Abborrar...är de roliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #16
    Meta ytligt över djupvatten (typ mitt i sjön), då får du antagligen den pelagiska varianten. Den borde vara mindre bökningsbenägen och liksom andra pelagiska fiskar vara en aktiv simmare. Visar dina Abborrar sig ändå vara tråkiga så är dom jättegoda på knäckebrödmacka

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #17
      Ursprungligen postat av addo
      Meta ytligt över djupvatten (typ mitt i sjön), då får du antagligen den pelagiska varianten. Den borde vara mindre bökningsbenägen och liksom andra pelagiska fiskar vara en aktiv simmare. Visar dina Abborrar sig ändå vara tråkiga så är dom jättegoda på knäckebrödmacka
      - Jag hade tänkt mig ett mindre stim med yngel, för att få bästa möjliga start o förutsättningar med trivsel och matvanor direkt från ungstadiet.
      Abborre är gott, men knäckebröd är ju inget vidare : )

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #18
        Abborrar låter lite roligt för det blir lite annorlunda och införskaffa dem. blir en överraskning och se hur exemplaret ser ut när man drar upp metspöt. Fast det borde finnas oändligt med gratisfiskar i en sjö.
        Senast redigerad av henrikl; 18 June 2013, 10:09. Anledning: felstavning
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #19
          Jag kan väl säga så här då, om abborren var en fisk som kom i sällsynta importer från Långbortistan och de kostade en tusenlapp styck när de väl dök upp skulle alla dregla över dem och vilja ha dem. Nu är de gratis (bortsett från fiskekort och lite besvär) och då blir de inte värderade som den vackra och intressanta fisk de faktiskt är.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Blunda lite då och då och tänk att det egentligen är ett stim t ex Cichla kelberi eller liknande. Om dom känns för billiga. Eller räkna högt på drivmedel, slitage, ev lina, krok, bete osv osv
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #21
              Aborre har nog ingen hög status om den inte kommer från någon tropisk sjö. Vf svensk aborre tänker nog många är en skräpfisk med många ben.

              Själv tycker jag det varit kul och ha om jag hade haft ett större kar över. Helst en gädda i också så det böir likt en insjö.
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Men med en gädda i blir det väl ganska ofta just bara en gädda i efter ett tag...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #23
                  Det är helt klart en risk. Men gillar man att meta abborre kan man alltid fylla på och behöver inte tänka på matning...

                  Krävs nog ganska stort kar om det ska vara en gädda i också.
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Är abborren lite för stor kan gäddan hamna på matsedeln iställer med tanke på kroppsformen. Har haft gös som råkat hamna just där trots i storlek jag inte trodde.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #25
                      Jag tycker nog abborrar är exotiska nog utan att komma från Farawaytown, med tanke på att man sällan eller aldrig ser dem annat än på en krok eller i ett nät i normalfallet.

                      Kommentar

                      • addo
                        • January 2007
                        • 609

                        #26
                        Ot, men jag skulle inte rekomendera gädda då den jag testat var riktigt känslig för temeraturer upp mot ca 25°C, jag lyckades inte heller vänja den vid död mat. Jag har å andra sidan läst en artikel om en akvariegädda som skulle blivit "tam som en hundvalp" och det kan ju vara kul om man gillar den typen av fiskar.

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #27
                          Gädda är inte aktuellt, främst av två anledningar - först för att den blir för stor för ett 720 ganska snart, och sedan för att de står mest o lurar i ett hörn tills det är matdags.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #28
                            Vad roligt att du tänker skaffa aborre!
                            Det är ju sjukt snygga fiskar! Skygga är de inte heller vad jag märkt...
                            Jag har en liten sjö på andra sidan vägen från där jag bor, och det kristallkara vattnet till trots verkar den sprudla av liv. Småaborrarna simmar slalom kring benen på mig när jag sitter på bryggan och dricker en kopp kaffe, med benen dinglande i vattnet!
                            Dessutom är det den snygga varianten med kraftigt röda fenor som går där!

                            Kolla in det här klippet:
                            Aborre spiser skalleMin aborre i mit akvarie snupper lige en snackmy perch eats a roach

                            Finns massor av aborreakvariefilmer på youtube!

                            Kommentar

                            • Sofios
                              • June 2013
                              • 24

                              #29
                              Ciklider kallas väl för övrigt för "praktabborrar" om jag inte missminner mig. Det finns säkert kopplingar som zoologerna skulle kunna förklara.

                              Kommentar

                              • Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

                                #30
                                Ciklider ingår i ordningen Perciformes, abborrartade fiskar, så våra abborrar och cilkiderna är besläktade.
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...