MIndfulness och akvaristik - en bra kombo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #31
    Ursprungligen postat av JiBe
    Hur har jag kunnat missa denna tråd? Detta skulle verkligen min hjärna behöva, som för det mesta går på högvarv utan anleding... Kommer skicka dig ett PM på studs, utan stress naturligtvis
    Skicka mailadressen bara så kommer det.

    Ursprungligen postat av Juni
    Helt tagen av det du skriver då jag är väldigt intresserad av närvaro i olika former. Spelar det någon roll för hjärnan om det är positiv eller negativ aktivitet. Jag gillar att pilla med akvariet och greja till det bättre, blir ganska stressad och tycker det är jobbigt vid vattenbyten med slangar som krånglar, kopplingar som läcker osv. Tycker det är kanon fint NÄR det är klart. Är det då bra eller dåligt att hålla på med karet, får hjärnan vila i något positivt eller är den ändå belastad? Känner detsamma med mitt jobb, jag trivs och längtar till mitt jobb, men vill samtidigt vara hemma mer. Är det då stress även om jag trivs när jag är där?
    Egentligen så är det ofta inte det vi upplever som problem som är problemet, utan allt vi tänker och känner om det problemet.
    Så det svåra för oss människor med duracellhjärnor att hitta avstängningsknappen på surret i huvudet. Akvaristiken som så inbjuder ju till att bara vara. Vem blir t.ex. inte lugn av att avnjuta ett välfungerande akvarium? Detta var också tanken med denna tråd som väl är lite udda bland trådarna här på Zoopet. Men meningen är att bli bättre på att ta vara på det lugn som karet kan ge. Annars är det lätt att karet snarare skapar stress genom att ha fiskdöd, algshock, filterproblem eller what ever...
    Men när du är rent fysisk då stänger hjärnan av grubbelfunktionerna. Pröva t.ex. att skrapa rutan från alger och försök under en minut att vara helt uppmärksam vilka muskler som jobbar i handen hela tiden. Det är svårt vill jag lova. Men lyckas du med det så har du aktiverat ett lugnare läge i hjärnan t.ex. Så allt praktiskt typ vattenbyte, filterrengöring etc. etc. fungerar som en mindfulnessövning om du lägger fokuset på vad som händer i hand, knä, muskler etc. Att däremot grubbla över hur du ska hinna klart med vattenbytet tills kvällsmaten är klar aktiverar en inre oro. Så knepet är att vara uppmärksam på nuet inte fantisera om framtid eller dåtid.....

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Finns många exempel på folk som älskar sitt jobb så mycket så de jobbar konstant och sedan går in i väggen. Även om man gillar det man gör måste man ändå vila emellanåt.
    Precis Einarsson, det är pintjockt med folk som i ren glädje sprungit rätt in i kaklet. Oavsett om du är lycklig eller stressad över det du gör så behöver hjärnan återhämtning annars blir det som att sluta tanka bilen. Du tar slut. Så hela tråden handlar om att lära sig en effektiv återhämtning egentligen.

    Ursprungligen postat av HeidiH
    Otroligt spännande! Sugen att testa.. Om man inte har dropbox?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Då skickar din mailadress till mig i ett PM så får du en länk till dropbox på webben. Då tankar du sedan bara ned filerna.... Du behöver inte ha dropbox installerat alls.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #32
      På inspiration av Webo finns lite inslag om mindfulness, för dig som är nyfiken:
      http://www.tv4play.se/sök?utf8=✓&q=mindfulness&button=

      Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.


      Orkar du se ett långt föredrag i ämnet på engelska så finns det här:
      Jon Kabat-Zinn leads a session on Mindfulness at Google.
      Senast redigerad av Bluewing; 02 February 2015, 04:26.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        Fick tips nyss om en sida som du kan testa om du är nyfiken på Mindfulness: Headspace.
        Den beskriver på ett lättfattligt sätt om vinsterna med denna träning.
        Bra appar för träningen är framför allt Mindfulnessappen. För iPhone hittar du den här. För Android här.
        Är du orolig, känner av ångest, luktar det bränt mellan öronen, reagerar du överdrivet stressat i vissa lägen eller sover du som en kratta? Det är en del av de områden som träningen påverkar positivt. Ha en bra sommar!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          #34
          Kul!

          Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #35
            För er som undrar, när man gjort färdigt de första 10 dagarna på headspace som är gratis. Så fortsätter det med likadana övningar senare när man börjar betala, fast de är 15 minuter, sen 20 minuter osv. Den trappas upp allt eftersom man lär sig. Och den tar in nya saker successivt. Tycker den är skitbra. Men behöver inte tänka själv alls, vad ma nska göra för övningar osv, utan den bara slussar dig vidare, vilket gör det hela mycket enklare.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #36
              Gjorde en 15-minuters-övning idag.. En bit in i det hela så slutade snubben prata/guida under säkert 5 minuter... Skulle fokusera på andningen typ. Jag somnade och vaknade till med ett litet hopp när han börja prata igen.

              Sämst meditatör. ;D
              350L Diskus

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #37
                Haha

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #38
                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Gjorde en 15-minuters-övning idag.. En bit in i det hela så slutade snubben prata/guida under säkert 5 minuter... Skulle fokusera på andningen typ. Jag somnade och vaknade till med ett litet hopp när han börja prata igen.

                  Sämst meditatör. ;D
                  Kul att du hittat ett sätt att träna som funkar för dig. Du är inte en dålig meditatör för att du somnar utan sömnen är mera i början ett tecken på att du slappnar av och då tar hjärnan chansen att dra ur sladden så att säga. Så du somnar för att du behöver det. Så småningom kan man styra över detta med sömnen, men i början måste det bara få bli så. Du märker sedan när du mår bättre och är mer van att du kommer att vara vaken allt längre perioder. Meditation är inte en prestation där du ska lyckas. Din träning är att du försöker. Så det du gör är precis som det ska.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #39
                    Härligt. Det är så han som leder den där sajten beskrivit det också. Finns inga rätt eller fel, det är bara låta det hända. Känns bra iaf, så jag kör på.

                    EDIT: Man märker ju även att det går väldigt olika "bra" från dag till dag. Ibland är det svårare, ibland lättare. Det förtydligar väldigt mycket hur sinnet svajar.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #40
                      Det är egentligen kanske inte så mycket att man svajar som man kan tro. Hjärnans grundläge är ju att vara splittrad liksom zappa mellan olika kanaler hela tiden. Så svajet är mera att hjärnan gör som den brukar dvs. flipprar runt mellan intrycken. Du försöker ju göra något den normalt inte gör dvs. att behålla fokuset på något under en längre tid som nu din andning. Successivt om du håller ut kommer du att kunna fokusera längre och längre. När du nått så långt så småningom så upplever hjärnan det som ett tryggt tillstånd. När vi stressar, känner oro eller kanske t o m ångest då ökar zappandet och hjärnan överfokuserar på känslorna som då far iväg som en raket. Det du gör nu är att träna in rutiner som gör att hjärnan allt enklare kommer till ett tryggt tillstånd. Då minskar stress, oro, ångest av sig själv.
                      Blir himla glad när jag läser dina iakttagelser eftersom de berättar att du gör helt rätt dvs. observerar vad som händer när du försöker göra som mannen säger. Hoppas du fortsätter. Håller tummarna för det.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #41
                        Skönt att veta att man gör "rätt" iaf. Och nu har jag ju dessutom betalat för det så snål smålänning som man är så har jag ju inget val nu.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #42
                          Det blir mer seriös satsning när man betalar
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #43
                            Det är inga pengar när det gäller att investera i ens hälsa dock.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #44
                              Dagens "pass" gick otroligt bra kändes det som. Men jag tror det har att göra med att jag var ute och fiskade från 07.00 till 21.00 hela dagen igår. Spenderade hela dagen ensam, vid Örekilsälven i Munkedal med gröna omgivningar, fågelkvitter och ljudet av forsande vatten. Så sjukt harmoniskt. Och pratade med lite fellow fishermen då och då som man stötte på. Det tar bort alla tankar på allt annat.

                              Vad vill jag säga med det? Ut i naturen och njut! Effekten naturen har på sinnet är inte att underskatta.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #45
                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Dagens "pass" gick otroligt bra kändes det som. Men jag tror det har att göra med att jag var ute och fiskade från 07.00 till 21.00 hela dagen igår. Spenderade hela dagen ensam, vid Örekilsälven i Munkedal med gröna omgivningar, fågelkvitter och ljudet av forsande vatten. Så sjukt harmoniskt. Och pratade med lite fellow fishermen då och då som man stötte på. Det tar bort alla tankar på allt annat.

                                Vad vill jag säga med det? Ut i naturen och njut! Effekten naturen har på sinnet är inte att underskatta.
                                Låter underbart Det du märker är ju att din träning successivt gör dig allt mer uppmärksam påp vad som händer och hur du reagerar på det. När du då som igår hade en härlig dag i naturen då är du mer där och påverkas mycket mer av det positiva och härliga som händer under dagen. Din lycka och njutningar blir starkare. Ett bättre slutråd än det du ger finns knappt.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...