Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Ursprungligen postat av hannesc
    bra det. när du väl sen tar ur det gamla filtret så krama ur det i karet så har du garderat dig så mycket du kan mot nitritproblem .D
    Då lär de bli sumpigt i karet men de är ni som är experter så jag tar lärdom av er tur jag hitta detta forum, fantastiskt!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      filtret kommer ta upp det. o skulle det lägga sig bös på blad eller så , så låt det lägga sig, vifta upp det med handen...filtret suger upp det mesta. gör om tills du är nöjd

      Kommentar

      • freddan_gbg
        • December 2011
        • 297

        Tack för hjälpen, hoppas bara karet håller nu då så man inte behöver göra om hela vardagsrummet, ganska många grannar under mig också men de ör ju betong bjälklag så tror inte de rinner igenom

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          haha jag har 4 ( 5 med räkvasen) på fjärde våningen. 1140L sammanlagt. rätt mycket grannar under mig med :P

          Kommentar

          • freddan_gbg
            • December 2011
            • 297

            Står alla i våg/lod då? :P

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              nope. malawit lutar säkert 1 cm åt höger. men så länge det inte är en diagonal lutning är det ingen fara. jag har ingen vridning i nått kar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Bara svullet?
                Blåciklid-honan fick ju det vid första leken, hon hade slagit sig.
                Det är även detta ett Bosse-område, Mats och Azur lär ha ideér också. Om du inte blir klok på det så kan du ju dra iväg ett pm
                Roligt att fånga en apa i det karet
                Lire gammalt nu kanske... men jag minns blåcikliden som grävde vid framrutan och antagligen skrapat ögat en aning. Det var ju uppenbarligen bara lite skrapmärken på ögat och läkte av sig självt (eller hur, Mathias?)

                Om gonzo44 sätter in en bild på fisken med det svullna ögat så kan man kanske avgöra vad det handlar om. Bara taget rätt ur luften, så att säga, kan det kanske möjligtvis röra sig om "pop eye" (exophthalmial), som kan vara bakterie- eller parasitangrepp - eller en kombination av båda + en del andra faktorer.

                Kommentar

                • freddan_gbg
                  • December 2011
                  • 297

                  Ursprungligen postat av hannesc
                  nope. malawit lutar säkert 1 cm åt höger. men så länge det inte är en diagonal lutning är det ingen fara. jag har ingen vridning i nått kar
                  Mitt är ju vridet

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Lire gammalt nu kanske... men jag minns blåcikliden som grävde vid framrutan och antagligen skrapat ögat en aning. Det var ju uppenbarligen bara lite skrapmärken på ögat och läkte av sig självt (eller hur, Mathias?)

                    Om gonzo44 sätter in en bild på fisken med det svullna ögat så kan man kanske avgöra vad det handlar om. Bara taget rätt ur luften, så att säga, kan det kanske möjligtvis röra sig om "pop eye" (exophthalmial), som kan vara bakterie- eller parasitangrepp - eller en kombination av båda + en del andra faktorer.
                    Ja, det varlänge sedan. Hon läkte ordentligt och det gick ganska fort
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av freddan_gbg
                      Mitt är ju vridet
                      Hur ser det ut när
                      Det
                      Är fyllt?
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • freddan_gbg
                        • December 2011
                        • 297

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Hur ser det ut när
                        Det
                        Är fyllt?
                        Från vänster bak till höger fram:


                        Från höger fram till vänster bak:


                        Lägger jag vattenpasset rakt över så är de i våg, dock kan de luta några millimeter framåt när jag lägger passet den vägen!

                        Bild på karet med fisk och inredning:


                        //
                        Freddan
                        Senast redigerad av freddan_gbg; 04 April 2012, 09:08.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          Ursprungligen postat av freddan_gbg
                          Mitt är ju vridet
                          hmm det är ju inte särskillt mycket så jag skulle nog inte vara orolig. du har ju en ram desutom så det ska nog nte vara några problem alls.

                          för övrigt ser karet jättefint ut! bra placering av sten o växter. men om jag får komma med nånting alls så skulle jag skjuta mer sand bakåt i karet och mindre där fram. typ 10-15 cm där bak o typ 5 där fram. då får du ett helt annat djup i karet! testa

                          o göm gärna termotmern mellan pumparna eller så. snyggare om man ser så lite teknik som möjligt

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Nu är det ju bara att köra på

                            Som sagt, jag lodade inte ens in mitt.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Lire gammalt nu kanske... men jag minns blåcikliden som grävde vid framrutan och antagligen skrapat ögat en aning. Det var ju uppenbarligen bara lite skrapmärken på ögat och läkte av sig självt (eller hur, Mathias?)

                              Om gonzo44 sätter in en bild på fisken med det svullna ögat så kan man kanske avgöra vad det handlar om. Bara taget rätt ur luften, så att säga, kan det kanske möjligtvis röra sig om "pop eye" (exophthalmial), som kan vara bakterie- eller parasitangrepp - eller en kombination av båda + en del andra faktorer.
                              kommer bild på firren i min tråd 800-900 hörn kar...
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...