Abborrar...är de roliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Abborrar...är de roliga?

    Har läst en del om Abborrar vad gäller matning och annat praktiskt, men sällan eller aldrig om de är roliga/intressanta som akvariefiskar. Ni som haft..är de bra akvarieinvånare, eller står de mest o hovrar i ett hörn tills det är matdags?

    Och vad använder ni som vinterföda för dem?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Svärmor har abborrar i dammen sin, skit roliga att mata med mask,(dom äter inget annat) samt att man aldrig ser dom, men roligt är det

    Jag tror inte du kan mata med "dött" foder dock

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Som stora rovciklider. Gillar man sånt gillar man abborrar.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Äter allt möjligt dött som t ex vanliga frysta räkor som är upptinade då och fisk
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Tackar för svaren. Matning och föda kände jag till, men "personligheten" är alltså vad jag undrar över.
          Som rovciklider, säger du. Men är de framme och rör sig, eller står de o avvaktar i skydd mest?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ja, de är framme och rör sig, fast de är inte direkt aktiva, och personlighet har de definitivt. De är aggressiva, det blir lätt så att de slår ihjäl varandra (eller andra fiskar). Fiskar som är mindre än ungefär 1/4 så stora som abborrarna är blir istället uppätna. I varmt vatten med mycket mat växer de mycket snabbt, så jag hoppas du har ett stort akvarium.
            Kort sagt precis som stora rovciklider.

            Nu kunde man tänka att det vore en bra ide att hålla dem med just stora rovciklider, men abborrar tål stryk rätt dåligt, dessutom blir de bleka när de blir arga medan ciklider mörknar, så de förstår varandras signaler dåligt - och kommunikationsproblem mellan stora, aggressiva och välbeväpnade fiskar leder snabbt till dödsfall.

            Jag vet inte om jag direkt rekommenderar dem som akvariefisk, men de är intressanta och inte helt oattraktiva, så har du möjlighet så varför inte prova. Börja gärna med små abborrar, ungfiskar (oavsett art) har mycket lättare att anpassa sig till akvarium än vuxen fisk.

            Ett alternativ kunder vara att försöka få tag på Gärs istället. Det är abborrens mycket mindre och snällare släkting.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Ja, de är framme och rör sig, fast de är inte direkt aktiva, och personlighet har de definitivt. De är aggressiva, det blir lätt så att de slår ihjäl varandra (eller andra fiskar). Fiskar som är mindre än ungefär 1/4 så stora som abborrarna är blir istället uppätna. I varmt vatten med mycket mat växer de mycket snabbt, så jag hoppas du har ett stort akvarium.
              Kort sagt precis som stora rovciklider.

              Nu kunde man tänka att det vore en bra ide att hålla dem med just stora rovciklider, men abborrar tål stryk rätt dåligt, dessutom blir de bleka när de blir arga medan ciklider mörknar, så de förstår varandras signaler dåligt - och kommunikationsproblem mellan stora, aggressiva och välbeväpnade fiskar leder snabbt till dödsfall.

              Jag vet inte om jag direkt rekommenderar dem som akvariefisk, men de är intressanta och inte helt oattraktiva, så har du möjlighet så varför inte prova. Börja gärna med små abborrar, ungfiskar (oavsett art) har mycket lättare att anpassa sig till akvarium än vuxen fisk.

              Ett alternativ kunder vara att försöka få tag på Gärs istället. Det är abborrens mycket mindre och snällare släkting.
              - Tack för bra svar.
              Jag har haft rovfisk förr i mitt 720, så jag har iallafall någon erfarenhet av den typen. Just nu ett lekpar Hantelcikider, som jag knappast räknar som rovfisk även om de hugger på småfisk ibland.

              En fråga till..färgar de ut fullt i akvarium, abborrarna?

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Jag gillar abborrar, de är snygga och de har personlighet. De gör ju oftast inte så mycket men de har en intelligent blick och man kan få nån slags relation till dem, de lär sig vem som står för maten. Dock kan de variera en del, färgen kan bero på vart man fångat dem och även matvanor och aggressivitet kan variera. Somliga är timida men man kan också få elaka mobbare som surt föser runt allt som de inte lyckas svälja.

                Och det där med att svälja ja... Jag gjorde misstaget att tro på Curt Lindes bok, han skrev att abborrar inte jagar fisk i akvarium. Tyvärr hade inte en abborre jag fångade läst den boken så när jag satte den i ett stim med mört och annat i den stilen så såg den ut som en spärrballong nästa gång jag kollade. Tro inte heller allt för mycket på det där som Azur skriver om att de äter fiskar som är 1/4 i storlek, det är i o f s sant så långt men de petar i sig sånt som är klart större också. Jag begriper inte hur de bär sig åt med den ändå inte allt för stora mun de har men sånt som jag varit helt säker på att de rimligen inte skulle ha en chans att svälja blir borta.

                Jag gillar abborrar och rekommenderar dem. Fast det är inget för den som vill ha livliga fiskar, det är ju inte mycket de gör mesta tiden, det är mer attityd det handlar om. Var dock medveten om att det är individer som kan ha högst olika (o)vanor. Börja gärna med en grupp med inte allt för stora. Enligt min smak bör man också undvika allt för hög temperatur, de tål rätt mycket av värme och växer bättre i värme men jag gillar lugnet och hållbarheten i lite svalare hållning.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #9
                  Jag har också haft Abborre och skulle beskriva personligheten som en lite lugnare Påfågelciklid. Notera att lugnare inte innebär snällare utan lägre tempo. Dom är dessutom väldigt vackra fiskar så om du har möjlighet tycker jag du ska testa.

                  Kom dock i håg att inte släppa tillbaka dom i sjön i fall du har blandat fisk och växter från andra källor i akvariet, det skulle vara syd om man råkade sprida någon sjukdom ut i naturen.

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Jag fick höra på ett annat forum från två användare där som haft abborrar, att de bökar runt med växter och bottensubstrat. Har ni också upplevt att de möblerar om i botten och med växter?

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Jag har aldrig sett abborrar leva rövare med inredningen, annat än då att nåt som råkar vara i vägen vid jakt kan bli påseglat. Samtidigt är jag inte förvånad över att det kan finnas andra erfarenheter. Abborrar är opportunister som finns i olika typer av sjöar där det kan variera vad som finns att äta. Det varierar med åldern vad de ägnar sig åt också och det kan även vara så att olika abborrar i samma sjö äter olika saker. En abborre som jagar fisk har ju inte så stor anledning att böka i botten. En däremot som levt på gråsuggor eller kräftor, den kan mycket väl tänkas vända upp och ner på allt för att kolla om det då verkligen ändå inte finns något ätbart i botten. Så återigen, abborrar är individer. Man kan ha otur och få nåt grinigt destruktivt och man kan ha tur och få hur trevliga som helst.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Jag har aldrig sett abborrar leva rövare med inredningen, annat än då att nåt som råkar vara i vägen vid jakt kan bli påseglat. Samtidigt är jag inte förvånad över att det kan finnas andra erfarenheter. Abborrar är opportunister som finns i olika typer av sjöar där det kan variera vad som finns att äta. Det varierar med åldern vad de ägnar sig åt också och det kan även vara så att olika abborrar i samma sjö äter olika saker. En abborre som jagar fisk har ju inte så stor anledning att böka i botten. En däremot som levt på gråsuggor eller kräftor, den kan mycket väl tänkas vända upp och ner på allt för att kolla om det då verkligen ändå inte finns något ätbart i botten. Så återigen, abborrar är individer. Man kan ha otur och få nåt grinigt destruktivt och man kan ha tur och få hur trevliga som helst.

                        - Låter logiskt ja. Blir nog att prova med ett mindre stim småabborrar.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          JSå återigen, abborrar är individer. Man kan ha otur och få nåt grinigt destruktivt och man kan ha tur och få hur trevliga som helst.
                          En del fiskar har olika ekofenotyper (t.ex. öringen som kan vara både stor havsöring och liten bäcköring - det är samma art, skillnaden beror på faktorer under uppväxten), och just abborre lär ha två ekofenotyper: en långsamväxande, snällare, stimlevande form som livnär sig på små bottendjur, och en snabbväxande, solitär, aggressiv fiskätande form. Jag vet inte om det är sant, men det skulle kunna förklara de skiftande rapporterna om hur abborre är i akvarium.

                          (Inom parentes sagt skulle det också ge ett intressant perspektiv på en nyligen publicerad vetenskaplig artikel som fått stor uppmärksamhet i media. But I digress.)
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Digress

                            Off-topic!
                            Digress - nytt ord för mej...
                            Dock icke ogooglebart
                            Betyder väl närmast något som off-topic eller...
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Som sagt, mina två största farhågor vad gäller abborrar - som jag mer o mer lutar åt nu - är/var dels att de skulle vara väldigt passiva o mest stå o hänga i ett hörn hela dagarna, och dels att de skulle ge sig på o böka runt för mycket bland växter och annan inredning.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...