MIndfulness och akvaristik - en bra kombo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    MIndfulness och akvaristik - en bra kombo

    Jag arbetar ju som mindfulnesslärare sedan hur länge som helst. I den träningen så tränar man sig att upptäcka fler tankar, känslor och fysiska förnimmelser. Efter 2 månaders träning så börjar hjärnan förändras på så sätt att du ser fler och fler nyanser inom dessa områden samt att du får lättare att fokusera och koncentrera sig. Sedan blir man gladare, lugnare, friskar etc. men det är en annan historia. Denna förändring accelererar sedan under hela livet ganska linjärt om man fortsätter träna.
    Det gör att allt mindre detaljer väcker allt större intresse hos hjärnan. Det är förklaringen till denna konstanta inzoomning på just Diskus för mig. För mig är Diskusen och dess liv en slags övning att träna mig att njuta av allt mindre detaljer som väcker allt större intresse. Därför blir det säkert 5000 filmer till på Diskuskaret då det varje dag händer något för första gången i karet. Visste du att inte ett enda andetag från det att du föddes är helt likt ett annat av dina andetag? Det gäller också våra fiskar. De gör inte samma saker. Något nytt händer varje dag. Det gäller bara att upptäcka det.

    Om nu någon därute är sugen på att träna mindfulness och få upp ögonen för mer som händer i karet. Så PM:a mig att du vill ha övningar så skickar jag ut det till dig. I PM:et så skriver du ned den mailadress jag ska skicka länken med övningarna till. Men du måste vara Zoopet-medlem för att jag ska göra detta. Eftersom jag inte tar en spänn heller för detta så lär det ju inte räknas som annons heller (eller hur är det, Kjell? Får man ge nåt?)
    Jag skickar dig då en länk till Dropbox där det finns fem filer i mp3 format du får av mig. Du kan tanka ned dem till valfri dator och de kan sedan avlyssnas på mobilen. Det är samtliga fem grundövningar som egentligen räcker för ett helt livs träning. Om Kjell tycker att detta är marknadsföring av just mig(fast ni egentligen inte vet var jag jobbar) så fräs ifrån. I annat fall är det mer en gåva till er som gör som jag som satsar på Zoopet.

    Har du frågor sedan så hör du av dig till mig. Jag kommer endast att diskutera mindfulness i denna tråden. Är det inte ok och om det inte stämmer med Zoopets regler eller om någon av er störs av min idé - ta bort tråden bara.

    Men för egen del så gör denna träning att det som sker i karet blir, kul, nytt och intressant alldeles av sig själv. Utan att ens behöva byta fiskar

    Det finns en hake och det är att du får stå ut med att jag pratar västmanländska då det är min röst i filerna.
    Senast redigerad av Bluewing; 11 September 2014, 18:32.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Haha! Jag visste väl att du jobbade med något sådant!

    Jag väntar med spänning på utvecklingen av denna tråd..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Nu är ju inte detta det enda jag gör Men eftersom tekniken som så är opolitisk, ickereligiös och mera en ren hjärnträningsteknik som är en av de mest genomforskade mentala teknikerna som finns idag så tänkte jag att det skulle vara kul att stödja forumet som sådant.
      Kopplingen till akvaristiken som så är inte heller så långsökt som man kan tro. Varför återfinns akvarium inom många företag, vårdcentraler och äldreboende. Jo det är för att akvariet och det som händer däri har en lugnande effekt. Om vi nu som ägare till vårt akvarie inte flippar ut på prickar, simbeteenden och annat förstås.
      Nej jag tänkte bara komma med input och lite teori i ämnet eftersom. Först nu kollar jag mera om det finns intresse och om det är ok i Zoopets regelverk att ge bort en tjänst utan att begära ersättning för densamma.
      Finns inte intresset lär ju tråden dö ut på ett stillsamt sätt efter ett litet tag.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Jag har ju haft problem med stress (och har man en gång haft det blir man aldrig helt av med det i princip) så jag kanske borde lära mig sånt här också. ;o
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Du kan testa om du vill, Einarsson.

          Idén med det hela är att jag tror att en lugn och harmonisk akvarist automatiskt blir en bättre akvarist. Är vi speedade stressade och oroliga för annat i livet så drabbar de våra bedömningar i karen faktiskt
          Du skulle kunna testa att tanka ner en övning som heter kroppsskanning (den är 20 minuter) Sedan kör du den i 10 dagar. Sedan utvärderar du.
          Det tar så lång tid att få hjärnan igång på det hela. Men det blir mer aktivitet i hjärnan redan efter 3 dagar. Kroppsskanningen gör man liggande på en säng eller soffa. Den går helt ut på att man bara ska "hitta" olika kroppsdelar. Så det är mera som basal kroppskännedom om nu någon därute vet vad det är.
          När man gör det så växlar hjärnan över till andra delar av hjärnan än de delar som vi använder oss när vi oroar oss och grubblar. Man kan säga att vi "glömmer" att oroa oss. Då "tror" vi att vi är lugna och blir också det. Tränar man sedan i minst 8 veckor så blir hjärnförändringarna mätbara och då kan man lättare bli lugn med vilja.
          Det är inget mystiskt, finns ingen magi i detta. Ren neurologi bara.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Jag blir lugn och framförallt fokuserad på mina akvarier, när jag tittar eller pysslar med dem. Och med fokuserad så är det mindfulness för mig. Att vara i nuet, här och nu. Lämna omvärlden utanför. Inte bry mig om middag eller tvätten eller samtalet på jobbet förut idag, utan bara vara medveten om vad jag gör. Jag som även sysslar med hästar lyckas bättre med mindfulness med fiskarna än med hästen. Jag har funderat en del på hur det kommer sig och inte kommit fram till något speciellt än. (En av orsakerna kan vara att jag inte har en egen, men känns som en lam ursäkt.) För med 500kg muskler i närheten är det både bra och viktigt att vara närvarande. Ändå är det ofta jag inte lyckas. . .

            Efter en tids stress så kan jag riktigt längta efter att få sitta i soffan och bara titta på fiskarna. Mitt rekord, som inte är världens längsta, är på 3 timmar. Och under de tre timmarna släppte jag allt och bara förlorade in mig i fiskarnas värld. Välbehövligt.
            Eller att göra vattenbyten. Då glömmer jag tid och rum och mår bara bra. Också mindfulness för mig.

            Vänner som kommer på besök brukar fastna framför akvarierna med orden "Vad avkopplande det är med akvarium..." Så absolut har de en lugnande effekt på oss.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Toppintressant detta, Johnny!
              Dessa övningar är jag övertygad försätter kroppen i balans, och som du säger; ett lugnt sinne, ett lugnt akvariehanterande!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Exaktamente, Mats!
                Vill bara påminna folk som skickar PM och vill pröva övningarna att skriv ner din mailadress i första PMet så att jag kan skicka länken till filerna till dig direkt. Annars får du ett rart svar där jag ber om din mailadress
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #9
                  Om jag kunde träna mej till att vara lugn och närvarande i andra situationer än bara när jag pysslar med karet eller umgås med barnbarnen skulle det vara toppen! Vad du är snäll Bluewing

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Vi tror ofta att det är fel i huvudet på oss för att vi inte kan slappna av fast det egentligen är hur vi använder huvudet som är problemet.
                    Så det funkar faktiskt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Men den här träningen är som annan träning. Det är ren volymträning. Ju mer du tränar desto mer händer. Vi får ju inte bättre kondis för att vi förstått att det är bra att motionera? Vi måste utföra det eller Just Do It som Nike hade som paroll förut.
                      Du kan t o m avsky denna typ av träning. Den funkar ändå.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        #12
                        Det låter intressant, jag spenderar dagligen tid framför akvariet och finner det riktigt meditativt samtidigt som det stundtals är riktigt spännande och intressant då man lägger märke till ett nytt beteende eller en egenhet hos en specifik fisk. Har ingen större koll på mindfulness men är av naturen nyfiken.

                        //Johan
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13
                          Det är inte risk för att man hamnar i någon slags koma om man redan är en lugn och trygg typ? Nä skojar bara, att kunna fokusera och koncentrera sig på det man gör är förstås bra. Dock allt svårare då man måste kunna och hänga med i så mkt. Inputen är större än lagringsutrymmet kan det kännas som. Testar gärna, tack.
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #14
                            Jättebra initiativ Johnny, mig ska du få ett pm av

                            Och till er som är tveksamma till vad mindfulness är så vill jag säga utan att det blir för persobligt att just mindfulness för ca 2 år sen hjälpte mig ur många år av depression och svår ångest.
                            Jag tänker inte va off topic och babbla på om detta utan det jag vill påpeka är att det är precis som Blåvingen säger, en träning för hjärnan.
                            Och jag tror även att akvarierna för många av oss är en slags terapi mot stress så en kombination av dessa två sakerna är enligt mig genialiskt.

                            Denna tråden kommer jag definitivt följa.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Himla roligt att det känns positivt Kommer senast nu under helgen att gå igenom hur ett komplett program ser ut och fungerar under en 8 veckors period och om jag hinner även successivt gå igenom lite enkel basteori om hur det hela fungerar. Om du har frågor om teorin eller övningarna så kan du ta det i denna tråd. Detta för att ni som fått övningarna ska få ett tydligt upplägg och för att ni andra som inte har lust att träna detta ska kunna bilda er en uppfattning om vad det är. Då vet ni i varje fall vad ni undviker

                              Om nu någon undrar varför jag gör detta så är det bara för att det 1. Hjälper människor att må bättre 2. Det är vetenskapligt beprövat och bevisat att och hur det fungerar 3. En lugn människa tar bättre beslut. 4. Det känns mysigt att få hjälpa till och skönt att slippa ta betalt.
                              Eftersom jag kan metoden och vi peppar och stödjer varandra i annat så tyckte jag att det här kan jag bidra med. Det är inte krångligare än så. Vi bidrar med sånt vi kan så gott vi kan. Zoopet är lika mycket en social arena som att vi utbyter kunskap.
                              Så detta är min kunskap men ni andra har annat. När Erik Åhlander tar sig tid och beskriver en djuplodande insiktsfull beskrivning av hans tankar om Etroplus Maculatus så är det hans sätt att bidra till att höja kompetensen och insikter här i forumet. Vi hjälps åt.
                              Så veva inte upp er om att detta är snällt och så. Se det som ett utbyte mera.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...