Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Projekt vintermörker (utökad)

    Jag har länge gått förbi Aequidens Pulcher i min lokala butik och varje gång fylls jag av ett ha-begär utan dess like! De är så jäkla snygga!

    Jag har samma problem som många andra här på forumet, jag har en chef hemma som har tröttnat. Jag har smörat i flera månader nu och det gav resultat!

    Det enda jag behövde göra var att plocka ner ett av karen, helt valfritt vilket. (utom räkvasen) Valet föll på Eheim-paketet i hallen. 54 liter mot 240, det var ett lätt val (det kommer ändå bli yngel däri sedan men det är en senare fnurra)

    Jag satte på mig spenderarbrallorna och köpte mig ett nytt juwel-rio. Jag köpte även slimline (till pumpen också) och lite reflektorer

    Nedan följer lite info som är rätt basic men det är ändå rätt gött att få med det ui början

    Filter: Juwels innerfilter samt ett eheim ecco 130 som stödfilter (stora fiskar bajsar mycket)

    Botten: Biltemas bläster, funkar bra i ett par andra kar så det får bli här med!

    Inredning i övrigt: Redmoor-rötter, stora ena som blir görsnygga, en är redan sjunken och klar. Stenar vill jag ha bruna så att de matchar bakgrunden. Grusgropen nästa! växter blir svärdsplanta, jättevallis, java-ormbunke och något mer kul jag har sittandes nånstanns Basalt-gnejs är namnet på slimlinen tror jag, fin är den i alla fall!

    Vad har ni för tips på sällskap till de blå? En del av mig ropar Eldbuk, sjukt snygg firre!!
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 26 December 2011, 16:38.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante
  • joelvuo
    • September 2009
    • 771

    #2
    Kolla upp Thorichthys Helleri, riktigt fina!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Har sett dem, ser lite deppiga ut i butikskaret men de blir nog väldigt bra när de går in sig i ett sällskapskar

      Eldbuken är nästan finare, när de är härligt mörk-silvriga
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Har sett dem, ser lite deppiga ut i butikskaret men de blir nog väldigt bra när de går in sig i ett sällskapskar

        Eldbuken är nästan finare, när de är härligt mörk-silvriga
        Alla Thorichthys är läkra och trevliga så är Amatitlania. Om de fiskar du kan få tag på är små och inte par så köp en grupp av var och en. Sedan plockar du bort de som inte klarar striderna.
        Riktigt kul att du ger dig på "riktig ciklider"!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Blåcikliderna är redan ett par

          Eldbuken är lite besvärligare, köper ett gäng och låter dem bilda par som du skriver. Det största abret är att hitta någon rolig mal, jag gillar golden nugget men karet är för litet. Ancistrus har jag redan i mängder.

          Har för övrigt kolfiltrerat vatten i karen nu, det är ditt och jannes fel! ;D
          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 27 December 2011, 20:27.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Blåcikliderna är redan ett par, de har frisimmare i butikskaret, köpte dem i oktober. Förstående butik dedär

            Eldbuken är lite besvärligare, köper ett gäng och låter dem bilda par som du skriver. Det största abret är att hitta någon rolig mal, jag gillar golden nugget men karet är för litet. Ancistrus har jag redan i mängder.

            Har för övrigt kolfiltrerat vatten i karen nu, det är ditt och jannes fel! ;D
            Varför inte skippa malarna? Välkommen till kolarpojkarna! Du kommer att få det lite tomt upptill i akvariet då cikliderna kommer att hänga vid botten. Lite flytväxter och kanske några välvuxna svärdbärare till exempel?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Jag har haft otur med flytväxter innan, jag fyller upp vattnet för högt och då bränner de sönder sig. Jättevallisen lägger sig förhoppningsvis som ett lock.

              Något bra tips på tålig flytväxt annars? Andmat har jag ju en del annars ;P haha! Malfritt är ett alternativ, varför inte liksom? Lite malajer i sanden som käkar överbliven mat bara.

              Jag skulle gilla ett gäng tetror, svärdbärare är dock rätt sjysst fisk. Ska kolla vad de kan få hem!
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Klicka på bilden för större version

Namn: 101_0621.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,0 KB
ID: 2138132

                Här skall karet stå, notera rören till elementen. De håller 35 grader, hoppas att de ersätter doppisen i detta karet.

                Förmodligen gör de ingen nytta men det är värt att prova
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Jag har haft otur med flytväxter innan, jag fyller upp vattnet för högt och då bränner de sönder sig. Jättevallisen lägger sig förhoppningsvis som ett lock.

                  Något bra tips på tålig flytväxt annars? Andmat har jag ju en del annars ;P haha! Malfritt är ett alternativ, varför inte liksom? Lite malajer i sanden som käkar överbliven mat bara.

                  Jag skulle gilla ett gäng tetror, svärdbärare är dock rätt sjysst fisk. Ska kolla vad de kan få hem!
                  Sydamerikanska och framför allt Centralamerikanska ciklider kan vara riktigt individuella. Ibland kan man ha ett helt gäng i akvariet men ofta slutar det med 1 par som tar över hela burken. Speciellt i den storlek du har. Då kan det vara fint med lite annan fisk i karet. De flesta tetror har en tendens att bli mat men du kan ju testa!
                  Jag har /hade pistia eller musselbloma i mitt Svenska akvarium Juwel Rio 240 och det funkade bra.

                  Edit:
                  Det där lät nog helt idiotiskt! Jag menade andra fiskar än ciklider som konkurrerar i samma nich av akvariet.
                  Senast redigerad av bossep; 26 December 2011, 17:42.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Jag förstod

                    Jag vill ge dem så bra förutsättningar som möjligt, sen får vi se vad mer som ploppar i sig. Svärdbärare är ett fint alternativ
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Kongotetror är fina och lite storlek oxå
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • joelvuo
                        • September 2009
                        • 771

                        #12
                        Hihi Helleris är ju Eldbukar.. Blåprickiga!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Det här är lite kul! Jag har ingen bra tving så att jag kan pressa dit slimlinen. Vad gör man? Jag tar alla mästerverk från litteraturhistorien och lägger så att de pressar dit den. Nöden finner ingen lag
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ursprungligen postat av joelvuo
                            Hihi Helleris är ju Eldbukar.. Blåprickiga!
                            var helt med på det från början. Ska förtydliga nästa gång ;D
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              #15
                              hmmmm bara en eller 2 bilder???? batteriet tagit slut i kemeran?? ja det här med boss hemma är både på gott och ont, mest gott tycker jag.. nog om det, blåsikliderna jag hade va ett par när jag hämtade dom men när dom kom i sitt nya hem så höll hanen på att slå i gäl honan, så jag skaffade 2 till och sedan va det lugnt. han tog tillbakas sin gamla fru.
                              elementrören kan bli en bra doppvärmare ställ karet riktigt nära så kan det funka.
                              ja det är rätt ge dej ut i grushålan och hämta sten. det finns en mörkbrun sten som har ett grönaktigt inslag här och var, kolla efter såna brukar finnas i dom mesta grushålor kan bli mycket snyggt mot din bakgrund..
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...