Sump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Justuandme
    • March 2013
    • 6

    Sump?

    Sambon vill starta saltvattensakvarie och vill nu bygga egen sump av ett gammalt akvarie,
    hur gör man för att få bästa möjliga resultat? Vad bör vi tänka på?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Utan att ha någon sump själv så vet jag iallafall att man bör sätta en avdelare till pumputrymmet, alltså en glaskiva som vattnet måste över för att komma till pumpen, detta för att inte hela sumpens vatten kan pumpas upp och översvämma karet vid eventuellt stopp i avrinningen från karet ner till sumpen. Det är också vanligt att man ställer skummaren i sumpen och då bör man sätta en avdelare ca 1cm framför avdelaren till pumputrymmet så att vattnet går under den avdelaren och över den sista, för att förhindra alla microbubblor från att komma in i pumputrymmet och vidare upp i karet. Det finns mycket DIY om hur du går tillväga för att bygga en sump på YT
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ecco
      • November 2010
      • 500

      #3
      Skulle tipsa dej om att gå in på saltvattensguidens hemsida och söka på sump där.
      Du kommer få mängder med tips och bilder på hur en bra sump för salt kar ska se ut.

      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Njaaa, folk är lite försiktigare med o ge tipps om sumpar idag.
        Man har frångått mycket av det som var "måsten" bara för några år sedan.

        Men lite basic sump/kar funderingar

        Få ner vattnet till sumpen.
        -Förr så hade man i regel ett rör ner från karet till sumpen och för att hindra överfyllnad så hade man ett litet sista-fack för returpumpen och offrade den vid strul.
        Idag så borrar man i regel minst 2 hål ner till sumpen.
        1. Det blir tyst då man har ett rör som primär rör med strypning, det andra är lite högre upp och helt öppet ifall nåt skulle hända.
        2. Ifall nåt händer som en blockering av röret ner så har man en reserv och slipper byta parketten.
        3. Bra returpumpar är oftast inte billiga(om dom skall vara tysta).

        Det är inte fel att ha ett separat fack för pumpen men nu har du lite historik till varför och hur.

        Durso
        Letar du på YT så kommer du för eller senare o hitta en lösning som kallas för "Durso standpipe" för att tysta ett singelrör ner.
        Jag får en Die Hard 3 association av den lösningen (när han går med skylten i Harlem), frågan är inte om nåt otrevligt kommer att hända utan när.
        Durso funkar bra med 2 eller flera rör men då behövs den egentligen inte längre.

        Själva sumpen

        1. Den måste kunna svälja allt vatten som kan komma ner från huvudkaret när man slår av elen, så fram med miniräknaren.
        2. Gör den stor nog så du har nån verklig nytta av den(kostnaden för rör etc ändras inte).
        3. Tillgänglighet, du måste kunna jobba i den och underhålla den.
        4. Ventilation i skåpet, blir fuktigt och skummaren syresätter bättre med frisk luft.(fläktarna skall inte sitta på utblåset )
        5. Skummaren behöver mer utrymme än att den precis passar in, annars kan det bli ett irriterande resonansljud.

        Sen är resten lite upp till vad du behöver.
        Att ha flera fack etc ser avancerat ut men är oftast ett elände och många akvarister har rivit både en och annan mellanvägg i sumpen.
        Bubbelfällor är en relik från förr, har inte haft en enda på mina 4 sumpar och jag har aldrig haft problem med microbubblor.
        Det beror nog lite på att skummarna idag är betydligt bättre och släpper väldigt lite bubblor.
        Du kan få problem med bubblor om du gör andra fel som att ha för mycket fallhöjd till sista facket eller har en extremt låg vattennivå kring pumpen.

        Som exempel på sump(utan bubbelfälla) och lite annat så kan du ta en titt på Royal Exclusive som är lyxvarianten på saltsidan.

        Filterpåsarna dom använder är bra men kräver underhåll för att fungera ordentligt.
        Att täcka sumpen hindrar avdunstning och är kanske inte helt fel men kan vara svårt att göra snyggt.

        Osmos
        Har du utrymme så skapa ett separat fack för vattenpåfyllning(osmosvatten) detta är nåt jag har haft på alla mina sumpar och det är väldigt smidigt.
        Gör man det rätt så kan man inte överfylla även om pumpen från osmosfacket skulle hänga sig.

        Refugium
        Vill du ha ett refugium så kan man diskutera det för sig då det finns fler alternativa sätt att göra det.
        Jag har ett refugium och kommer nog att lägga till ett på mitt andra kar med.
        Enklare alg/näringsbekämpning har jag inte varit med om.

        //NiXoN

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Bra jävla inlägg nixon, skönt att bara kunna luta sig tillbaka haha..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Jovars, det blev ändå den korta varianten om sumpar...
            När det kommer till teknik inom saltvatten så är det lite av ett favoritområde för mig

            //NiXoN

            Kommentar

            Arbetssätt...