MIndfulness och akvaristik - en bra kombo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #46
    Hej på er! Ville bara påminna de av er som är nyfikna på Mindfulness att du har möjlighet att få övningar av mig samt en enkel instruktion i denna tråden på hur du kan starta upp det hela som nybörjare. Ha en skön söndag!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #47
      Hittade en sida som är väldigt bra att använda när man kör mindfulness.

      Listen to soothing nature ambient noise like rain, ocean, pink, brown and white noise sounds and create relaxing soundscapes. Plus online timer and text editor.


      Man kan skapa olika sorters loopade bakgrundsljud, typ natur, eld, vatten, regn, åska, osv, beroende på vad man gillar och mår bäst av. Tycker den är jätteavslappnande att ha på i bakgrunden.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #48
        Ursprungligen postat av Einarsson
        Hittade en sida som är väldigt bra att använda när man kör mindfulness.

        Listen to soothing nature ambient noise like rain, ocean, pink, brown and white noise sounds and create relaxing soundscapes. Plus online timer and text editor.


        Man kan skapa olika sorters loopade bakgrundsljud, typ natur, eld, vatten, regn, åska, osv, beroende på vad man gillar och mår bäst av. Tycker den är jätteavslappnande att ha på i bakgrunden.
        Spännande tips Einarsson
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #49
          nu har jag läst ikapp... ja detta har jag nytta av, jag som är så arg jämt och grinig , kort stubin. Inte mycket som märks här inne som tur är =P
          Jag har nog fått krokodilhjärna efter alla år med negativt omkring eller fel focuseringen som hjärnan spökar om på just det negativa. Dags att lära den att inget kommer å biter en i ändan om alla inte gör så som min hjärna är van...för då kan man blir sur som ättika, å vem vill umgås med en surskalle =P
          så nu skall det tas reda på mer

          och vad det rä spännande följa einarssons utveckling =D

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #50
            Bumpar upp tråden för er i forumet som använder hjärnorna tills det luktar bränt ur öronen. Påminner bara om att det finns ett träningsprogram och övningar till er som håller till här på Zoopet. Är du nyfiken så kan du också skriva frågor i tråden.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Morfar68
              • May 2014
              • 15

              #51
              Bumpar upp tråden jag med.
              Efter att ha gått i väggen för ett år sedan så har jag insett hur mycket akvaristiken betyder för mig rent psykiskt. Tyvärr är nog fiskarna ganska trötta på att ha mina armar viftandes i deras hem.. Det är t.o.m så illa att jag blir lite glad när jag märker att jag måste göra något utöver den vanliga skötseln, rensa ur växter, tvätta filter eller nåt sånt. Får hoppas att fiskarna klarar att vara mina små verktyg mot tungsinne och utmattning. En eloge till Blåvinge som startade den här tråden!

              Varma hälsningar
              /Peter

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #52
                Så himla gott att läsa. Blir alldeles varm av dina ord, Peter. Tungsinne och utmattning är ju ett gissel (även om det på sätt och vis är naturligt) men med en långsam omtänksam hållning där din hjärna får en hänsyn och omvårdnad värdig en utställningsdiskus så kan det gå att läka och komma tillbaka. Håller tummarna för dig
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #53
                  Vill tipsa om en helt fantastisk app i detta med Mindfulnessträning: Headspace https://www.headspace.com Det bästa på "marknaden" faktiskt. Fylld med pedagogiskt upplagda övningar som är peppande på ett helt underbart sätt. Det finns program för ångest, koncentration, lycka och annat du kan öva dig att bli bättre i. Den har bara två nackdelar: 1. Den är på engelska (högstadie/lätt gymnasie-engelska) samt att den kan ses som dyr om du gillar den 139:-/mån. eller 995:-/år. Däremot så ingår 10 st. grundövningar inkl. undervisande korta animerade filmer som är helt fantastiska. Finns att ladda ner både till IOS samt Android.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: headspace.jpg
Visningar: 114
Storlek: 31,9 KB
ID: 2378453
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #54
                    ÅÅåå, vilken nice tråd! Ska genast (och inte alls stressat ) gå å hämta luren och köra en sittande meditation. Jag är himla nyfiken på yogastretchen också.
                    Å appropå yoga fick jag idag ett tips om en annorlunda yoga. Och om jag fattade det rätt är det som yoga fast man hänger i en sorts sele och man belastar inte lederna på samma sätt som vanlig yoga.
                    För mig hänger för övrigt mindfulness ihop med medicinska yoga eftersom jag gått kurser i båda i min behandling mot depressioner, utmattning och ångest. Nu har jag inga problem med själva stillheten som man gärna har i mindfulness men vill man kombinera med rörelse så är Mediyoga grymt!

                    Tack Johnny, för att du är en fantastisk medmänniska!
                    Senast redigerad av miiaoo; 23 January 2018, 20:11.
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #55
                      Ursprungligen postat av miiaoo
                      ÅÅåå, vilken nice tråd! Ska genast (och inte alls stressat ) gå å hämta luren och köra en sittande meditation. Jag är himla nyfiken på yogastretchen också.
                      Å appropå yoga fick jag idag ett tips om en annorlunda yoga. Och om jag fattade det rätt är det som yoga fast man hänger i en sorts sele och man belastar inte lederna på samma sätt som vanlig yoga.
                      För mig hänger för övrigt mindfulness ihop med medicinska yoga eftersom jag gått kurser i båda i min behandling mot depressioner, utmattning och ångest. Nu har jag inga problem med själva stillheten som man gärna har i mindfulness men vill man kombinera med rörelse så är Mediyoga grymt!

                      Tack Johnny, för att du är en fantastisk medmänniska!
                      Du har så rätt. Mindfulness är ju bara ett förhållningssätt. En korrekt översättning av det ursprungliga ordet för mindfulness är egentligen ett fyllt hjärta. Så blir ditt hjärta fyllt av upplevelsen du får av medicinsk yoga. Ja, där är det mindfulness. Du är allt bra rar du
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Yaz
                        • October 2017
                        • 80

                        #56
                        Jag ägnar mig åt buddhistiska studier och vipassanameditation (ungefär "insiktsmeditation") och där är ju det som kallas mindfulness ett centralt begrepp.
                        Nu håller min 6-årige son och jag på att starta upp ett akvarium. När vi hade hällt i vattnet och satt igång elektriciteten med pump och allt så satt vi en stund och tittade och lyssnade på det mycket rogivande bubblandet och då utbrister grabben: "Pappa, du borde meditera här framför akvariet!"

                        Ja, varför inte?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #57
                          Ursprungligen postat av Yaz
                          Jag ägnar mig åt buddhistiska studier och vipassanameditation (ungefär "insiktsmeditation") och där är ju det som kallas mindfulness ett centralt begrepp.
                          Nu håller min 6-årige son och jag på att starta upp ett akvarium. När vi hade hällt i vattnet och satt igång elektriciteten med pump och allt så satt vi en stund och tittade och lyssnade på det mycket rogivande bubblandet och då utbrister grabben: "Pappa, du borde meditera här framför akvariet!"

                          Ja, varför inte?
                          Ja varför inte, är en vettig slutsats. Jag tycker personligen att det är helt underbart med en stunds meditation framför ett akvarium
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          Arbetssätt...