720 liter Akvastabil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Nu måste jag fråga, det är kanske en dum fråga men jag måste få veta vetgirig som jag är kan jag inte bara släppa det..

    hur går det med växterna när det blir en sån dipp på Ph't , speciellt crypotosarna är ju känsliga för varierande vattenvärden, smälter dessa ner av detta med eller "jublar" de av växtkraft?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      720 liter Akvastabil

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Nu måste jag fråga, det är kanske en dum fråga men jag måste få veta vetgirig som jag är kan jag inte bara släppa det..

      hur går det med växterna när det blir en sån dipp på Ph't , speciellt crypotosarna är ju känsliga för varierande vattenvärden, smälter dessa ner av detta med eller "jublar" de av växtkraft?
      De bryr sig inte. De jublar nog inte heller egentligen eftersom de bara kan tillgodogöra sig en viss mängd över en viss tid
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ok, tack då har jag lärt mig nåt nytt idag med
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Så har min haverirapport på co2-förgiftningen blivit färdig.

          Problemet uppstod för att magnetventilen inte håller tätt om jag ökar trycket på gasen in mot ventilen. Ökar jag flödet på gasen in mot magnetventilen läcker denna igenom all gas, trots att ventilen är stängd.
          Detta innebär att även om inställt värde på pH:t uppnåtts på controllern och denna då ger stängsignal, så går gasen igenom ändå. Det innebär sjunkande pH och stigande co2 -halt i vattnet med fiskar som faktiskt drunknar som följd. Något som inte ska hända!
          Lite lustigt då leverantören mailade mig igår och frågade hur det går med systemet, ska bli intressant att höra vad de säger om detta "lilla" problem!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Jens79
            • September 2013
            • 200

            720 liter Akvastabil

            Verkligen tråkigt! Vilket CO2-system har du?

            Jens

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Ursprungligen postat av ansjo
              Så har min haverirapport på co2-förgiftningen blivit färdig.

              Problemet uppstod för att magnetventilen inte håller tätt om jag ökar trycket på gasen in mot ventilen. Ökar jag flödet på gasen in mot magnetventilen läcker denna igenom all gas, trots att ventilen är stängd.
              Detta innebär att även om inställt värde på pH:t uppnåtts på controllern och denna då ger stängsignal, så går gasen igenom ändå. Det innebär sjunkande pH och stigande co2 -halt i vattnet med fiskar som faktiskt drunknar som följd. Något som inte ska hända!
              Lite lustigt då leverantören mailade mig igår och frågade hur det går med systemet, ska bli intressant att höra vad de säger om detta "lilla" problem!
              Hoppas du kan få någon slags kompensation från leverantören
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av KJE
                Hoppas du kan få någon slags kompensation från leverantören
                Tveksamt, jag är testperson för att kunna skriva om vad jag tycker om systemet. Än så länge är mina personliga känslor lite svala...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Ursprungligen postat av Jens79
                  Verkligen tråkigt! Vilket CO2-system har du?

                  Jens
                  I mitt 720 har jag RFCandys system, ett svenskt märke som själva controllern verkar funka fint med.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Tveksamt, jag är testperson för att kunna skriva om vad jag tycker om systemet. Än så länge är mina personliga känslor lite svala...
                    Är du en kanin...en försökskanin

                    Förstår att det är svala känslor, hoppas att de förstår vikten av att sånt här måste bara funka.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      720 liter Akvastabil

                      Ja Anders. Är du en kanin? Har aldrig fått en sådan fråga själv faktiskt. Vet inte om jag ska vara glad eller besviken över detta faktum.

                      Är det rfcandys magnetventil som gått sönder? Det kanske berättar nåt om magnetventilen men kanske inte systemet som så. Ska bli intressant att få höra svaret från dem.
                      När jag behövt support har de varit en positiv överraskning. Så jag förväntar mig samma service för dig. Här har det fungerat klockrent.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Den biten med support är jag inte så orolig för. Fick svar på mailet nyss, men är lite skeptisk till att min magnetventil är som den ska. Den låter väldigt högt när den slår till, och frugan är inte vidare imponerad av den...
                        När jag monterade grejerna körde jag magnetventilen direkt utan controller så att den skulle öppna och det hände inte ett skit. Ökade på gasen, och då small slangen givetvis. Provade igen med mindre gas, och med resultatet att slangen blev dubbelt så tjock...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Försöker lära mig så här kommer en fråga, är rfcandy ett vanligt märke eller är det lite special?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            ett svenskt märke http://www.rfcandy.biz/carbon/index.html
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Riktigt tråkigt det som hänt! Jag, i min enfald - som vet väldigt lite om CO2 - trodde inte att man kunde driva det till att fiskar dog!
                              Hoppas dina kvarvarande fiskar mår bra och att du får ordning på CO2-systemet!
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Tack.
                                Tror nog att det ska lösa sig med både det ena och det andra med tiden.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...