Öltips är nödvändigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Öltips är nödvändigt!

    Nu envisas jag ju med att vilja prata om öl i detta forum. Öl är gott och intressant, så jag tycker det platsar här. Men off topic är väl bara förnamnet
    Tänkte bara fråga efter lite tips och berätta om egna i denna tråd.
    Trots att det är mitt i veckan har jag avnjutit min första Nebuchadnezzar. En Imperial India Pale Ale på 8,5 biffiga procent.

    Ett lite krävande öl som var ruskigt gott. Men bara för dig som gillar ett IPA som har en beska som gör att tungan nästan fastnar i gomseglet. Smakar citrus, grape, pilsner med en vild beska och så plötsligt en mjuk söt eftersmak som från ett belgiskt öl.
    Så efter en stund igen så blir det syrligt citrus igen. Yummi!
    Min fru ville provsmaka. Gör det på egen risk sa jag. Hon tog en sipp och ryser fortfarande efter 10 minuter okontrollerbart så det nästan kan kännas i golvet.
    Som sagt ett öl för vuxna med vuxna smaklökar så att säga.
    Det var väl allt från Blåvingens ölhörna så länge.
    Någon annan därute som klämmer på ett tips kanske?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • JonasHol
    • July 2010
    • 226

    #2
    Nebuchadnezzar är ett skitöl :-). Jag ser framförallt ett stort problem. Den är alldeles för god! Efter att ha testat den har jag haft svårt att dricka mina tidigare favoriter, de blir helt enkelt för milda i smaken. Nebuchadnezzar är också tyvärr lite för alkohol stark, jag kan inte dricka så många jag skulle smakmässigt skulle vilja :-(. Skämt o sidor, ett tips är Leon från samma bryggeri, har bara hunnit med en flaska (75cl) men den gav mersmak men har tyvärr inte funnits hemma den senaste tiden.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Det låter ju lovande, och jag har banne mig stått och fingrat på den men tänkt att den nog inte kan vara bättre än Oppigårds Thurbo...

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Nu är ju detta med smak lite olika. Neb´ är mer komplex än Dubbel Thurbo men DT mer lättdrucken och inte lika bitter. Så här hemma är det dessa två som stadigt står på kylning.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • JonasHol
          • July 2010
          • 226

          #5
          Då skall jag testa DT, den verkar finnas här i norr


          Sent from my iPad using Tapatalk

          Kommentar

          • JonasHol
            • July 2010
            • 226

            #6
            DT var en riktig höjdare, tack för det tipset. Jag har tidigare druckit någon av deras andra sorter och den föll mig inte alls i smaken så utan ert tips så hade jag aldrig testat DT bara pga tillverkaren. Nu blir det nog som för Bluewing, både Neb' o DT i kylen.

            Trevlig Helg på er!


            Sent from my iPad using Tapatalk

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Om man kommer över danska Amagers ölserie "de sju dödssynderna" så är det en fantastisk provkarta.
              Jag tror att herrarna, baserat på ovanstående, skulle uppskatta gluttony (frosseri). Även om jag inte provat Neb (är inte så förtjust i så starka öl) så vore det ett spännande test dem emellan.

              Om man inte kommer över hela serien så är ju American IPA från Amager riktigt trevlig.

              Trevlig helg
              Senast redigerad av fisheye; 16 May 2014, 18:29.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Spännande tips, Fisheye. Dessa ska förstås testas.

                Om någon av er konstigt nog inte gillar humlebomberna, IPA och APA etc. utan gillar en riktigt god lager, kan jag tipsa om Landsort Lager som är riktigt, riktigt god utan att vara överdriven på något sätt.
                Brödig öl kanske inte låter så gott i text, men detta öl är brödigt med ett inslag av apelsin. Kanske denna citrushint gör att jag som är en IPA-nörd älskar detta öl.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-05-28 17.19.46.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,6 KB
ID: 2157822
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #9
                  Förra helgen var jag på ölprovning och testade en hel del (10 st.) spännande och mycket goda öl, bl.a. 50/50 Amarillo Chinnok från o/o bryggeri/Gbg. Från USA testade vi Big eye/Ballast point och Old Rasputin/North coast. De som arrangerade provningen (Ölrepubliken(rekommenderas)) pratade mycket varmt om de spontanjästa ölen, det var det som var "inne". Vi provade Lindemans Cuve'e Rene ett spontanjäst öl från Belgien, detta var mycket gott men annorlunda.
                  Ovan nämnda Landsorts lager får tummen upp.
                  //Johan
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • laasesku
                    • October 2002
                    • 660

                    #10
                    Kul tråd! Skrev nyss en liten recension på coopers pale ale som "försvann"(inte inloggad först)
                    Får sammanfatta den som en jäkligt god sommar och grill öl (smakar gott till skillnad från bud och corona och dyl) (vatten är ju oxå svingott om man är tillräckligt törstig). Serveras bäst kyld på is de varamaste dagarna.
                    Kanske just därför den är beställningsvara (finns 1box ?) i sthlm, via min sökning). Coppers finns ju i stout och ale men inte såå goda enligt mitt tycke. Kan dock funka som fest öl vid speciella tillfällen (kan dock ta 2 v innan dyker upp). Fö blir jag så sugen nu att jag beställt den och så får man be till gudarna om några helst 30plus
                    Dagar i sommar.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Kul med folk som delar med sig av ölinsikter. @Marten88: Det enda jag testat från dina tips är Chinnok. Resten skriver jag ned så att pennan glöder. Låter spännande.
                      Håller själv att beta av entusiasterna Omnipollos exotiska sortiment. Någon som testat Omnipollos Leon?

                      @laasesku: Tycker allt i ölväg är spännande och intressant. Så tanken från min sida är att lista det som tas upp och sedan smutta mig igenom det allt eftersom (behöver ju inte ske samma helg ). Har faktiskt inte testat Coopers Pale Ale. Australien är lite okänd kontinent för mig ölmässigt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • laasesku
                        • October 2002
                        • 660

                        #12
                        @laasesku: Tycker allt i ölväg är spännande och intressant. Så tanken från min sida är att lista det som tas upp och sedan smutta mig igenom det allt eftersom (behöver ju inte ske samma helg ). Har faktiskt inte testat Coopers Pale Ale. Australien är lite okänd kontinent för mig ölmässigt.

                        Blir lite dyrt o "testa", gick på 619kr för 24 st. Men finns ju andra coopers stout & ale (inte lika goda enl mitt tycke). Australien kör en del egna märken tex Victoria bitter. Fosters är stort med (brittisk öl?). Blir väl mest lättdruckna öl där pga extrema hettan:-).

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Det blir 25 spänn stycket det. Överkomligt ändå faktiskt. Men då gäller det ju att första flaskan är god, så det inte blir en utdragen pina.
                          Ska man lida genom att ölet inte är så gott så är det bättre med ett öl som har högre YPK-värde.
                          Men för egen del så hamnar jag ofta med öl som har lågt YPK som för mig oftast är de godaste, tyvärr.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • fisheye
                            • November 2010
                            • 488

                            #14
                            Hej,

                            Testar just nu, en sommarvarm, härlig junikväll efter en god middag: Blood Orange IPA av Beavertown brewery, 7.2 %. En helt underbar grapefrukt orienterad öl med härlig fällning. Smaken påminner närmast om skalen på grapefrukt. Samtidigt som den är härligt besk så har den en fräschör som har en extremt lång eftersmak. Den som testat Jaipur IPA skulle känna igen första smaksensationen men eftersmaken är närmast oändlig.

                            Founders är ett engelsk företag som oftast står för tämligen traditionella bitters. Bra men jämnmodiga. Nu har de slagit till med en ny öl som jag åtminstone inte sett förut. Centennial IPA (7.2%). Även här slår de in på en jämnmodig IPA. Den sticker inte ut bland alla ipa:or just nu men är helt ok. Citrus, fruktig. ganska söt och maltsmaken är ganska lång. OM jag inte missminner mig är centennial en humlesort.

                            Båda lite för starka för min smak egentligen men Blood Orange kommer jag köpa igen.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Öltips är nödvändigt!

                              Blood Orange står nu nästan som tatuerad på pannbenet: - Vill ha! Så denna skall fixas omedelbums! Och det är ditt fel, herr fisköga. Gör man en sådan smakbeskrivning som du precis gjort, så måste man ju bara prova den!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...