Svensk flundra i akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av NiXoN
    Kolla under UK warehouse på samma sida, dom har ett lager med vissa tyngre prylar i england...
    Shipping calculator säger tusen spänn i frakt från Hong Kong. Det är ändå billigt.

    Den har en kyleffekt på 1/13 hästkraft, det räcker för ett 100-liters om man isolerar med frigolit, men jag hade gärna tagit modellen större för att kunna skala upp till större kar. Närmast större modell har en kyleffekt på 1/4 hk och borde räcka även till ett stort kar, och kostar bara några hundra mer - men den väger 22 kilo så frakten blir dyr.

    AAaaaah beslutsångest!
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mikoto
      • July 2011
      • 215

      #17
      Frakten kosta ungefär 6-700 vill jag minnas. Paketet kom fram otroligt fort med UPS, tre dagar tog det från HK. Tyvärr kom en redig moms faktura efteråt. Men hastigheten var det verkligen inget fel på. Men det kom då med bud så jag fick vara hemma och ta emot paketet. Har man inte bråttom föredrar jag att den skickas med "vanlig" post så jag kan hämta ut den på utlämningsställe istället.

      Jag fick ett problem med för hög moms pga ett fel på fraktsedeln. Det var ganska besvärligt och drygt. Men som tur är så har fish street verkligen bra kundservice. Något jag definitivt kan intyga att UPS _INTE_ har(fick ett undantag där dock). Så det löste sig.

      Resun CL-650 är nog kanonkraftig, det är nog absolut värt att uppgradera till den. Prestandamässigt mot slantarna är den ju mycket hetare. Jag plocka den mindre Mini-200 just för att den är mycket mindre rent storleksmässigt(ungefär lika stor som en Eheim 2017) och för att jag inte våga koppla in något som drar för mycket effekt i vår akvarielokal där den står. Jag tror även CL-650 låter ganska mycket. Men om de sakerna inte är något problem så... KÖP! :-)

      De har tyvärr inte kylarna inne i UK varuhuset, inte när jag köpte iaf även om det stod så på hemsidan. Annars är det verkligen att rekommendera då man slipper moms isf pga att det är inom EU.

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #18
        Som tidigare växtakvarist är jag riktigt sugen på att starta ett kallt hi-tec växtkar med egeninsamlade växter i Sverige samt en blandning av inhemsk och utländsk fauna. Så det är riktigt trevligt med tips på billiga kylare (även om jag varit inne på Fish Street förut när jag kollat på saltvattensutrustning)

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #19
          Nja dom har ju nåt erbjudande om man förbokar och köper via england, är det inte ett akut läge så vore väl det inte så tokigt.

          Jag har en "deltec" kylare som jag misstänker är besläktad med Resun, dock nån modell större än den FS har.
          Ljudnivån när den är igång är rätt hög men det riktiga problemet är att den värmer enormt bra.
          Jag har den goda turen att jag kan ha min i ett litet förråd/garderob med ventilation(utsug), sambon gillar den i viss mån då det går extra fort att torka kläder i de rummet

          //NiXoN

          Kommentar

          • mikoto
            • July 2011
            • 215

            #20
            Jag tror många av Deltecs kylare är Haliea kylare snarare än resun. Men grundresonemanget stämmer, det är kinesiska grejer. Nästan alla "Europeiska" kylare än kinesiska kylare som har märkts om bara. Så de kinesiska är inte kassa.

            De som inte är ommärkta kinakylare är nog bara Giesemann och Teco som jag kommer på såhär på rak arm. Speciellt Giesemanns kylare ser otroligt fina ut och har nog lite högre verkningsgrad. Men stor skillnad gör det nog inte, iaf jämfört med priset.

            Kommentar

            Arbetssätt...