NLS, är det verkligen så där bra som det sägs `?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #16
    Fodret är ett kanon foder, ingen tvekan om det. Fiskarna är friska och fina. Men det finns ett stort MEN, fodret smutsar ner vattnet och då jag har ett vitt JUWEL akvarium så lämnar tyvärr det avdunstade vattnet en orangebrun (samma färg som fodret) avlagring på mittstag och sarg... som inte går bort på mittstaget. Synd att jag köpte 2st 360g burkar...

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #17
      Som sagt, fodret är kanon och fiskarna älskar NLS, de växer proportionerligt samt är välmående. Det stora problemet kvarstår, vattnet blir grumligt efter ett par tre dagar. Hur är det att blanda foder till Mbunas, jag funderar på att introducera Tropical Super Spirulina Forte granulat som komplement, mata med NLS två dagar i veckan och Tropical övriga fem (- några fastedagar då och då). Jag har uppfattningen att Tropical granulaten också är runt 1mm i storlek. Vad tror ni om denna combon?

      Simpson skrev tidigare i tråden att fiskarna växer bättre med NLS än Tropical därav av min plan att inte helt överge NLS då det fungerar jätte bra men jag är så trött på hur mycket det smutsar ned vattnet. For the record; jag matar med 1/4 matsked om dagen till mina 23 icke fullvuxna Mbunas.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #18
        Ursprungligen postat av Erikderek
        Som sagt, fodret är kanon och fiskarna älskar NLS, de växer proportionerligt samt är välmående. Det stora problemet kvarstår, vattnet blir grumligt efter ett par tre dagar. Hur är det att blanda foder till Mbunas, jag funderar på att introducera Tropical Super Spirulina Forte granulat som komplement, mata med NLS två dagar i veckan och Tropical övriga fem (- några fastedagar då och då). Jag har uppfattningen att Tropical granulaten också är runt 1mm i storlek. Vad tror ni om denna combon?

        Simpson skrev tidigare i tråden att fiskarna växer bättre med NLS än Tropical därav av min plan att inte helt överge NLS då det fungerar jätte bra men jag är så trött på hur mycket det smutsar ned vattnet. For the record; jag matar med 1/4 matsked om dagen till mina 23 icke fullvuxna Mbunas.

        EK
        Jag får väl göra en rättelse eller kanske mer ett förtydligande, tillväxten blev bättre när jag bytte till nls men då det är större pellets så fick de i sig mer mängd mat. Jag matade helt uppenbarligen lite för snålt med när jag gav tropicals mat (i alla fall för mina avfallskvarnar)

        Nu kör jag än större pellets, och de ökar i storlek men fram för allt är det de småväxta fiskarna som kommer ikapp. Så mängden mat avgjorde för mig.

        Och en kilopåse kostar nu ungefär 180:- gentemot istället för 325:- för 0.6kg nls

        Jag går inte tillbaka!

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #19
          Ok, tack för förtydligandet. Jag kommer börja växla in Tropical Super Spirulina Forte granulat som bulkfoder för mina Mbunas, med tanke på priset är det lockande att köpa en 3l hink från Tyskland med fodret, men foder är ju en relativ "färskvara" så det blir det dumsnålt för mig (om jag inte drar igång ett gäng akvarium till vill säga). Iofs dumsnål har jag redan varit när jag köpte två stora burkar NLS för att spara 50 kr... ;-)

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #20
            Från och med igår har jag börjat fasa in Tropical Super Spirulina Forte Mini granulat. Går det bra är tanken att ge detta foder som bulk och NLS 1-2 dagar i veckan. Min granne hade precis köpt en 3l låda från Tyskland så jag kunde fylla en plastburk med foder...

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #21
              Jag provade Tropical Super Spirulina Forte Mini men upplevde att mina Pseudotropheus saulosi honor fick pigmentfläckar så nu är jag tillbaka till NLS. I och med att jag nu mer kör UV så är vattnet kristallklart och den söta vitlöksscenten är borta.

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #22
                Efter tre månaders användning av NLS Specctrum Cichlid Formula är jag fortfarande med på the NLS Bandwagon, jag har aldrig under min "korta" akvaristiska karriär haft ett bättre foder, fiskarna är friska och starka, inte en enda Mbuna eller annan fisk i akvariet har avlidit eller visat tendenser på krånglande mage etc. Mina Synodontis petricola är helt tokiga i NLS Specctrum Cichlid Formula och flockas ut ur sina grottor när jag börjar mata med förhoppning att mina Mbuna inte äter upp allt innan det når botten.

                Nackdelar, ja det finns det, en svag söt vitlöksdoft av vattnet och att fodret smutsar ner vattnet trotts sparsam matning. Det problemet löstes som en bieffekt när jag installerade och körde igång mitt UV filter.

                Slutsatsen är att jag kommer inte ge mina fiskar i Malawiakvariet något annat än NLS Specctrum Cichlid Formula.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #23
                  Erikderik, jag har följt ditt "NLS-projekt" i skymundan. Jag har också upplevt det här med friska & sunda fiskar med NLS precis som du. Dessutom växer fiskarna mycket fint utan att bli feta. Så ja, ja håller med dig fullt ut.

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #24
                    Kul att du följer mitt "NLS-projekt", precis, fiskarna växer bra utan att bli feta, då är det jag som håller med dig fult ut också.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Du Erik, det där låter som jag borde knapra själv. Växa utan att bli fet. Kanon! Skippar pizzan och kör NLS.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        #26
                        Ha ha ha, varför inte, synd bara att NLS inte är glutenfritt ;-) Du får även en fin lyster och de naturliga färgerna i ditt pigment lyfts fram!

                        Jag läste i en annan tråd att du skulle testa lite olika NLS produkter, det skall bli spännande att följa, förhoppningsvis blir du lika lyriskt som mig över denna fodertillverkare.

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        Arbetssätt...