Etroplus Maculatus - bortglömd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Etroplus Maculatus - bortglömd?

    Har haft en diskussion i ett annat forum om Etroplus Maculatus eller Gul ciklid, Tomatciklid. Hade den fisken för kanske 30 år sedan och den har hela tiden funnits som en av de härligaste bekantskaper jag haft. Den är nyfiken, aktiv och är oerhört vacker i ursprungsformen under lek. Den har en yngelvård som är bland det uppmärksammaste och omtänksammaste jag sett. Aldrig sett mer aktiva föräldrar. Den ger föda till ynglen som hos Diskusar från slemskiktet på föräldrarna.
    Har lite svårt för den framodlade citrongula men känner längtan och lite nostalgi vid tanke på vildformen. Någon av er som också haft den? Någon som har den nu? Är riktigt sugen på den igen.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Hej , jag tittade på den när jag startade mitt akvarie och ville ha fredliga fiskar , men kudne tyvär inte hitta dem i någon butik så fick gå andra vägar, när du hade den 30 år sedan , minns du vilka fiskar du hade med den och om den skadade dem(attackerade) osv?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Jag hade den i ett rent artakvarium. Den funkar i sötvatten men älskar bräckt. Så det var bara den då. Men den är fredlig och är lite som Nyckelhålsciklider men med mer självförtroende.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        30 år sedan känns som i förrgår så det kommer jag ihåg kristallklart. Det är värre med att hitta det fördömda mjölkpaketet jag ställde ifrån mig nyss
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          30 år sedan känns som i förrgår så det kommer jag ihåg kristallklart. Det är värre med att hitta det fördömda mjölkpaketet jag ställde ifrån mig nyss
          haha här har man typ 1 diabetes själv och har guldfisk minne , glömmer om jag matat fiskarna efter 10 min jag gjort det , eller om jag tog insulinet före eller efter maten hahaha men de nice me bra minne ^^
          Får se om den dyker upp i någon butik nära malmö kanske tar hem ett par , ville ha nyckelhål med men de blev lite större så undvek dem

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Frågar man efter dem och ber affärerna efterfråga så kan det ju bli nåt på sikt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Frågar man efter dem och ber affärerna efterfråga så kan det ju bli nåt på sikt.
              Aa ska testa i helgen , fattar ej varför dem ej har dem inne ,efter arbetsbeskrivningen så verkar dem x antal gånger roligare än flesta cikliderna jag ser i butiker

              Kommentar

              • jozi81
                • January 2011
                • 917

                #8
                Etroplus Maculatus - bortglömd?

                Ursprungligen postat av Bluewing
                30 år sedan känns som i förrgår så det kommer jag ihåg kristallklart. Det är värre med att hitta det fördömda mjölkpaketet jag ställde ifrån mig nyss
                Gissar på åtminstone 25 år sedan för mig, samma kristallklara minne!

                Då hade jag den iofs helt fel, ett par i ett vanligt sällskaps, men det gick lika bra. Lekte, trivdes och håller med om jämförelsen nyckelhål med lite kryddning av chili!

                SKA ha den igen!
                Senast redigerad av jozi81; 11 September 2014, 09:05. Anledning: felstav

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Den ger föda till ynglen som hos Diskusar från slemskiktet på föräldrarna.
                  Har du sett det själv? Mina gjorde inte så - vad jag märkte i alla fall. Jag funderar på om det finns någon skillnad mellan gulcichlider från Indien och Sri Lanka.

                  Ursprungligen postat av blaze1337
                  Hej , jag tittade på den när jag startade mitt akvarie och ville ha fredliga fiskar , men kudne tyvär inte hitta dem i någon butik så fick gå andra vägar, när du hade den 30 år sedan , minns du vilka fiskar du hade med den och om den skadade dem(attackerade) osv?
                  Jag upplevde den som "mellantuff". Den körde hårt med Etroplus suratensis som är mycket större - men otroligt mesig! Inget för småakvarier mer än temporärt - blir någon mobbad måste det finnas utrymme att komma undan, men med gömställen och 200 liter och uppåt gick det bra.

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander

                    Jag upplevde den som "mellantuff". Den körde hårt med Etroplus suratensis som är mycket större - men otroligt mesig! Inget för småakvarier mer än temporärt - blir någon mobbad måste det finnas utrymme att komma undan, men med gömställen och 200 liter och uppåt gick det bra.
                    Vad menar du med mellantuff? jag vill ej ha krigsfiskar den får vara mesig om den vill :P så länge den ej attackerar dem andra , jag vet att dem andra jag har lär ej attackera den då alla är fredliga och betydligt mindre än den , (guppys,dvärgguramis,fjärilciklider,neontetror)
                    Kommer dem klara sig från den? gömställen etc finns såklart.

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      #11
                      Underbar fisk. Jag har själv haft projektplaner på att starta upp ett bräckvattenskar enkom för denna art. Har inte sett fisken i butik på evigheter, tyvärr.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Arten har väl aldrig varit direkt vanlig, även om den förr i alla fall förekom sporadiskt. Tror det beror lite på att den kommer från Asien och de som håller asiatiska fiskar inte vill hålla ciklider.

                        Den av Etroplusarna som har sålt rätt hyfsat under senare år har väl främst varit canarensis eftersom det var lite nyhetens behag när den kom
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ja, saknar också den, har haft den några gånger, och fått lek, men såg aldrig några yngel, men såg äggen, som är gröna. Vad jag vet så klarar sig de vuxna bra i sötvatten, men äggen/ynglen får tydligen lätt svamp i rent sötvatten. Håller med om att den gula vildformen, med röda prickar, och svarta partier, är finare än den helorange odlingsformen (tomatciklid), men så brukar det ju vara bland fiskar rent allmänt, vildformerna har en naturlig skönhet som odlingsformerna inte kommer i närheten av, hur mycket färg de än har.

                          Har också funderat på varför man aldrig ser den numer, det är en art jag också har tankar på att fixa ett artakvarium för. Minns inte riktigt hur mina betedde sig, men om de, som Bluewing nämner, är som nyckelhål, som enligt min erfarenhet är fulla av självförtroende, men aldrig skadar andra fiskar, så är de inga "krigsfiskar"

                          En liten artbeskrivning som jag har skrivit:
                          Senast redigerad av Shepard; 11 September 2014, 11:42.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            När jag hade arten var det nog inte för 30 år sedan utan egentligen runt 40 år sedan. Köpte en grupp på en auktion på den lokala föreningen. Har för mig att det var 7 ungdjur. Jag ville då ha Diskus men vågade inte och fick tipset om denna ciklid. Hade den i bräckvattensakvarium och har för mig att den var väldigt känslig för vattenkvalité. Det blev ett par av dessa som var i ett artakvarium med enbart denna ciklid. I bräckvatten så var det egentligen inga problem med mögel på rommen.

                            Apropå Eriks fråga om jag sett dem äta från föräldrarna så säger mitt minne det. Hade dem i ett par år och fick flera kullar. Men när jag tillsatte annan föda så släppte ynglen föräldrarna direkt och tog födan istället. Lite som att de föredrog annan föda. Men det är så mitt minne säger.
                            Men detta var den ciklid som lämnade starkast avtryck av alla ciklider jag haft pga. stor personlighet och pigga beteenden samt underbar kvalité på yngelvård. Har tittat efter den i flera år men blev tokbesviken när de började komma in som citroner. Så jag har inte ägt dem sedan dess men saknat dem i alla år.

                            Men jag vet inte hur de fungerar med andra arter då det enbart var den arten i det karet. Karet hade enbart sten och grus.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Ursprungligen postat av blaze1337
                              Vad menar du med mellantuff? jag vill ej ha krigsfiskar den får vara mesig om den vill :P så länge den ej attackerar dem andra , jag vet att dem andra jag har lär ej attackera den då alla är fredliga och betydligt mindre än den , (guppys,dvärgguramis,fjärilciklider,neontetror)
                              Kommer dem klara sig från den? gömställen etc finns såklart.
                              Det är en viss risk att den kommer försöka äta guppyhanar och neontetror. Men jag syftade mer på aggressiviteten mot andra gulcichlider och fiskar som liknar den själv - kanske fjärilscichlider men speciellt Etroplus suratensis som är tre gånger så stor, men som den äter yngel av i naturen. Som alla territoriella fiskar slåss dom inbördes. En fisk som står lågt i rang blir bortjagad och måste ha någonstans att ta vägen. Så gör alla cichlider men det finns några få där det märks minimalt: Etroplus suratensis är en sådan. Den är verkligen inte ett dugg tuff. En tuff fisk (Hemichromis, Nannacara, många stora centralamerikaner men även den lilla badiden Dario dario) kan döda en annan fisk på några timmar-dagar om akvariet är för litet eller för "öppet" (för lite gömställen). Scalare, nyckelhålcichlid och fjärilscichlid visar ganska lite tuffhet. Gulcichliden tycker jag är "mellantuff".

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              När jag hade arten var det nog inte för 30 år sedan utan egentligen runt 40 år sedan. Köpte en grupp på en auktion på den lokala föreningen. Har för mig att det var 7 ungdjur. Jag ville då ha Diskus men vågade inte och fick tipset om denna ciklid. Hade den i bräckvattensakvarium och har för mig att den var väldigt känslig för vattenkvalité. Det blev ett par av dessa som var i ett artakvarium med enbart denna ciklid. I bräckvatten så var det egentligen inga problem med mögel på rommen.

                              Apropå Eriks fråga om jag sett dem äta från föräldrarna så säger mitt minne det. Hade dem i ett par år och fick flera kullar. Men när jag tillsatte annan föda så släppte ynglen föräldrarna direkt och tog födan istället. Lite som att de föredrog annan föda. Men det är så mitt minne säger.
                              Men detta var den ciklid som lämnade starkast avtryck av alla ciklider jag haft pga. stor personlighet och pigga beteenden samt underbar kvalité på yngelvård. Har tittat efter den i flera år men blev tokbesviken när de började komma in som citroner. Så jag har inte ägt dem sedan dess men saknat dem i alla år.

                              Men jag vet inte hur de fungerar med andra arter då det enbart var den arten i det karet. Karet hade enbart sten och grus.
                              Det där med brackvatten är lite komplicerat, men jag har goda skäl att tro att de klarar sig alldeles utmärkt hela livet i rent sötvatten. Sedan om vattnet inte är helt rent från mikroorganismer vid leken så kan man ju lösa det praktiskt på olika sätt. Koksalt kan ha en viss effekt. Jag har fångat bägge arterna i Kerala i sötvatten, och i brackvatten, men under monsunen, när dom rimligen leker lär det vara rent sötvatten. Vinny Kutty fångade bägge + den tredje, E. canarensis, tillsammans, i rent sötvatten, många kilometer från havet i södra Karnataka.

                              För några år sedan, inför att jag skulle hålla föredrag om Asiatiska cichlider, frågade jag alla jag stötte på om de själva hade sett gulcichlidyngel äta från föräldrarnas kroppssidor eller om de kände någon som hade gjort det. Jag bläddrade igenom ett antal böcker för att hitta någon förstahandsinformation - helst en bild, men jag lyckades inte då. Den här informationen måste ju ha uppstått på 1960-talet eller troligen ännu tidigare. På den tiden exporterades mycket akvariefisk från Sri Lanka, men ingen från Kerala (har jag skäl att tro!). Idag är det i princip tvärtom. Därför undrar jag om det finns en skillnad mellan populationerna. Jag vill också ha tag på Etroplus maculatus, men jag vill dessutom ha djur från Sri Lanka!

                              En sak till: fiskar som bor helt eller delvis i brackvatten brukar generellt vara ganska tåliga mot olika vatten (man kanske inte nödvändigtvis under hela livscykeln).
                              Senast redigerad av Erik Åhlander; 12 September 2014, 00:43.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...