Öltips är nödvändigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Du är säkert lika god som ölen! Bara du lovar att inte massuppfitta något igen!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Jepp. Jag lovar
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Du Woods. Vad har du själv för favorit-whisky?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Jag är inte så duktig på whisky, men vanlig tioårig Laphroaig tycker jag är god. Gillar vaniljtonerna...

          Annars om man inte gillar rökig whisky så brukar jag rekommendera den 18-åriga Glenlivet de har i järnaffärens standardsortiment.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jag var mer nyfiken på vad du gillade. Kan rekommendera årets nykomling. Teeling. Irländsk whiskey från dem är Small Rum Batch eller Single Grain Wine Cask. Om du vill vila från rökigheten...
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Oftast vill jag inte det, men är det tillräckligt bra så! Vi får prova!

              Kan räkna upp många, många sorter på Systemets hyllor som jag inte gillar, även då jag anser mig vara whiskydrickare...

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Bluewing
                ...Teeling. Irländsk whiskey från dem är Small Rum Batch eller Single Grain Wine Cask...
                Den skall vi prova, men vilken som är godast kräver jag att få veta!
                Det finns ingen beskrivning på någon av dem på järnaffärens hemsida vad jag kan se...

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Nu gillar du Laphroaig och Glenlivet. En elegant och en tjärpastill. Hmm. Tror du verkligen skulle gilla Highland Park egentligen. Nästan mer än Glenlivet..... Känner du dig temporärt tät är den 18-åriga galet god.
                  Nåja. Teeling var det då. Den har ett helt annat smakregister än det du kört med. Nästan så man skulle kunna säga att den är något barnsligare. Liksom smakglad. Den blev årets bästa nykomling i Allt om Whisky under hela 2014 t.ex. Den som har legat i romfat (som jag smuttar på just nu) har en god grundsmak av en smakrik whisky, med stråk av ljunghonung och aprikos med en touch av apelsin och en svag ton av rom. Det låter ju som Karlssons blandning kan man tycka. Men god och verkligen udda. Inget för en whiskypuritan kan man tro. Extremt olik de whisky du valt. Den som legat i vinfat har samma grundton men glider över i en mjuk rund eftersmak. Lättare att ta till sig.
                  Annars kan jag ge skriftlig garanti om du valde Nikka, From the barrel som bara säljs i en oerhört vacker flaska som kommer att passa dig perfekt. Den smaken med ett stänk vatten....
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Nu drog jag ju till med ytterligheterna av vad jag dricker, bara för att verka frän!
                    Men ärligt talat är nog tioårig Laphroaig vad jag köper oftast (Quarter Cask är för mesig...)

                    Highland Park har jag druckit och gillat, men som du säger så är väl prislappen lite högre vad jag minns.
                    Romfat låter kul, och jag blir inte alls avskräckt av beskrivningar som ljunghonung. Aprikos ställer jag mig däremot tveksam till, har till och med svårt för kantareller, apelsin och rom däremot känns bra!
                    Den andra kallas "Single Grain". Som "Single Malt" då, fast häftigare? Får nog prova båda, så dyra var de ju inte. Någon rökighet över huvud taget?

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Hittar själv inget rökigt men då ska du veta att jag upplever Lagavulin som bara lätt rökig
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Men Lagavulin är väl smårökig ändå?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Jo den räknas som rejält rökig egentligen. Skojade mera gällande detta med rökighet. Har druckit whisky som räknas som rökiga men knappt noterat rökigheten. Så mina smaklökar kanske inte är pålitliga där. Men upplever inte Teeling som en rökig whisky.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ett litet öltips från mig, drack detta öl i helgen. Mycket gott!
                            det ät ljust och ofiltrerat så det är lite simmigt.


                            näää.. Det var ingen "lutning" på mig när jag drack det eller fotade
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av PiaJo; 30 March 2015, 09:21.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              När det gäller whiskey så vill jag tipsa om Mollipect hostmedicin. Smaken är den samma men det blir mycket billigare.

                              Öl, det är mycket intressantare. En klar favorit för min del är Erdinger Weissbier. Ett ljust veteöl som de som tycker om mörkare sorter kanske uppfattar som nåt i stil med diskvatten men jag tycker den är riktigt bra.

                              Ett mer udda förslag också, Stones Ginger Joe. Kan diskuteras om den ingefärsimpregnerade drycken ska ses som öl men nåt däråt i alla fall. Jag brukar inte gilla ingefära i fel sammanhang, pepparkasglass och sånt kan klart kvitta, men det här var faktiskt inte så tokigt. Mest smakade jag för att konstatera att det var odrickbart men det hamnade snarare i klassen intressant experiment.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              • Rambo
                                • February 2004
                                • 672

                                Kan inte förstå att bolaget valde Ginger Joe till sitt fasta utbud, vill du ha en ingefärsdryck med betydligt fräschare och vassare ingefärssmak så ska du beställa Crabbies Ginger Beer - underbar med en skiva lime en varm sommardag. Finns bara som helkolli i beställningssortimentet men gillar man ingefärsdrycker som inte är alltför söta så är det värt att beställa.
                                575l Åleds
                                80l JAD
                                Tiffany - perser/norskskogskatt
                                Lizton - renrasig Bengal

                                Kommentar

                                Arbetssätt...