Etroplus Maculatus - bortglömd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spångberg
    • August 2011
    • 26

    #46
    Mina kommer att få dela burken med 15 dawkinsia filamentosa till att börja med 😃

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #47
      Kan väl knappast bli bättre än så spångberg? :-)

      Kommentar

      • spångberg
        • August 2011
        • 26

        #48
        Nä inte mycket 😃, fast ett gäng panda garra kommer det nog få bli lite senare.

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #49
          Jaha...det kunde visst bli bättre...avis. :-)

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #50
            Panda Garra och E. Maculatus. En mix jag funderat på själv. Dawkinsia har jag aldrig ägt men låter som ett spännande val. Men uppfattade egentligen frågan från Falconer om en stabil fisk som kan ge sken av att det är lugnt och tryggt i karet. Det svåra är ju att få till antingen en fisk som upplevs som ett potentiellt hot men inte är det samt att den är så lugn att E. Maculatus chillar ner. Asienfisk innebär ju ofta fart och ibland temperament hos fisken.
            När det gäller Panda garra så är den ju toktrygg om gruppen är tillräckligt stor med blixtsnabb vilket kan stressa initialt. Däremot är ju risken noll att den tar yngel. Är inte Dawkinsia lite nervig av sig? Eller är den coolare än det verkar i artbeskrivningarna?
            När Maculatus väl blivit ett par i karet så blir de oerhört robusta i beteendet men kan bli lite ängsliga i ett kar i början.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • spångberg
              • August 2011
              • 26

              #51
              Haha mina dawkinsia står som hundvalpar och väntar på mat i hörnet när man kommer.
              Fick precis samtal från tommas att mina firrar har kommit o godigodiigodi. 😀

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #52
                Helt rätt Bluewing. Är ute efter en fisk som ger ifrån sig ett lugn till cikliderna. Endlers, molly eller Lineatus gold. Vad hade du valt? Endlers tycker jag är snyggare än vanliga guppys.

                Kommentar

                • spångberg
                  • August 2011
                  • 26

                  #53
                  Har du fått i några moralstödsfiskar 😃 falconer?
                  Har fått ner mina etroplus i burken nu och de är störtsköna, äger karet nu trots att barberna är ett par centimeter längre.
                  Vet inte om det är för att de går i grupp eller om det är sällskapet som gör de helt orädda.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #54
                    Ursprungligen postat av Falconer
                    Helt rätt Bluewing. Är ute efter en fisk som ger ifrån sig ett lugn till cikliderna. Endlers, molly eller Lineatus gold. Vad hade du valt? Endlers tycker jag är snyggare än vanliga guppys.
                    Jag vet inte hur jag valt idag. De Guppys som fanns då jag hade dem är ju mer liknande viltfångade idag egentligen. Endlers påminner men är inte lika. Men sedan vet jag inte om det behövs heller då jag upplevde dem som rejält självsäkra när de väl landat i karet. Hur små är dina E. Maculatus?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      #55
                      Nej Spångberg. Har inte varit till butiken än. Okej Bluewing. Mitt par är i stort sett fullvuxna. Ca 8-10 cm.

                      Kommentar

                      • Falconer
                        • November 2005
                        • 786

                        #56
                        Jag får ta och försöka bygga lite pp höjden i akvariet kanske för att få dom lite mer självsäkra. Fattar inte varför dom inte lekt än. Åker in snart nån dag för att se vad butiken erbjuder. Eftersom jag ska prova sötvatten så kanske guppys är bättre än svarta mollys iaf? Väntar på levande mygg. Det kanske kan trigga dom till lek? Nåt mer tips?

                        Kommentar

                        • Falconer
                          • November 2005
                          • 786

                          #57
                          Köpte ett gäng leoparddanio som störfisk och det tog inte mer än 3 dagar så började dom förbereda lek. Dom har grävt en grotta under ett gäng större stenar och förberett yngelgropar. Nu har dom lagt rommen och turas om att vakta den. Roligt att det äntligen blev nåt. Fina som attan blir dom vid lek också. �� Nu får vi se om det blir lite sprattel om nån dag.

                          Kommentar

                          • Falconer
                            • November 2005
                            • 786

                            #58
                            Köpte ett gäng leoparddanio som störfisk och det tog inte mer än 3 dagar så började dom förbereda lek. Dom har grävt en grotta under ett gäng större stenar och förberett yngelgropar. Nu har dom lagt rommen och turas om att vakta den. Roligt att det äntligen blev nåt. Fina som attan blir dom vid lek också. Nu får vi se om det blir lite sprattel om nån dag.

                            Kommentar

                            • spångberg
                              • August 2011
                              • 26

                              #59
                              Riktigt kul Falconer!
                              Mina håller på att göra upp om rang, så det är allmänt krig i burken.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #60
                                Ursprungligen postat av Falconer
                                Köpte ett gäng leoparddanio som störfisk och det tog inte mer än 3 dagar så började dom förbereda lek. Dom har grävt en grotta under ett gäng större stenar och förberett yngelgropar. Nu har dom lagt rommen och turas om att vakta den. Roligt att det äntligen blev nåt. Fina som attan blir dom vid lek också. Nu får vi se om det blir lite sprattel om nån dag.
                                Hur går det då?

                                vänliga hälsningar
                                N. Nyfiken
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...