Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Hur går det med dina små blå yngel, Mathias?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Jag har fått nya frisimmande andinoacaror som går med föräldrarna, de i yngelkaret äter sig redigt feta på cyklops.

      De växer inte så fort ändå, det är segt för de 10 kronorna tillgodo man får för dem
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Mina går i kuben med föräldrarna, tillsammans med två svartögda, gula ancistrusar, och två fjärilsfiskar, matar dem med skalad artemia, och de verkar klara sig bra

        Visst, man får inte mycket för dem, men riktigt fina ciklider är det, och har för mig att "min" handlare var lite intresserad av ett gäng, när jag berättade om att de har många, stora, blå prickar.

        Du kan ju förresten kolla tråden "Vad för slags ciklid??" under "Amerikanska ciklider" vad du tror, jag tycker det ser ut som en blå ciklid.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Jag såg den, lurig fen-form och missvisande färger. Det är i princip helt omöjligt att säga säkert med den bilden. Jag vill ha en bild med bättre färg, då ser jag helt klart mer tydligt. Det var en liknande fråga uppe för ett tag sedan, där hade butiken sålt ett par varav ena var en rivaltus. Där kunde min treåring se att en var en Pulcher men här var det svårare.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Ja, tyckte också det såg lite lurigt ut, men tror ändå det är en blå ciklid. Apropå rivulatus/pulcherblandningar, så såg jag, i en butik för ett antal år se´n, ett par där hanen var en vildfångad guldsöm, och honan var en vildfångad blåciklid.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Gött att han köpte tre då :P

              Det är ju problemet med dessa fiskarna, det är rätt
              Mycken ansvar inblandat så att inte folk sprider ut bastarder åt höger och vänster.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ja, om jag inte minns fel var det ju nå´n tråd för ett antal år se´n, där nå´n lagt upp bilder på ett par, som folk ville ha till en korsning mellan guldsöm/blåciklid, och de såg ju onekligen så ut. Men de var ju fina, det kan man inte förneka.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Alla dessa ciklider är förjäkla fina!!

                  Jag funderar på att elda lite pengar i vinter igen, då vill jag ha Andinoacara stalsbergi, de är redigt fräcka!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0767.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,1 KB
ID: 2140621Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0762.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,4 KB
ID: 2140622Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0742.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,0 KB
ID: 2140623Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0755.jpg
Visningar: 1
Storlek: 28,1 KB
ID: 2140624Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0750.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,9 KB
ID: 2140625

                    Lite blåciklid-yngel, räkvas och Scalarer får förgylla denna afton
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Dina små blå ser ungefär ut som mina Har du dem själva nu, utan föräldrarna?

                      Tyvärr verkar herr och fru Pulcher vara oense om nå´t De snurrade runt varandra förut, och honan bet hanen i sidan, se´n började hon jaga honom Funderar på om man kanske skulle sära på dem, och bara låta den ena gå med ynglen.
                      Senast redigerad av Shepard; 29 April 2012, 23:33.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        jag tog upp hälften av ynglen vid förra leken, de växer på bra.

                        om ynglen växer ihop med föräldrarna så kan en av föräldrarna ta parti för ynglen och då blir det jobbigt i karet. Det är en av anledningen till att jag har karet fullt med tetror.

                        Jag plockade ju fram karet för att jag skulle prova att dra upp lite scalarer men rommen möglade, då stoppade jag i lite blåciklider istället för att hålla det igång
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ok, mina går med hela sin kull nu. Funderar på att ta bort hanen, risken är väl att ynglen börjar försvinna, om de fortsätter bråka.

                          När blåciklidynglen har vuxit till sig, och går att sälja, eller i alla fall flytta till det större karet, så flyttar jag nog nå´t av scalareparen till kuben, och ser om jag kan få upp nå´n kull av dem
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Tittade till dem nu, och såg att de verkade vara sams igen, båda simmar med ynglen, men hanens fenor ser lite trasiga ut. För några dagar se´n fick honan en stor reva i ryggfenan, innan jag såg att de bråkade, trodde då att det var ena ancistrusen, men de kan ju ha börjat bråka redan då. Jaja, får hålla koll på dem, och se om de börjar bråka igen, och om det blir värre.

                            Hoppas det är ok att jag skriver lite om mina egna framsteg och bakslag i din tråd, Mathias
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Klart det är, det får funka lite som myshörnan. Vi är ju inte så många som håller dessa fiskar vilket är lite synd.

                              Jag gillar att det är liv i tråden, det är liksom själva grejen. Alla är ytterst välkomna och jag försöker dokumentera en hel del av det som händer här också.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ok Låter bra. Det som är "problemet" med blåcikliden är väl att den leker så ofta, folk har väl en tendens att tröttna, dels för att de fyller akvariet med yngel (om man inte har annan fisk som äter upp dem, som väl brukar vara mitt problem), och att man vill ha nå´t som ger lite större utmaning. Men vackra är de, och också ganska fredliga, för att vara den typen av ciklid, och med tanke på att de leker ofta.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...