Etroplus Maculatus - bortglömd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Det känns mycket hedrande Erik att du tar dig tid att dela med dig av kunskap som går bortom oss andras som mera googlar oss fram till kunskap. Intressant överlag. Hoppas du hittar någon så att du får njuta av arten igen

    Sådana här berättelser som du precis berättat lyfter Zoopet flera snäpp. Mycket intressant och lärorikt!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Scalare, nyckelhålcichlid och fjärilscichlid visar ganska lite tuffhet. Gulcichliden tycker jag är "mellantuff".
      Är det bara jag som upplever både fjärilar och nyckelhål som ganska framfusiga och mopsiga typer? Visst, skada andra fiskar brukar de inte göra, men de verkar, enligt min erfarenhet, funka ungefär som små hundar, de skäller och håller på för att kompensera att de egentligen är rätt ofarliga Som en fjärilshane jag hade som trackade en blåciklidhane tills denne fick nog, och sa ifrån, se'n höll sig fjärilshanen lugn efter det.

      Vad det gäller den gulas aggressivitet var det som sagt ett tag se'n jag hade den, så jag minns inte mycket, vad jag minns hade jag dem mer eller mindre ensamma. Det är en fisk jag är riktigt sugen på igen, att starta ett artakvarium, eller ha den tillsammans med en eller par andra bräckvattensarter.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #18
        Ursprungligen postat av Shepard
        Är det bara jag som upplever både fjärilar och nyckelhål som ganska framfusiga och mopsiga typer? Visst, skada andra fiskar brukar de inte göra, men de verkar, enligt min erfarenhet, funka ungefär som små hundar, de skäller och håller på för att kompensera att de egentligen är rätt ofarliga Som en fjärilshane jag hade som trackade en blåciklidhane tills denne fick nog, och sa ifrån, se'n höll sig fjärilshanen lugn efter det.

        Vad det gäller den gulas aggressivitet var det som sagt ett tag se'n jag hade den, så jag minns inte mycket, vad jag minns hade jag dem mer eller mindre ensamma. Det är en fisk jag är riktigt sugen på igen, att starta ett artakvarium, eller ha den tillsammans med en eller par andra bräckvattensarter.
        inte bara du jag har fjärilciklider 4 hanar 2 honor med andra fiskar och aldrig sett dem attackera någon annan , hålla på med varandra gör dem men ingen blir skadad varken mellan dem eller andra fiskar , dock är mina fjärilciklider super duktiga yngelätare och yngeljagare .

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Var i "min" butik idag, och han visade mig några gamla Ciklidbladet, från 60-talet, varav ett nummer innehöll en artikel om just Etroplus maculatus. Där skrev artikelförfattaren att han observerade ynglen simma mot hanens sidor (honan fick inte vara med, och han var tvungen att plocka bort henne), och snabbt studsa iväg, ungefär som om de åt från sidan på hanen. Så han drog den slutsatsen att de gör som discus.

          Förresten, vill inte vara petig, men såg nu var tråden ligger... Gul ciklid är väl inte afrikansk?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Nej det är den inte men läser du underrubriken så gäller den för asien också....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Beror väl på att det inte är pintjockt med asiatiska ciklider direkt
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #22
                Livar upp tråden lite.
                Jag har möjlighet att köpa ett vildfångat par som har frisimmande yngel i butiken. Där är inget salt tillsatt så dom lär komma från sötvatten. Jag hqr möjligtvis plats för dom i ett 115 liters. Sten, lite rötter och nån enstaka anubias. Ph 7,5-8. Skulle det funka? Bildar dom par för livet eller ska dem gå i stor grupp i större akvarium?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Jag vet vad jag hade gjort om det var jag Vildfångat par som går med yngel... Hade varit en no brainer för mig i alla fall. Har ett tag nu gått och varit småsur över att det var så längese'n man såg den, i alla fall i "min" butik. Gissar att man kan ha dem på båda sätten, både i par, och som grupp. Jag har haft dem i par förr.

                  Jag har länge haft i tankarna att det skulle vara snyggt att starta upp nå't som i alla fall liknar ett bräckvattenskar, med bl.a E. maculatus. Har t.o.m skrivit en liten artbeskrivning om dem, för ca 10 år se'n.
                  Senast redigerad av Shepard; 11 December 2014, 18:28.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Falconer
                    • November 2005
                    • 786

                    #24
                    Jo det är fanken på vippen att jag ska slå till. Verkar ju va en snäll ciklid. Så drt kanske kan gå med det paret och nåt i överdelen av karet?

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      De håller sig till samma partner över tid. Helgullig fantastisk fisk som du kan skatta dig lycklig att få äga. Grattis från en avundsjuk akvarist som letat efter densamma.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Ursprungligen postat av Falconer
                        Jo det är fanken på vippen att jag ska slå till. Verkar ju va en snäll ciklid. Så drt kanske kan gå med det paret och nåt i överdelen av karet?
                        Det tror jag säkert Varför inte köra nå't annat som gillar högt pH, som nå'n vildform av svärdbärare, molly, eller liknande.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • j_l0180

                          • May 2007
                          • 70

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Har haft en diskussion i ett annat forum om Etroplus Maculatus eller Gul ciklid, Tomatciklid. Hade den fisken för kanske 30 år sedan och den har hela tiden funnits som en av de härligaste bekantskaper jag haft. Den är nyfiken, aktiv och är oerhört vacker i ursprungsformen under lek. Den har en yngelvård som är bland det uppmärksammaste och omtänksammaste jag sett. Aldrig sett mer aktiva föräldrar. Den ger föda till ynglen som hos Diskusar från slemskiktet på föräldrarna.
                          Har lite svårt för den framodlade citrongula men känner längtan och lite nostalgi vid tanke på vildformen. Någon av er som också haft den? Någon som har den nu? Är riktigt sugen på den igen.
                          Hej! akvarieteknik har den VF jag köpte ett par själv för några veckor sen genom min lokala akvarieaffär och nu går dom med en yngelsvärm!

                          Kommentar

                          • Falconer
                            • November 2005
                            • 786

                            #28
                            Låter ju helt makalöst. Mitt problem är att jag cryptoheros nanoluteus där i nu. Får försöka bli av med det paret i så fall. Hur hade ni gjort? Villen fisk hade ni valt? Sen är det ju bara 80 cm långt. Men de borde väl gå till ett par iaf?

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Har du lyckats föda upp några yngel av nanoluteus? Jag hade ett par för ett tag se'n. Vad jag förstår så är den riktigt ovanlig, men med tanke på att det var längre se'n jag hade gul ciklid, så hade jag nog valt den
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Falconer
                                • November 2005
                                • 786

                                #30
                                Inga yngel än. Har haft en grupp ungfiskar sen i somras som nu bildat ett par. Så jag har precis sålt alla utom paret och en extra hona. Så det är ju en jävla timing på gulingarna....Men blev förtjust i dom direkt. Jag måste nog köpa dom. Om dom finns kvar när jag bestämt mig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...