Abborrar...är de roliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avendesora
    • October 2004
    • 179

    #31
    Jag hade en abborre i mitt 540 liters ett tag, fick den av några barn ( jobbar på dagis) när de hade fiskat. Den var en ganska aktiv fisk som följde mig varje gång jag gick förbi akvariet, lärde sig fort vem som kom med maten... Den växte dock väldigt fort och jag insåg att om jag ville ha någon annan fisk i karet så kunde den inte vara kvar så jag gav bort den. Men det var en rolig erfarenhet, speciellt att se hur mycket den kunde trycka i sig.
    /Cattis

    Kommentar

    • AnjaG
      • August 2013
      • 9

      #32
      Varför inte solabborre istället? (Jag har i dammen) De blir inte så stora, ca 10-15 cm tror jag. Väldigt vackra färger! Själv tycker jag att de ÄR roliga. Blir fort tama och följer en när man går runt dammen, i förhoppning om mat. Tar mask ur handen. Arga på varandra under lek och yngelvård och jagar gärna bort konkurrenter vid matdax, dock jagar de inte undan vare sig iden eller löjorna då. Dagaktiva och mycket nyfikna.

      Kommentar

      • Jens79
        • September 2013
        • 200

        #33
        Abborrar...är de roliga?

        Ursprungligen postat av henrikl
        Aborre har nog ingen hög status om den inte kommer från någon tropisk sjö. Vf svensk aborre tänker nog många är en skräpfisk med många ben.

        Själv tycker jag det varit kul och ha om jag hade haft ett större kar över. Helst en gädda i också så det böir likt en insjö.
        Skräpfisk med många ben?
        Abborre är en av de godaste matfiskarna jag känner till. Inte har de mycket ben heller om man jämför tex med Brax.

        Jens



        Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #34
          allting har lite ben om man jämför med braxen
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #35
            Föra att lyfta tråden lite, dom är sköna när dom är små och stimmar tycker jag.
            Minst lika bra som bästa småtetrorna när jag var ute och fridök idag

            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #36
              Ursprungligen postat av KristianE
              Föra att lyfta tråden lite, dom är sköna när dom är små och stimmar tycker jag.
              Minst lika bra som bästa småtetrorna när jag var ute och fridök idag

              http://www.youtube.com/watch?v=auq-6...ature=youtu.be
              Lagom akvarium du har, men kanske lite väl grönt vatten
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Wilma1856
                • August 2014
                • 1

                #37
                Gädda i karet går bra, tills dom mäter ungefär 40cm, sen lägger dom av, vill helt enkelt mer. I annat fall bör det vara ett kar i storleksordningen 5000l eller mer. Men som yngel är dom smått fascinerande, då dom är exakta kopior av vuxna djur, och kan, som sagt, ta bytesdjur som är i deras egen storlek, och då passar vilket rumsakvarium som helst.I början kan man utfodra med grodyngel, lite efter det småfisk. Men rådet är och förblir att släppa ut dom i naturen framemot aug-sept. Kan bli ett fint biotop kar av en svensk insjö.Se dock upp med tempen då dom inte klarar högre temp, som tex. abborre eller vitfisk.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #38
                  Du ska naturligtvis inte ge någon rådet att släppa ut en sådan fisk i naturen igen. De kan föra med sig främmande sjukdomar och skit och det är helt enkelt en kass idé.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #39
                    Använda fridlysta djur som mat är självklart inget att göra själv eller tippsa andra om. En gädda på 50 cm behöver inte flera tusen liter bara för att inte sluta äta. Men dom behöver lite plats med tiden för storleken och växer ju inte sakta när dom är små.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #40
                      Det hade nog haft lite pedagogisk värde att berätta vad det är som är fridlyst, jag fick leta. Grodyngel är fridlysta.

                      Inget som varit i akvarium skall ut i naturen igen, det är en grundregel.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #41
                        Jo det hade inte skadat att klämma in att det var grodynglen som var fridlysta. Men vad som rör sig i mitt huvud och som kommer ut är inte så lätt att hänga med i alla gånger. Bara att fråga frugan. Alla svenska grodor, paddor och salamandrar är fridlysta och ska naturligtvis inte användas som foder eller skadas överhuvudtaget. Ormar och ödlor är oxå fridlysta men kanske inte så många som slänger i en snok till sin guppy.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        Arbetssätt...