Garra Flavatra - En underhållare av rang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #16
    Intressant, Bluewing! (hade missat denna tråd) Har du gjort några försök att odla dem?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Ursprungligen postat av Falconer
      Hej! Skulle det kunna fungera med en liten grupp på 5-6 st i ett 115 liters? Enda sällskap är ett gäng Microctenopoma Ansorgii. Har ni några helkarsbilder på hur era flavatra går?
      Om vi börjar med slutet på ditt inlägg så har jag filmer typ denna på mina kära garror.
      Här när de matas:

      Här två unga hanar som testar varandra:

      En film mer över karet där du ser dem inledningsvis:


      Är tveksam om de passar med dina Microctenopoma Ansorgii. Gissar att Garrornas fartiga, totalt orädda stil kommer att stressa dina fiskar. Garrorna vill ju ha fart på vattnet och vad jag förstått så är ett skuggigt kar med lite svartvattenskaraktär, mycket flytväxter etc. mer något för dina oerhört vackra fiskar? De är ju som små krutpaket. Inte stressiga alls bara himla nyfikna på allt och ofta i rörelse. Sedan tror jag att karet egentligen är för litet faktiskt. Om jag jämför hur den grupp beter sig med 14 individer i mitt 450 på filmen med den grupp på 6 som jag har i ett Lido 120 så ser man inte samma beteenden i det lilla karet. De blir grinigare, mera stilla i det karet. Så framöver så åker de nog över till 450 karet. Visst, det är en liten fisk, men den behöver rörelseutrymme.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Intressant, Bluewing! (hade missat denna tråd) Har du gjort några försök att odla dem?
        Tack Erik. Eftersom det fanns så lite info om arten så dammsög jag nät och litteratur på info om dem och sammanställde det tillsammans med mina egna observationer som varit långa och många i det stora karet. Kul att det uppskattas
        Som svar på frågan, så har jag inte det. Inledningsvis så som med många arter så fanns de ju bara som viltfångade, men idag så säljs ju de som odlade vad jag förstått.

        Läser man vad Seriously Fish skriver om lek mm. så känns det ju som ett möjligt spännande projekt. Läs här.
        Men det krävs vad jag förstår i den artikeln en rejält bra fart på vattnet, mera som ett strömmande vatten i ett separat kar. Så läser man artikeln ser det ut att behövas mekas en del med ett lekkar. Du blir inte sugen själv?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #19
          Jag har inte tid och plats för ytterligare ett projekt just nu, men visst låter det spännande. Jag tror inte Tin Win berättat alla detaljer. Jag skulle bygt
          gt en bäck med ett "vattenfall" i ena änden. Jag har en bekannt som lyckades få praktbotia att lägga rom på det viset. Inga yngel men ändå!

          Kommentar

          • cl7
            • October 2007
            • 32

            #20
            Funderar lite på arten, men har några frågor. Bökar de runt i bottenlagret mycket? Jag har både tumlat grus och sand i olika partier. Gräver de ner sig? Kan man ha denna fisk med syftet att de ska äta alger?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Nej de bökar inte ner i bottenlagret alls. Det enda som kan hända är i en mätning mellan två jämnstora och det är sand att det kan bli en rund fördjupning just där. Men är gruppen stor och akvariet rymligt så händer detta sällan.
              De gräver inte ner sig alls. De vill ha rent vatten med mkt god cirkulation. De äter alger men det är mera som en lätt toppning av algerna. De snaggar inte ner ett algbestånd. De äter inte heller enbart vegetabilier. De gillar alger men du lär inte märka av det.
              Det är få algätande fiskar som rensar akvariet rent egentligen.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • cl7
                • October 2007
                • 32

                #22
                Ok, tack för svar! Jag har redan många fikar i mellan/nedre regionen, så då får jag nog avvakta. Verkar vara en superspännande rackare, men nu har mina Siameser rensat så fint ändå :-)

                Kommentar

                • ScubaIsabel
                  • August 2015
                  • 93

                  #23
                  Åh jag hade älskat att ha dessa i mitt nyinskaffade akvarium... Men tror tyvärr det både är på gränsen till för litet och lite för lite strömt för att de skulle trivas. Får nog bli ett framtidsprojekt. Har ett Rio 125, just nu med 10 drottningrasboror och planerar om någon månad inköp av 10 sådana till, 3 mosaikguramis och 6-8 amanoräkor. Hur funkar panda garra tillsammans med amanoräkor?

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Hej! Jag har ungefär samma upplägg som du i mitt Lido 125. Drottningrasboror, Amano, Mosaikgurami och Garra Flavatra. Så jag tycker du har god smak. De går bra ihop med Amanoräkor, men tycker egentligen att de behöver mer utrymme då de är fullvuxna. Gärna minst 150-200 och uppåt. Men de fungerar i ett 125. Problemet är mera om du får flera jämnstora honor som inte får plats med flera alternativ. Då kan det bli långa bataljer i karet.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • ooliiwer
                      • January 2015
                      • 5

                      #25
                      Hej! Har haft ett gäng med garra flavatras ett tag nu och dom trivs och är pigga! Riktigt nöjd med dom! Men jag undrar lite hur gamla dom blir? Hittar inte det någonstans?!


                      Skickat från min iPad med Tapatalk

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #26
                        Jag vet inte heller men skulle gissa på minst 4-5 år.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tyko
                          • April 2015
                          • 279

                          #27
                          5-8 år enligt http://diszhal.info/english/cyprinds...a_flavatra.php

                          Kommentar

                          • ooliiwer
                            • January 2015
                            • 5

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tyko
                            Okej, tack för infon


                            Skickat från min iPad med Tapatalk

                            Kommentar

                            • ScubaIsabel
                              • August 2015
                              • 93

                              #29
                              Tack! Jo tycker de arterna är både fina och verkar trivas bra ihop. Ska försöka få ihop en sydostasiatisk biotop är tanken. Dock kanske jag väntar med panda garra till den dagen jag har ett större akvarium ändå. :-)

                              Kommentar

                              • Hasse Sjödin
                                • August 2015
                                • 30

                                #30
                                Hahaha vilka lirare.. du beskriver dem, så man får känslan att det är en flock schäfrar 😊
                                Helt suveränt 👍👍👍
                                Väldigt kul läsning o intressant!!!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...