Köks-nano!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Nilsson!
    Vad i herrans namn har jag nu gjort för rätt?!?

    Så här ser det ut efter dagens vattenbyte. Det enda jag behövde göra var att suga upp de tynande resterna av cyano. Det var inte ens jobbigt, vilket det vanligtvis brukar vara...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 031120143222.jpg
Visningar: 2
Storlek: 208,5 KB
ID: 2164444

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Nilsson!
      Vad i herrans namn har jag nu gjort för rätt?!?

      Så här ser det ut efter dagens vattenbyte. Det enda jag behövde göra var att suga upp de tynande resterna av cyano. Det var inte ens jobbigt, vilket det vanligtvis brukar vara...

      [ATTACH=CONFIG]72298[/ATTACH]
      Sa till dig att låta det vara..

      Du lät det förmodligen vara..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Sa till dig att låta det vara..

        Du lät det förmodligen vara..
        Haha, jo, jag lyssnar alltid på dig i de här sammanhangen!
        Men jag förstår liksom inte hur slarv med vattenbyten, och CO2-nivå ungefär lika jämn som utfallet av en slumpgenerator kan få saker att ordna sig!?!

        Jag har slagit i mycket gödning iofs... Ligger på nästan trippel dos nu!
        Så drog jag ju ner ljustiden lite också, det sa du också åt mig att göra. Ligger på ca 8h/dygn nu.
        Senast redigerad av Mr Woods; 03 November 2014, 20:56.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Mathias vägledning regerar!
          Börjar faktiskt känna att det finns hopp för den här burken ändå! Algtillväxten får passera som fullt acceptabel!

          Klicka på bilden för större version

Namn: 071120143229.jpg
Visningar: 3
Storlek: 180,8 KB
ID: 2164520 Klicka på bilden för större version

Namn: 071120143237.jpg
Visningar: 3
Storlek: 187,2 KB
ID: 2164521Klicka på bilden för större version

Namn: 071120143242.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,7 KB
ID: 2164522 Klicka på bilden för större version

Namn: 071120143241.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,3 KB
ID: 2164523

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Skitsnyggt ju

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Rotalan är ju jättelycklig

              Stoppa i en sp green också så är du snart helt ute ur algträsket
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Rotalan är ju jättelycklig

                Stoppa i en sp green också så är du snart helt ute ur algträsket
                Gôtt med sådan fin uppmuntran när man kommer hem från sin spelning klockan halv tusen på natten!

                Tråkigt bara att S.repens skall vara en sån jävla svår växt...

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  S. Repens är ju i teorin ganska enkel. Har du sett bilden på mitt kar när jag kör den som bottentäckare?

                  Jag har haft arten sedan jag började med akvarier och jag släpper den nog inte någonsin. Den behöver mycket näring och hyggligt ljus men den kan vara ganska tjurig i perioder.

                  Ge den tid så kommer den säkert. Tid är viktigare än man tror. Kolla på mitt 180, ingen trodde att jag skulle kunna köra E. hydropiper som bottentäckare men trägen vinner
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    S. Repens är ju i teorin ganska enkel. Har du sett bilden på mitt kar när jag kör den som bottentäckare?
                    Det är just det jag har gjort, och således är jag lite grinig över hur min uppför sig. Växa (eller vad man nu skall kalla det) på höjden och vara gles...

                    Sedan, när jag startar ett nytt kar tänker jag definitivt inte ha två små bottentäckare! De har ju inte vett att hålla sig på var sin kant, till slut kommer jag väl att få ansa en gräsmatta bestående av bägge två samtidigt.

                    Det här börjar hur som helst att bli roligt. Får fundera på något mer kul att stoppa i, med tillräckligt mycket grönt så kanske man vågar öka ljustiden så att Rotalan blir röd igen. Och så måste jag hitta någonstans att göra av de trettiofem guppy som simmar i karet...

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Vad kan jag vänta mig för resultat när det saknas CO2-tillförsel under ett dygn?
                      Mäsksystemet havererade tydligen efter ett litet underhållsarbete igår, och jag hade inte tid att fixa till det i morse...

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Lite mer alger ett tag på sin höjd..... men det vet du ju att du fixar
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Lite mer alger ett tag på sin höjd..... men det vet du ju att du fixar
                          Låter ju överkomligt!
                          Senast redigerad av Mr Woods; 18 November 2014, 08:24.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Vad kan jag vänta mig för resultat när det saknas CO2-tillförsel under ett dygn?
                            Mäsksystemet havererade tydligen efter ett litet underhållsarbete igår, och jag hade inte tid att fixa till det i morse...
                            Ingenting. Är du orolig kan du stänga av belysningen över dagen tills du fixat mäsken..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Nu har jag småpillat med slangar och backventiler hela kvällen, och till sist fått skiten att fungera hjälpligt i alla fall!
                              Det verkar onekligen som om den här typen av hemmabyggen liksom behöver slita in ett tag, så nu får vi se hur det verkar imorgon.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Det verkar som om varken E. acicularis eller S. repens växer speciellt bra hos mig. Således slängde jag ut dessa till förmån för D. diandra och H. tenellum!
                                Hoppas nu på bättre lycka med dem. Tycker det verkar lovande då den förstnämnda började bubbla efter blott ett par timmar!

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 201220143495.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,7 KB
ID: 2165247

                                Kommentar

                                Arbetssätt...