720 liter Akvastabil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #91
    Ursprungligen postat av ansjo
    Jag kollade upp lite om jordätarna jag är intresserad av, och de var inte de lättaste att få tag på. De kommer från Uruguay, och killen som plockat hit dessa jobbar på ett företag som fångar fisk där. Han är guide, och efter lite snack igår blev jag skitsugen på att åka dit och fånga fisken själv...http://www.facebook.com/#!/AqvaTerra?fref=ts är en sida med mycket mumma...Man kanske ska hoppa över Thailandsresan 2014 och åka dit istället, och den bästa tiden är under hösten/vintern i Sverige. Jag kollade med frugan om det var ok att åka dit, "visst, gör det" sa hon bara!
    Ja vad häftigt att få chansen att få fånga sin egen fisk. Och det var ju en riktigt läcker fisk också Den här tråden ska jag följa slaviskt

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #92
      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag kollade upp lite om jordätarna jag är intresserad av, och de var inte de lättaste att få tag på. De kommer från Uruguay, och killen som plockat hit dessa jobbar på ett företag som fångar fisk där. Han är guide, och efter lite snack igår blev jag skitsugen på att åka dit och fånga fisken själv...
      http://www.facebook.com/#!/AqvaTerra?fref=ts är en sida med mycket mumma...

      Man kanske ska hoppa över Thailandsresan 2014 och åka dit istället, och den bästa tiden är under hösten/vintern i Sverige. Jag kollade med frugan om det var ok att åka dit, "visst, gör det" sa hon bara!
      Fasiken vad fräckt med en sån resa passa på medan du är ung och kan göra en sådan resa så att du inte sitter där på ålderns höst och grämer dig att du inte gjorde detta om du nu har chansen till det.

      Säger som Inger, vilken upplevelse! och du kan då verkligen skryta med att du verkligen har handplockat fiskarna själv och vara helt ärlig
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Triumph
        • September 2008
        • 295

        #93
        Wow, skulle vara drömmen att åka dit och se, uppleva och insupa "det riktiga". Undrar om det är säkert för oss gringos?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #94
          Det är nog inga större problem, Uruguay ska tydligen vara ett förhållandevis säkert land att åka till.
          Varför inte åka med? Ju fler som åker desto billigare blir det, och 6-7 pers är nog idealiskt.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Triumph
            • September 2008
            • 295

            #95
            Ska du åka? jag kan inte i år, men nästa höst/vinter skulle funka. En dröm jag haft länge...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #96
              Det är nästa höst/vinter jag ska planera för, och likadant här...en dröm som kan gå i uppfyllelse.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #97
                Kan undra hur mycket iordning man är egentligen? Sitter och har det gott på altanen i Thailand, 30 grader ute och något liknande i vattnet. Mätt och belåten av underbar thaimat, så sitter jag och funderar över karet som står i garaget och ska fixas...och längtar hem. Det är kors ganska gott att ha något att fundera på, tiden går ändå alldeles för fort tycker jag.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #98
                  Ursprungligen postat av Triumph
                  Wow, skulle vara drömmen att åka dit och se, uppleva och insupa "det riktiga". Undrar om det är säkert för oss gringos?
                  Den som anordnar dessa resor är ju Felipe Cantera som har bott många år i Sverige men som på "gamla dar" flyttade tillbaka till Uruguay - så han pratar ju dessutom svenska. Felipe är ju känd inom ciklidsvängen och under några år exporterade han dessutom fisk till Sverige.
                  Genom årens lopp är det många som åkt med på dessa resor och jag har aldrig hört något negativt från de som har åkte med.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #99
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Kan undra hur mycket iordning man är egentligen? Sitter och har det gott på altanen i Thailand, 30 grader ute och något liknande i vattnet. Mätt och belåten av underbar thaimat, så sitter jag och funderar över karet som står i garaget och ska fixas...och längtar hem. Det är kors ganska gott att ha något att fundera på, tiden går ändå alldeles för fort tycker jag.
                    Förstår att du längtar hem - igår var det midsommarfaton här och regnet vräkte ner på eftermiddagen
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Kan undra hur mycket iordning man är egentligen? Sitter och har det gott på altanen i Thailand, 30 grader ute och något liknande i vattnet. Mätt och belåten av underbar thaimat, så sitter jag och funderar över karet som står i garaget och ska fixas...och längtar hem. Det är kors ganska gott att ha något att fundera på, tiden går ändå alldeles för fort tycker jag.
                      Du är inte i någon ordning alls - endast göralös. Kul att se dig i din egen tråd, fast du är i Thailand.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Den som anordnar dessa resor är ju Felipe Cantera som har bott många år i Sverige men som på "gamla dar" flyttade tillbaka till Uruguay - så han pratar ju dessutom svenska. Felipe är ju känd inom ciklidsvängen och under några år exporterade han dessutom fisk till Sverige.
                        Genom årens lopp är det många som åkt med på dessa resor och jag har aldrig hört något negativt från de som har åkte med.
                        Jepp, jag var i kontakt med honom innan jag åkte ner till Thailand, så planerna snurrar allt! Februari 2015 kan bli en intressant månad.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Förstår att du längtar hem - igår var det midsommarfaton här och regnet vräkte ner på eftermiddagen
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Du är inte i någon ordning alls - endast göralös. Kul att se dig i din egen tråd, fast du är i Thailand.

                          //Inger
                          här har varit ok väder, små korta skurar som knappt varit lönt att skyla sig för. Blåser en hel del, men ska man tro väderrapporterna ska det bli kanonväder framöver.
                          @Inger: Här är wifi på hotellet, så jag surfar med Ifånen och kollar till så ni sköter er mellanåt.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Skulle vara sjukt kul att åka på en resa till sydamerika och fånga/titta på fisk i deras naturliga miljö. Någon som vet vad den typen av resa kan tänkas kosta? Givetvis beror det ju på många faktorer men är det 20-30000 eller skenar det iväg mer?
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Det beror nog på var/vad/när/hur många man är osv, men ser man på resan till Uruguay kostar flyget ca 8000, 10-12 dagars fångstresa där allt ingår utom sprit 1500-2000 dollar. För egen del blir jag troligen borta en månad när man ändå är där....kanske Brazilien eller något annat intressant land i närheten.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Här händer det inte så mycket, alldeles för fint väder för att byta bakgrund i ett kyligt garage.

                                Även mina funderingar på fiskval har börjat svänga, jag börjar bli ganska sugen på diskus igen då det var ett tag sedan jag hade det senast. Bluewing kommer hit om nästan 2 veckor, och vi ska ut på diskusjakt som även jag kan dra nytta av!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...