Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Äh, fisken är pigg och äter, fin avföring och de simmar på som vanligt. Den mest enkla varianten vore ändå att köra en kur i hela karet om det är möjligt? Stressen för all övrig fisk när allt måste rivas borde väl överstiga medicineringens negativa effekter?

    Som sagt, det här är absolut inte mitt område.
    Ja, den vaianten är förstås enklast - men dyrast.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Ja, den vaianten är förstås enklast - men dyrast.

      //Inger
      Medicinen kommer först på tisdag om en vecka, Då ser vi ju även om den måste brukas. Höjer tempen lite i alla fall så länge
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        Mathias, du kan droppa vitaminer på fodret och ge den lite xtra enegi att kämpa emot detta
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av åheim
          Mathias, du kan droppa vitaminer på fodret och ge den lite xtra enegi att kämpa emot detta
          Du tror att detta är ett bättre alternativ än medicinering i nuläget?

          Jag är villig att prova allt som skonar miljön så mycket som möjligt! Jag kanske skall prova detta först för att se om det blir bättre, ifall det blir värre så kör jag på med medicinen...
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Du tror att detta är ett bättre alternativ än medicinering i nuläget?

            Jag är villig att prova allt som skonar miljön så mycket som möjligt! Jag kanske skall prova detta först för att se om det blir bättre, ifall det blir värre så kör jag på med medicinen...
            ja jag tycker du kan börja så här och se hur det utvecklas, du gör inget som kan ställa till det iallafall utan som bara är av godo, vilket oftast inte sker vid medicinering.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av åheim
              ja jag tycker du kan börja så här och se hur det utvecklas, du gör inget som kan ställa till det iallafall utan som bara är av godo, vilket oftast inte sker vid medicinering.
              Grymt! Vitaminer har jag i mängder hemma då jag brukar göra egen mat till Malawicikliderna

              Följer ju EI slaviskt men jag kanske ska byta lite mindre vatten i fortsättningen, 30-40% kanske kan räcka istället för 50%

              Ibland får man en liten knäpp på näsan som plockar ner en på jorden, då får man lära sig lite nytt vilket kan vara bra.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • irwin_fletch
                • April 2009
                • 544

                Sakta i backarna här nu! Tittat på din bild på hanen. Två eller tre prickar mellan ögonen ungefär? Min hane har också dessa prickar och har alltid haft dem. Kan ju inte lova att det är samma typ av prickar men det känns så. Eller ser du att det verkligen är HIH?

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av irwin_fletch
                  Sakta i backarna här nu! Tittat på din bild på hanen. Två eller tre prickar mellan ögonen ungefär? Min hane har också dessa prickar och har alltid haft dem. Kan ju inte lova att det är samma typ av prickar men det känns så. Eller ser du att det verkligen är HIH?
                  Det ser inte farligt ut om man kollar ordentligt. Ingen grop, inga plitar. Kör enligt åheim-modellen en vecka så får vi se. Hanen är rätt inne på att få göra små-Hongsloi nu vilket de gott kan få göra medan jag funderar på vad detta beror på

                  Bryter hela grejen här så att tråden kan ledas in på rätt spår igen
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Idag har jag jobbat från 8-16. Efter detta så kom jag hem och tänkte lägga mig gött på soffan.

                    På något vis så blev det som så att jag rev Malawi-karet istället och körde iväg fisken till stället de skulle till. Efter detta så tömde jag hela akvariet på allt vilket var ett redigt grisjobb. 50 kg vit-faxe är bara jobbigt att få ur, det är dock väldigt skönt att ha detta avklarat.

                    Nu har jag pillat lite med olika inredningsdetaljer. Det ska bli kul att få inreda detta karet, det har ju bara varit en enda stenhög innan.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0578.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,9 KB
ID: 2141654

                    Nu är bakgrunden behandlad med easycarbo och kokande vatten, algerna skall inte vara så framträdande om jag får bestämma. Det skall även monteras i en ny c-modul då hålen är störande för mig.

                    Detta kommer bli fräckt!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • david87
                      • June 2005
                      • 710

                      Oj vilken snygg rot du har
                      Kommer not att bli bra det här med

                      Kommentar

                      • j_l0180

                        • May 2007
                        • 70

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Idag har jag jobbat från 8-16. Efter detta så kom jag hem och tänkte lägga mig gött på soffan.

                        På något vis så blev det som så att jag rev Malawi-karet istället och körde iväg fisken till stället de skulle till. Efter detta så tömde jag hela akvariet på allt vilket var ett redigt grisjobb. 50 kg vit-faxe är bara jobbigt att få ur, det är dock väldigt skönt att ha detta avklarat.

                        Nu har jag pillat lite med olika inredningsdetaljer. Det ska bli kul att få inreda detta karet, det har ju bara varit en enda stenhög innan.

                        [ATTACH=CONFIG]54588[/ATTACH]

                        Nu är bakgrunden behandlad med easycarbo och kokande vatten, algerna skall inte vara så framträdande om jag får bestämma. Det skall även monteras i en ny c-modul då hålen är störande för mig.

                        Detta kommer bli fräckt!
                        ser bra ut det där mathias!! kör ingen medicin i kuben det gör mer skada än nytta!! ingen fara med hongsloien enligt mitt tycke dom är ju pigga o äter!byt lite mindre vatten i veckan max 30%! då kommer det att bli bra vet av egen erfarenhet!!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av j_l0180
                          ser bra ut det där mathias!! kör ingen medicin i kuben det gör mer skada än nytta!! ingen fara med hongsloien enligt mitt tycke dom är ju pigga o äter!byt lite mindre vatten i veckan max 30%! då kommer det att bli bra vet av egen erfarenhet!!
                          Jag har lite is i magen och känner av läget, de åt som grisar nyss så det är absolut ingen ko på isen i nuläget!

                          Eller hur gör sig rötterna rätt bra i ett 310! Jag tror stenhårt på detta. Det största bekymret jag har nu är filtret, jag hoppas inte att det blir för starkt flöde. jag funderar på att dra ner utblåset lite längre och rikta det mot bakgrunden, det borde lugna allt lite.

                          Edit:

                          Det var kul att tjöta lite förut
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            det där ser lovande ut
                            idag beställde jag medecin mot Camallanus mask känns riktigt kul att ha fått den skiten i karet
                            en tredjedel av priset i tyskland dubbelt så mycket blir billigare i tyskland med frakten inräknad, så var köper man det ifrån???
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              Ditt tänk vad gäller inredning vekar bli riktigt bra fast jag tycker nog inte du ska gömma rötterna för väl bakom växter, tycker den är värd att synas lite..
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              • j_l0180

                                • May 2007
                                • 70

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Jag har lite is i magen och känner av läget, de åt som grisar nyss så det är absolut ingen ko på isen i nuläget!

                                Eller hur gör sig rötterna rätt bra i ett 310! Jag tror stenhårt på detta. Det största bekymret jag har nu är filtret, jag hoppas inte att det blir för starkt flöde. jag funderar på att dra ner utblåset lite längre och rikta det mot bakgrunden, det borde lugna allt lite.

                                Edit:

                                Det var kul att tjöta lite förut
                                OK låter bra! ja det va kul att träffa dej o slänga några ord!jag köpte ett gäng stänktetror till mitt 375a där det förut går 6st scalarer 5st geophagus sp rio negro 5st fjärilsciklider VF en trio ap. biataeniata VF och ett gäng robertsitetra! plus några L-malar rötterma är skithäftiga har själv ett gäng i mitt. det kommer bli görsnyggt det där mathias!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...