inte koster en förmögenhet?

    Det är ju betydligt lättare att ha det i ett sånt system än att försöka att sätta ihop olika delar med olika rör dimensioner osv samt att ett akvariefilter ju är gjort för att hantera sånt och är ju normalt sätt vattentät osv.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Ingen som vet om detta skulle vara en bra ide/skulle fungera eller inte?
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad handlar det om för vatten?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vad handlar det om för vatten?
        Vanligt kranvatten som är rätt ok enligt vad jag vet.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Webo
          Vanligt kranvatten som är rätt ok enligt vad jag vet.
          Men det skall väl inte innehålla några tungmetaller eller bakterier.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av Webo
            Vanligt kranvatten som är rätt ok enligt vad jag vet.
            För att minska risken att få i koppar när de tex gör något reparationsarbete i fastigheten etc kör jag med ett enkelt kolfilter från jula, och gardena snabbkopplingar till kran och slang.

            Beroende på storlek på akvariet och hur mycket vatten som byts, hur smutsigt vatten etc så bör detta kolfilter hålla ungefär ett år innan det är dags för byte till ett nytt filter för 100:-

            I stort sett likabra flöde som att bara spola ifrån vattenkranen.

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              Har du en länk till det kolfiltret?

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Kör med ett osmosfilter... Jag får 0 TDS ut från mitt.

                Finns en hel del att välja på här:
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Styfv
                  • November 2012
                  • 176

                  #9
                  Hej!

                  Filtrerar kol bort koppar?



                  Styfv, Karlstad

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Styfv
                    Filtrerar kol bort koppar?
                    Ett osmosfilter gör det.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Styfv
                      • November 2012
                      • 176

                      #11
                      Så ett kolfilter filtrerar inte bort koppar?



                      Styfv, Karlstad

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Ursprungligen postat av petnym
                        Kör med ett osmosfilter... Jag får 0 TDS ut från mitt.

                        Finns en hel del att välja på här:
                        http://rent-postevand.dk/shop/index....tegory&path=47
                        Tack Petnym. Men det var just denna lösning som var väldigt krånglig och har låg kapacitet på l/t och l/dag och anslutningarna knepiga osv. Jag skulle vilja ha något som fungera "snabbare" och är enkelt att hantera när man ska göra vatten byten. Jag har ingenstans att installera fast lösning som denna.

                        Det var därför jag undrade om det gick med en vanlig pump för den kan man koppla på kranen i ena ändan och i akvariet med andra ändan och sedan plocka ihop det enkelt när man var klar med vattenbytet. Plus att den ju tömmer ut vattnet snabbare vi vattenbytet så det går snabbare att göra underhållen :-)
                        Senast redigerad av Webo; 09 January 2015, 14:32.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erikderek
                          Har du en länk till det kolfiltret?

                          EK
                          Skulle tro det är detta: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...terhus-438007/

                          Jag har sett beskrivning på att koppla ihop allt också som finns här: http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...b201004_11.pdf

                          Men då det är många kopplingar och så är jag lite rädd för vattenläckage (som även författaren tar upp) och därför gillade jag inte den lösningen.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Webo
                            Tack Petnym. Men det var just denna lösning som var väldigt krånglig och har låg kapacitet på l/t och l/dag och anslutningarna knepiga osv. Jag skulle vilja ha något som fungera "snabbare" och är enkelt att hantera när man ska göra vatten byten. Jag har ingenstans att installera fast lösning som denna.
                            Lösningen ser nog ut så av en viss anledning... Du kan omöjligt få ett vanligt akvariefilter att ta det som ett RO/DI-filter tar...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Nej det förstår jag :-)

                              Vem att man rensar det en del jämförd med att bara använda karnvatt tänkte jag borde räcka. Det går ju att köra utan vattenbetedningsmedel men om man filtrera det så bra man kan utan det blir för krångligt så borde det fungera och vattnet bli bättre. Skulle det inte fungera tror do?

                              Skickat med Tapatalk från min mobil.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...