Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Även där kan man experimentera en hel del. Tycker strilrör är bäst i ett Diskuskar. Annars får du rikta strålen på mot en rot i närheten. Det du skickar iväg vid ytan kommer ju i retur på samma sida igen. Så jag skulle, i ditt Juwel, tveklöst ha strilröret på vänster kortsida och insuget strax över botten i bakre vänstra hörnet. M a o på samma sida. Då får du två motstående cirkulära vattenrörelser i vattnet som kommer att driva skiten ut mot båda kortsidorna. Om du sedan har problem med ytfilm så har JBL också en ytskimmer man kan koppla på. Om du nu står ut med ljudet (som jag tycker är helt normalt men min fru en meter från ett jetplan med efterbrännkammaren på fullt ös).
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Även där kan man experimentera en hel del. Tycker strilrör är bäst i ett Diskuskar. Annars får du rikta strålen på mot en rot i närheten. Det du skickar iväg vid ytan kommer ju i retur på samma sida igen. Så jag skulle, i ditt Juwel, tveklöst ha strilröret på vänster kortsida och insuget strax över botten i bakre vänstra hörnet. M a o på samma sida. Då får du två motstående cirkulära vattenrörelser i vattnet som kommer att driva skiten ut mot båda kortsidorna. Om du sedan har problem med ytfilm så har JBL också en ytskimmer man kan koppla på. Om du nu står ut med ljudet (som jag tycker är helt normalt men min fru en meter från ett jetplan med efterbrännkammaren på fullt ös).
      Kors i taket, då har jag gjort rätt ju :-) Nu är det bara frågan om hur mycket man vågar blåsa på. Strilöret direkt unde ytan eller ned ett antal cm?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Kors i taket, då har jag gjort rätt ju :-) Nu är det bara frågan om hur mycket man vågar blåsa på. Strilöret direkt unde ytan eller ned ett antal cm?
        Eller annars har vi gjort fel båda två Hur då hur mycket du ska våga blåsa på?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Eller annars har vi gjort fel båda två Hur då hur mycket du ska våga blåsa på?
          Hur stor effekt jag våga låta filtret gå på utan att det blir för strömt för fiskarna.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • JonasHol
            • July 2010
            • 226

            Med strilrör borde du kunna köra med helt öppna spjäll.


            Sent from my iPad using Tapatalk

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av JonasHol
              Med strilrör borde du kunna köra med helt öppna spjäll.


              Sent from my iPad using Tapatalk
              Kortsidan rymmer ju bara ett av två rör, så det blir en ganska kraftig stråle per hål. Placeras strax under ytan eller ett antal cm? Riktning rakt ut i karet eller upp mot ytan? Har ju ett betydligt mindre kar än vad du har.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • JonasHol
                • July 2010
                • 226

                Du skulle kunna borra upp hålen lite då blir strålarna lite mindre "vassa"


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Kommentar

                • JonasHol
                  • July 2010
                  • 226

                  Kolla riktningen med Bluewing, ni har ju samma lösning. Själv har jag ju placerat strilröret på annat sätt och sedan någon timme kör jag utan strilrör då jag kopplade Co2 reaktorn på utblåste från JBL.


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Jag tycker som Jonas. Alla filter ska alltid gå på max. Ju högre fart desto mer genomströmning i filtret, desto fler bakterier bildas som omvandlar nitrit till nitrat etc. etc. Sänker du farten så minskar du hela processen. Ok?
                    Tycker du det strömmar för mycket så kan du t.ex. antingen vrida strilröret bakåt mot väggen eller ännu hellre förlänga röret längs hela baksidan och rikta röret bakifrån och framåt. Tror Einarsson har gjort så. Kolla i hans tråd eller skriv en fråga till denna hjälpsamma mysgbbe Han är riktigt bra på svar. Ju fler hål du har i ett långt rör desto mindre tryck per hål, men det kommer lika mycket vatten i karet. Hög genomströmning men lågt tryck dvs. ett perfekt Diskuskar.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Testar nu att köra på max, för skiten i karet känns det ju toppen men jag tycker det verkar för strömt för fiskarna. Filtret är ju gjort för 200-600 liter. Har läst att diskus gillar lugnt vatten? Testade igår med strilröret (ett styck) i bakkant men då en knepig ström då vattnet slog i framglaset och ned i sanden. Hade kanske blivit bättre om jag förlängt röret. Observerat karet ett tag nu när jag kör på max för att se hur fiskarna beter sig.


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Tror inte de lider speciellt mycket av strömmar. Sålänge de inte virvlar runt totalt. Jag har alltid haft rätt bra fart i mitt då FX6an rullar på rätt bra. Kör ju med strilrör nu dock för att jämna ut det men det är ändå rätt bra strömmar i karet.

                        Diskusarna är ju ändå byggda för att leva i en sinnessjukt stor flod och kan hantera strömmar rätt bra.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Vi satt och pratade precis om dig, Einarsson. God morgon!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            God morgon ^^

                            Ja ni yrade ju i min tråd som är ganska tyst nu för tiden dock, händer inte mkt..
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Tror inte de lider speciellt mycket av strömmar. Sålänge de inte virvlar runt totalt. Jag har alltid haft rätt bra fart i mitt då FX6an rullar på rätt bra. Kör ju med strilrör nu dock för att jämna ut det men det är ändå rätt bra strömmar i karet.

                              Diskusarna är ju ändå byggda för att leva i en sinnessjukt stor flod och kan hantera strömmar rätt bra.
                              Tack för svar. Tänkte testa några varianter i kväll. Vill gärna köra för fullt men blir för strömt när jag kör för fullt med bara ett strilrör. Får inte plats med två på kortsidan. Testade ett strilrör på bakgalset häromkvällen med fick då, en vad jag tyckte, för hård ström ned på bottensegmenetet då strömmen slog i framglas och rakt ned i botten. Kanske blir det betydligt bättre om jag kör med två strilrör på baksidan. Får som sagt bli lite tester i kväll.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Vet inte vad du har för strilrör men du kan ju bygga egna jättelätt som är specialanpassade för dina mått etc. Det gjorde jag. Mitt strilrör är en meter långt.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...