720 liter Akvastabil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #31
    Strandsand, Varför tänkte jag inte på det Det går väl bra att blanda ut med? bara att skölja där med eller, jag gillar ju inte heller hålla på med kokning och grejer, rätt i med det bara

    Och sen hade du några hinkar med sand som jag skulle kolla på, blir perfa det här
    Senast redigerad av PiaJo; 02 June 2013, 20:10.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #32
      Vilka L-malar skall du ha i karet?
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Vad jag vet, så blir det ett gäng malar som gick i mitt 960 och har huserats hemma hos en kompis. Där är L-114 och L-128 och LDA-031. Sedan hoppas jag där är lite fler som fortfarande lever, men inte visar sig så nämnvärt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Getingen
          • August 2010
          • 325

          #34
          Detta ska helt klart följas. Ser fram emot att se bilder så fort du börjat få igång karet. Julas sand tycker jag är trevlig i färgen. typ röd brun beige. Den går ju sin tur att blanda med lite sjösten för att få ett mer levande intryck.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Blästersand har jag funderat på lite, men skulle vilja ha den naturliga storleken/färgen det blir med sjösand. Nu gäller det bara att åka runt och kolla på olika ställen då det skiljer ganska mycket åt i vilken sjö/strand man hämtar sanden. Givetvis kommer jag att fråga markägaren om lov först.
            Kanske det blir lite sämre väder till veckan så kolonin får vara i träda, så man kan börja på att byta ut bakgrunden.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Matsnork
              • July 2012
              • 119

              #36
              Låter som ett riktigt porrigt projekt.

              Jättestort *Check.
              Co2 * Check
              MH-belysning *Check

              Fattas väl bara ett monster till reningsverk ala sump så är du i hamn?

              Edit: Vad blev efterverkningarna av dina rymmande 900+ liter h2o?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                Nja, sump blir det inte men jag räknar med 3 ytterfilter och en cirkulationspump bakom bakgrunden. En Eheim 2080, en Proffessional 3e 2278 och en Eheim 2217 som reaktor.
                Cirkulationspumpen blir (om den får plats) Eheims lite större kraftpaket som, pumpar 3700 liter om jag minns rätt.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Din andra fråga där, det hände faktiskt inte så mycket. Jag hann tömma ur karet innan det kom så mycket, och med mindre tryck gick sprickan ihop och droppandet minskade. Sammanlagt gissar jag att ca en liter rann ut som jag inte kom åt. Inga direkta skador på parketten, ett par ytskikt som bågnade bara.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #39
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Kanske det blir lite sämre väder till veckan så kolonin får vara i träda, så man kan börja på att byta ut bakgrunden.
                    Förstår om du önskar detta men inte jag
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #40
                      Skall du ha kvar dina Dennerle-kar?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #41
                        ...låt kolonin vara, även om vädret blir bra.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #42
                          Anders! Jag funderade lite på sanden och det faktum att du skall ha någon mindre sort av jordätare...
                          Helt klart skall du, som tänkt, köra på lite sjösand någonstans ifrån - det kommer att bli toppen. Kolla sedan om du kan få tag på några rejäla påsar med "papegojsand", du vet den där ytterst finkorniga sanden som burfåglar har i buren (under förutsättning att denna sand funkar i akvarium), alternativt om du kan hitta naturlig finkornig sand.
                          Jag vet ett plejs med just sådan sand - men det är saltvatten, så det kanske du inte vill pilla med?
                          Den finkorniga sanden - som blir lite grå-beige i vatten kan du sedan portionera ut i områden, typ lite närmare frontrutan, där det inte är så mycket inredning, så blir det fint "tuggande" på jordätarna!
                          Jag tror det kan bli riktigt snyggt, med en duktigt naturlig touch, om du funderar i banor som sandblandningar i olika strukturer - med lite avgränsningar; rena sandblandningar och även rotdelar och sten.

                          Jädrar vad gôtt det blir sedan, efter Thailand, när du får börja dona med det här karet!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #43
                            Solen lyser, så det får bli kolonin efter en tuff dag för övrigt.
                            Kruxet med för fin sand, Mats är att jag har fått för mig att växterna inte är så förtjusta i detta. Troligen har jag fel, men vill inte chansa för mycket. Sandstrandsand (sicket ord) är minst lika finkornigt som blästersand, som många använder till sina jordätare.
                            Sedan beror det nog lite på vilken sorts jordätare man ska ha, ett par av de mindre sorterna funkar inte ihop med lite tuffare fiskar såsom skalarer så även där har man något att ta hänsyn till. Snacka om villrådig.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #44
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Solen lyser, så det får bli kolonin efter en tuff dag för övrigt.
                              Kruxet med för fin sand, Mats är att jag har fått för mig att växterna inte är så förtjusta i detta. Troligen har jag fel, men vill inte chansa för mycket. Sandstrandsand (sicket ord) är minst lika finkornigt som blästersand, som många använder till sina jordätare.
                              Sedan beror det nog lite på vilken sorts jordätare man ska ha, ett par av de mindre sorterna funkar inte ihop med lite tuffare fiskar såsom skalarer så även där har man något att ta hänsyn till. Snacka om villrådig.

                              Aaah, men det var just det jag menade, brorsan! Med jordätare som går och tuggar runt så blir det väl inte direkt några växter just där... Alltså i/på vissa områden där de kan gå runt och göra sin grej, liksom - och så kan du inreda med växter på vissa andra ställen - ja, du fattar såklart vad jag menar. Jag skall inte lalla mer om detta!

                              Okydoky - blästersand är såndär finkornig... Då är jag med på noterna!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #45
                                Jepp, det ska vara väluppfostrade jordkäkare annars köper jag dem inte!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...