MIndfulness och akvaristik - en bra kombo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Börjar med lite teori så här på lördagsmorgonen. Kommer inte att bli så teoretisk utan håller det enkelt. Inte för att jag tror att du som läser det är trögfattad, utan för att jag trivs med att hitta det enkla själv.
    Om vi tittar på hur våra hjärnor fungerar så blir det en starkare reaktion om du upplever något negativt än om du är med om något positivt. Det beror mera på att vi har system för att överleva i naturen som inriktar sig på faror först, lycka sist. Finns ingen fara direkt så kickar en olust eller obehag igång samma överlevnadssystem Så i hjärnan så är ungefär 1 dl negativa upplevelser lika starka som 1 liter positiva upplevelser. Så att vi hänger oss kvar vid det negativa är m a o naturligt och vi är designade så. Så du är inte konstig som fungerar så här. Vi fungerar alla så.

    Men vi vill ju vara glada, så positiva minnen försöker vi hålla fast. Vi vill inte vara ledsna, olyckliga, så negativa minnen vill vi få bort. Nu kan vi inte få bort minnen, känslor med viljan. Vi kan bara dölja dem för oss själva. För att klara av att inte komma ihåg något negativt så måste hjärnan efter en tid skapa fler och fler hjärnprocesser som hanterar denna olycka. Ju mer hjärnprocesser som jobbar med dessa obehagliga känslor. Desto lättare blir vi olyckliga. Man kan säga att våra hjärnor intresserar sig mer och mer för vår olycka, stress etc. Det som händer då är att vi blir himla duktiga på att förbli olyckliga trots att ditt liv är ganska ok.

    För att förenkla det ytterligare så är det så att allt du vill slippa jobbar hjärnan mer med och allt mysigt du vill hålla fast släpper hjärnan lättare. En urknäpp konstruktion, javisst. Men vi funkar så.

    Sedan så fungerar våra hjärnor så att vi är blir oerhört bättre på att lokalisera en fara vi kan se. Men är dåliga på faror vi känner men inte ser.

    Så det som t.ex. gör att du mår bättre när du pratar med någon är att du hör dina ord med dina egna öron och hjärnan börjar då hantera problemet som en yttre fara vilket vi är bra på att tackla. Då blir inte faran "hemlig". Detta är ju grunden i många av våra tidigare terapier dvs. vi går till någon och pratar. Så känns det bättre efteråt.

    Så tiga är botten.
    Prata är bra.
    Skriva av sig är också bra då du med dina ögon ser texten och att hjärnan då också ser det som en yttre fara eller obehag.

    Men från ungefär 2005 så började vetenskapen upptäcka hur vi kunde avbilda, eller se vad som händer i hjärnan. Som en följd av detta så kunde man konstatera att om vi observerar ett obehag utan att värdera eller bedöma, stress, olycka så går hjärnan så småningom in i en självläkande process där obehaget krymper till en realistisk nivå och att hjärnan släpper låsningar på ett nästan dramatiskt sätt. Efter en tid så förändras då hjärnans reaktioner så att vi blir mer intresserade av glädje, obehag och mindre fokuserade på motsatsen.

    Det som kallas mindfulness är en teknik för att skapa just denna förändring i hjärnan. Det är inte en teknik som går ut på att du ska fatta varför du mår dåligt utan en teknik för att du ska må och fungera bättre vare sig du vet orsakerna till olyckan eller inte.

    Tekniken har börjat användas allt oftare på t.ex. krigsveteraner som varit med om horribla saker. Man har då kunnat visa att 3 veckors intensiv träning på 60% av gruppen fått dramatiska förändringar av förmåga till empati, glädje, stressnivåer och att detta också blev bestående.

    Kan en krigsveteran släppa onämnbara fasor så kan du också släppa ditt arbete, stress etc.

    Nu får ni vila er en kort stund innan nästa inlägg. Hinner inte kolla stavfel utan går igenom textmassan sedan.
    Senast redigerad av Bluewing; 13 September 2014, 08:25.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Hur går då denna träning till?

      Jo vi tränor oss vid att observera tre områden: Tankar - Känslor - Kropp. Och vi tränar oss att försöka titta på dessa tre områden utan att värdera eller bedöma. Men träningen fungerar när du försöker utföra detta. Du behöver inte lyckas med det för att hjärnan ska bli starkare. Utan försöket är det som är träningen.

      Så mindfulness är bara en uppmärksamhetsträning egentligen. Du tränar dig att på sikt bli mer fokuserad, bättre på att koncentrera dig, lugnare, stabilare, friskare (genom att vårt immunförsvar fungerar bättre ju lugnare vi blir),fördröja den vanliga åldersdemensen (genom att hjärnan efter ett tag blir aktivare överlag även när vi vilar) etc. etc. Så det finns hur många vinster som helst.

      Om det nu funkar så. Varför gör inte alla detta? Enkelt. Träningen är jättetråkig ibland. Inte de först veckorna men sedan. Träningen är en volymträning och behöver utföras dagligen, eller minst 5 dagar i veckan. Så det är en rutin du ska klara att hålla. Det tar 8 veckor innan du även på en skiktröntgen kan se att hjärnbarken är tjockare på de ställen i hjärnan du börjat träna på grund av att det utvecklats fler funktioner där. Hjärnan är plastisk. Den formar sig efter hur du använder den, men långsamt. Så du kan träna dig i att bli stabilare, lyckligare. Men det är ingen quick fix. Men det fungerar.

      Så under 8 veckor går träningen till så här (då utgår jag från de ljudfiler jag delar med mig av):

      Först så tar du ett mentalt beslut att du kör dessa 8 veckor. Bestäm dig. Men värdera inte hur du går förrän efter 8 veckor. Så även om det går genomuselt så kör du på. Träningen funkar lika bra vare sig du gillar övningarna eller ogillar dem.

      Vecka 1.
      Träna dagligen på övningen "kroppsscanning". Den tar 20 minuter. Den görs liggande på säng eller golv. Se till att vara ensam och inte störd under övningen. Eftersom det är hjärnträning så funkar det inte om du är för trött eller proppmätt. Övningen går ut på att du ska hitta och känna olika kroppsdelar. Mycket avslappnande övning.

      Vecka 2.
      Samma som vecka 1 dvs träna kroppsscanning dagligen och en kortare övning "andningsankaret" ( 8 min.)som kan göras sittande eller liggande. Andningsankaret är en träning att följa andningen dvs. luftens väg in och ur kroppen.

      Vecka 3.
      Kroppscanning varannan dag och övningen "Yoga stretching" varannan dag. Andningsankaret när du har lust. Yoga stretching är en mjuk stretchingövning där du uppmärksammar hur kroppen känns när du gör de olika övningarna. Den görs stående och liggande. Ha en mjuk matta under dig när du gör den. Andningsankaret gör du när du vill.

      Vecka 4.
      Denna eller nästa vecka brukar 70% vilja sluta med övningarna. Det är för att hjärnan börjar ställa om hur den arbetar och det upplevs då som störande för hjärnan. Så den vill att du smiter. Gör inte det utan bit ihop och kör på. Det går över och är ett bra tecken faktiskt.
      Nu blir det tuffare. Gör övningen "Sittande meditation" (20 min.)som helst görs sittande men kan göras liggande varannan dag. Kroppsscanning eller yoga stretching varannan dag. Andningsankaret när du har lust.

      Vecka 5.
      Sittande meditation varje dag. Detta är den mest krävande övningen. Står du inte ut så byt den mot valfri längre övning. Andningsankaret görs när du hinner som ett extrapass.

      Vecka 6-8
      Valfri längre övning. Du kan växla mellan övningarna som du vill. Andningsankaret vid behov.

      Nu kan du utvärdera och ta beslut om du vill fortsätta med detta eller lägga av. Slutar du helt så börjar din hjärna återgå till sitt gamla sätt att arbeta och du är på ruta ett igen efter 10-12 veckor.

      Så precis som kondition så försvinner effekterna av träningen om du slutar helt.

      Har du frågor runt träningen så ta upp det i denna tråd. Lycka till akvarister
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #18
        Ok. Låter bra. Ska börja med övning idag.

        Skickat med Tapatalk från min mobil.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #19
          Låter överväldigande, hur ska man hinna med detta? :O

          EDIT: Insåg precis ironin i det hela att det kanske är just sånna tankar som gör en stressad in the first place. Instant fail.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Ja detta gör jag ju själv året om. Men lightversionen är att man skippar hela upplägget och kör de olika övningarna vid behov. När sedan behovet blir oftare och oftare så kan man växla upp.
            Du kan också köra en enda övning "andningsankaret" dagligen och det blir nästa samma effekt efter 8 veckor. Den är på 8 minuter. Men man måste ju inte göra detta. Man kan ju låta bli hela grejen också
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #21
              Jag kör på lugnt och stilla det är riktigt trevligt att höra din röst, jag hoppas att jag fortsättningsvis kan ge mig tiden att fortsätta. Jag gillar det verkligen.

              //Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #22
                Roligt att höra att det fungerar bra för dig Johan.
                Ett tips när det blir så någon gång att du mitt under övningen kommer att tänka på nåt helt annat (typ en diskus eller att du glömt köpa vita mygglarver etc.) som inte har ett dugg med övningen att göra. Låt det få hända. Försök inte få bort tanken utan observera den en kort stund. Övningen du gör går ut på att observera vad som händer när du försöker göra övningen så gott du kan. Inte att bli världsmästare på övningen. Så det gör inget alls att man ibland kommer att tänka på "fel" saker mitt i övningen. Märker du bara vad som "hände" så har du lyckats med övningen
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #23
                  Ok, gott att höra, det händer ju att tankarna glider iväg en kort stund och det hade ju nästan varit stressande om det var 100% fokus som gällde. I det stora hela går det som sagt fint och känns bra.

                  //Johan
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • ORKO
                    • March 2009
                    • 14

                    #24
                    Hej läste denna tråden och såg detta avsnitt http://www.svtplay.se/video/1763452/...sley/avsnitt-4
                    av medicin med mosley. Skulle vara intresant att pröva, så har skickat ett pm till dig

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Hej orko! Trevligt att du delar med dig med tips. En länk är avsänd till dig. Lycka till!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #26
                        Gissar att flera av er som varit nyfikna att prova säkert lagt av med träningen men vill bara berätta lite mer om temat som denna tråd egentligen handlar om dvs. hjärnan.
                        Kommer inte att prata invecklat utan snarare förenklat.

                        På sätt och vis kan man säga att vi använder våra hjärnor på ett sätt som de egentligen inte är avsedda för idag. Evolutionsmässigt så är det ju samma "dator" som i vår arts gryning. Vi kör ju fortfarande med Brain 1,0.

                        För att vi ska fixa vårt moderna sätt att få livet att fungera så arbetar våra hjärnor oftare i sk. beta-vågor. Utan att gå in på vad det är något djupare så kan man säga att det är våra hjärnors action-läge där high performance/high speed prioriteras. I detta läge är vi på hugget och skärpta, men tappar istället proportionerna på så sätt att allt blir ungefär lika viktigt. Så är mjölken sluti kylen är det 10 poäng i en tiogradig skala, hittar jag inte nyckeln till bilen likaså etc., har jag en repa på bilen 10 poäng, spikar grannen tavlor efter kl. 22 likaså etc. etc. Så vi tappar filter och proportioner i detta läge utan går igång på precis allt. Viktigt som oviktigt. Det gör att vi fastnar i ett fartläge som så småningom blir det normala. Sitter du och kollar FB i din smartphone så underhåller du detta och blir fast i att aldrig få det lugnt mellan öronen.

                        När hjärnan arbetar i alfa-läge så får du istället en coolare lite laidback stil och kan känna skillnad på vad som är viktigt och oviktigt för dig. Så du får en fungerande förmåga att prioritera och klarar att släppa saker.

                        När du tränar hjärnan i mindfulness då är det enligt ny forskning detta som sker:
                        När du fokuserar på kroppen som du gör i mindfulness så försätts hjärnan i ett extraordinärt överdrivet beta-läge under övningen. Det kanske låter mindre bra tycker du kanske. Men det som händer efter detta läge är att hjärnan i flera timmar försätts i ett extraordinärt alfa-läge. Och ju mer du tränar detta desto längre blir perioderna av alfa-läge.

                        Dessa inlägg är inte för att du som Zoopetmedlem måste träna mindfulness utan mera att vara uppmärksam på att hög fart i huvudet får konsekvenser över tid. Desto mer du är i detta beta-läge. Desto fler hjärnfunktioner utvecklas för detta. Då hamnar du i ett högfartsläge som hjärnan inte vill släppa. Där var dagens undervisning slut
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • JiBe
                          • November 2012
                          • 135

                          #27
                          Hur har jag kunnat missa denna tråd? Detta skulle verkligen min hjärna behöva, som för det mesta går på högvarv utan anleding... Kommer skicka dig ett PM på studs, utan stress naturligtvis

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #28
                            Helt tagen av det du skriver då jag är väldigt intresserad av närvaro i olika former. Spelar det någon roll för hjärnan om det är positiv eller negativ aktivitet. Jag gillar att pilla med akvariet och greja till det bättre, blir ganska stressad och tycker det är jobbigt vid vattenbyten med slangar som krånglar, kopplingar som läcker osv. Tycker det är kanon fint NÄR det är klart. Är det då bra eller dåligt att hålla på med karet, får hjärnan vila i något positivt eller är den ändå belastad? Känner detsamma med mitt jobb, jag trivs och längtar till mitt jobb, men vill samtidigt vara hemma mer. Är det då stress även om jag trivs när jag är där?
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #29
                              Finns många exempel på folk som älskar sitt jobb så mycket så de jobbar konstant och sedan går in i väggen. Även om man gillar det man gör måste man ändå vila emellanåt.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                #30
                                Otroligt spännande! Sugen att testa.. Om man inte har dropbox?

                                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...