Alla 12 amano borta över en natt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Alla 12 amano borta över en natt

    Jag fick hem mina 12 amanoräkor igår kväll. Tanken var att de skulle äta rent i mitt nystartade (fyra veckor gammalt) akvarium. Jag har kardinaltetra, fantomtetra, EN dalmatinermolly (jag tog över fiskarna från en kvinna och hon hade bara en molly kvar) och fyra Corydoras atropersonatus. Idag hittade jag bara ett tomt skal kvar från en räka i akvariet. Vad kan ha hänt? Kan det vara Corydoras eller mollyn som har tagit dem? Eller något vattenvärde som de är känsliga för? Eller har alla gått in i pumpen? Jag tittade på filtervadden i pumpen, men där fanns inget. De var däremot så små att de skulle kunna ta sig in där. Men det känns mer som att de har blivit uppätna. Men HUR!? Jag trodde att Corydoras var snälla. När vissa var på dem och nafsade igår, så flög de ju iväg snabbt som attan, så jag trodde inte att de skulle kunna bli tagna.

    Vad tror ni? Och vad ska jag skaffa nu? Vilken snäcka är bäst på att äta alger? Det mesta är trådalger som sitter på nålgräs, så amano hade väl ändå varit det bästa för att få bort dem?
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Ta det lugnt! Amano är experter på att gömma sig - särskilt när de är små. De större är modigare. Men de kommer fram efter ett tag.
    Skalet är bara en ömsning av en räka - det är vanligt när de byter akvarium.

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Jag har 5st amano i mitt 180liters, jag ser dom aldrig, kanske får syn på en nån gång i veckan, helt stört man tror dom är död .P

      Kommentar

      • loweann
        • February 2013
        • 78

        #4
        Jag köpte 5 och fick en liten på köpet så 6 st. Efter 30 min hade en neontetra, några p demasoni och kanske kanske någon platy smakat på den minsta. Så den är död.

        Tror knappast någon av mina fiskar tagit mina 5 större. P demasoni är bara 3-3, 5 cm. Men nog fan har jag bara kunnat räkna dom till 4 dessa tre dagar :P

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Som sagt, amanoräkor är mästare på att gömma sig. Jag såg inte mina på en månad när jag först skaffade dem men nu när de acklimatiserat sig är de framme oftare.

          Kommentar

          • Tinwelende
            • October 2007
            • 131

            #6
            Det konstiga är bara att jag var och viftade lite bland rötterna med anubias och microsorium på, för jag tänkte att de skulle hoppa fram då. Hela kvällen igår såg jag dem ju, för då var de ute och gick runt och åt alger som galningar... :S Det var därför som jag misstänkte massmord idag... Men jag kanske helt enkelt får vänta ett tag, som ni säger. Det kan ju hända att de har hunnit hitta bra gömställen nu. Tack för era lugnande ord!

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ja precis. De gångerna jag haft räkor, så har följande hänt:
              1. köpt den.
              2. sett dem när jag släppt ner dem i karet.
              3. varit borta.
              4. Sett dem någon gång när jag bytt kar och flyttat alla fiskar
              5. Efter ett par år är alla borta.

              De är inte de mest synliga krabaterna (krabb-arterna?) i ett akvarie
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • Tinwelende
                • October 2007
                • 131

                #8
                Jag lovar att de är döda... Jag fick reda på i en annan tråd (om vattenvärden) som jag skapade att de är känsliga mot EASY-LIFE HappyCarbo... vilket jag har i varje dag. Plus att vattnet är alldeles för mjukt (GH 3), så jag tror inte att det har gått bra för dem...

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tinwelende
                  Jag lovar att de är döda... Jag fick reda på i en annan tråd (om vattenvärden) som jag skapade att de är känsliga mot EASY-LIFE HappyCarbo... vilket jag har i varje dag. Plus att vattnet är alldeles för mjukt (GH 3), så jag tror inte att det har gått bra för dem...

                  Surt om det är så, men hur göra att hightech nördar som har räkor då? Du satte ju ändå i amano dom är ju rätt tåliga. Livets gåta :P

                  Kommentar

                  • Tinwelende
                    • October 2007
                    • 131

                    #10
                    Haha, ja, mina chrystal som jag provade med i ett nanokar en gång ska vi ju faktiskt inte ens prata om... Jag ska nog hålla mig till fiskar som tål alla mina medel som jag häller i akvariet hela tiden...

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Det jag skrev i din andra tråd var: "Däremot märker jag att mina Amano reagerar på EC. Där kan det vara bra om man inleder med halv normaldos de första veckorna. Dessutom står det på vissa ställen att just Amanos reagerar starkare på EC i mjukt vatten. Kanske är det så?"
                      Vad jag menade är att man går ut med en lägre dos inledningsvis. Mina egna Amanos som jag har i samma värden på vattnet som du lever och mår bra. Att de reagerar starkare menade jag inte i betydelsen att de dör utan mina reagerade med att bli passiva och stela i rörelserna i ca 6 timmar.
                      Jag har också i perioder varit övertygad om att alla dött för att tre veckor sedan hitta några. Har kompisar som hittat dem i filtret etc. Så de är mästare på att gömma sig.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Tinwelende
                        • October 2007
                        • 131

                        #12
                        Okej. Det skrev du ju faktiskt. Jag är bara så inställd på att de är känsliga i allmänhet, eftersom jag aldrig har lyckats med räkor (även med hårdare vatten och utan EC)... Jag får väl kanske prova igen, då, efter att jag höjt GH. Är det bara att höja GH med GH-salt, helt enkelt?

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Såg alla mina amano tillsammans nyss! alla andra fiskar sover men alla amanosar var ute och röjde, kul att dom visar sig, synd bara att klockan måste va 05:50 för att jag ska få se dom :P hehe

                          Kommentar

                          • Tinwelende
                            • October 2007
                            • 131

                            #14
                            Jag lyste med ficklampa i akvariet en natt, men såg dem inte så heller.

                            Kommentar

                            • emscifer
                              • November 2012
                              • 29

                              #15
                              Jag köpte 3 amanos som tillfälliga städare innan jag stänger ner 54:an.
                              När de skulle ur påsen var de 2.
                              På morgonen var de 1. Efter en vecka var de 1. Fanns inte i karet, fanns inte i locket, fanns inte inom 5 meter av karet, inte under soffan och inga 4benta djur såg skyldiga ut.
                              Jag fick vackert gå tillbaka och handla ett par till, det är inräkning (ha!) flera gånger om dagen nu.
                              You are not a beautiful and unique snowflake.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...