Abborre som attackerar/retar andra abborrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Volny
    • August 2012
    • 22

    Abborre som attackerar/retar andra abborrar

    Jag har 2st abborrar och en mört i ett 540liters akvarium. Mitt problem är att de är väldigt rädda och ligger 99% av tiden gömda. Den största abborren har alltid varit skyggare, men nu har den mindre blivit mer skygg. Jag tror att detta har att göra med att den största abborren har börjat attackerar/retar den mindre. Den stora attackerar/retar även mörten men den verkar inte bry sig speciellt mycket.
    Oftast simmar "han" snabbt emot de andra med öppen mun så att de flyr, och ibland ger han dem även ett litet tjuvnyp. Jag har aldrig sett någon fysisk skada, det känns mer som psykisk mobbing...

    Den stora är ca 20cm lång och har också en mycket högre kroppsbyggnad än den lilla.

    Varför beter sig den stora abborren så?
    Är det normalt beteende?
    Borde jag göra mig av med den och kanske sätta dit en till mindre?

    Finns det något knep för att få de mindre rädda? De var mindre rädda förut, sen gick det någon svampinfektion i akvariet och jag har fått avliva 2st abborar. Under infektionen var alla väldigt tillbakadragna.
  • squamata
    • September 2006
    • 144

    #2
    Har 3st 10cm och 2 mindre o de stora jagar bort de små hela tiden,,, får punktmata dem varje gång.. Men skygga e de fanimej inte simmar vid rutan hela tiden o Biter i fingrarna om man stoppar ner dem

    Kommentar

    • Volny
      • August 2012
      • 22

      #3
      Det låter skoj, min stora är ca 20cm och den mindre kanske 15cm. Imorse fick de även sällskap av en 10cm, får se hur det fungerar.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Abborrar kan vara jäkliga mot varann, dels så kan de se allt som ligger i närheten av vad de möjligen kan svälja som potentiell mat vilket leder till att de är och hugger och försöker hela tiden. Och en abborre kan svälja överaskande stora fiskar så förutsätt inte att det är lugnt bara för att de är i någorlunda närheten i storlek.

        De kan också ägna sig åt ren mobbing, troligen handlar det då om att fösa undan konkurrenter. I sjön märker ju fort nog en mindre fisk om den inte är önskvärd och pyser iväg, det kan den ju inte i akvariet och mobbaren blir då irriterad på att inte budskapet blir uppfattat och blir än mer otrevlig.

        För att undvika problem bör man ha abborrar som är i någorlunda lika storlek och helst i ett litet stim. Är det ett gäng så späds aggressionerna ut och mobbarna vet inte riktigt vilka de skall ge sig på. Värst blir det just med ett par tre stycken, då är det stor risk att det är nån som blir rejält nertryckt.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        Arbetssätt...