Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    Akvarieteknik har fått hem en ny hih medicin från munster vid namn hexa mor.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag tycker det ser ut som förstadiet till HIH...

      Hur kan detta drabba fisken helt tvärt? Det är ju som tur är enbart detta paret som är drabbat. Mina Scalarer är kanske hårda mot dem så att de är stressade..

      Jag är väldigt petig med vattenbyten, 50% i veckan och använder kolfilter. HIH är väl ett allmänt tecken på kasst vatten men det fungerar ju gott i övriga akvarier.

      Hur hade ni gått vidare med tanke på hur det ser ut?
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av c90368
        Vita prick sjukan?

        Salt i SA kar?

        Nja jag tror inte på något av dem, helst skulle jag vilja kom hem till dig och se och lukta

        Ap kan få diverse "utslag" vilket för det mesta är beroende på stress, antingen av övriga invånare eller tokigt vatten.

        Övriga invånare och stress kan jag inte bedöma utan ha sett karet IRL.

        Vattnet kan bara du svara för, det behöver inte vara dåligt vatten pga av sällan byte eller för mycket fisk, det kan vara tvärt om, för mycket byte och dåligt kranvatten.

        Men att tillsätta salt är jag mycket tveksam till...
        Tur att jag hade väldigt lite då, då blir det förmodligen inte värre i alla fall..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Bilden på honan kom inte upp tyvärr, hon har exakt samma mönster på sina prickar. De sitter i en trekant. Honan har någon prick extra.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Kolfilter är något tyskar använder som har skitvatten.

            Jag har aldrig i hela mitt liv använt kolfiler, förutom en gång på åttiotalet då jag skulle filtrera bort medicin ur vattnet.

            Kolfilter tar (enligt min uppfattning) bort de goda bakterierna och humus ämnena ur ett SA kar, de man brukar betala dyrt för genom att tillsätta Ekextrakt.

            Men jag kan ha fel, har bara haft SA kar i 25 år.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av c90368
              Kolfilter är något tyskar använder som har skitvatten.

              Jag har aldrig i hela mitt liv använt kolfiler, förutom en gång på åttiotalet då jag skulle filtrera bort medicin ur vattnet.

              Kolfilter tar (enligt min uppfattning) bort de goda bakterierna och humus ämnena ur ett SA kar, de man brukar betala dyrt för genom att tillsätta Ekextrakt.

              Men jag kan ha fel, har bara haft SA kar i 25 år.
              Inte I akvariet, det skulle jag aldrig få för mig. Jag har en ledning som lagas ganska ofta utanför vårt hem, den skiten som kommer ur kranarna ibland (varje vår typ) vill jag inte ha in i akvariet. Inte ens i små doser.

              Det sitter på slangen som kopplas på kranen helt enkelt. I karen är det typ enbart blå matta och keramiska ringar.

              Så, inget kol i själva akvarierna.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Hur kan detta drabba fisken helt tvärt? Det är ju som tur är enbart detta paret som är drabbat. Mina Scalarer är kanske hårda mot dem så att de är stressade..
                Japp, där är nog huvudorsaken samt att du ska ta bort kolet så att du får ett göttare vatten.

                Har dina Ap någon lugn plats i karet där de kan dra sig undan och få vara ifred från andra större fiskar?

                Ett hörn längs bak eller en "kanal" utmed en sidoruta där de större inte går in.

                Just detta med att ha ett utrymme utmed en sidoruta på ca tre centimeter mellan rutan och en tät växtvägg brukar fungera perfekt för stressade fiskar, förutsatt att sidorutan inte är öppen mot rummet naturligtvis.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Japp, där är nog huvudorsaken samt att du ska ta bort kolet så att du får ett göttare vatten.

                  Har dina Ap någon lugn plats i karet där de kan dra sig undan och få vara ifred från andra större fiskar?

                  Ett hörn längs bak eller en "kanal" utmed en sidoruta där de större inte går in.

                  Just detta med att ha ett utrymme utmed en sidoruta på ca tre centimeter mellan rutan och en tät växtvägg brukar fungera perfekt för stressade fiskar, förutsatt att sidorutan inte är öppen mot rummet naturligtvis.

                  Puhh, det var skillnad, jag trodde du hade aktivt kol i filtret!

                  Vad har du för pH?

                  Tillsätter du någon form av humus typ Ekextrakt, torv eller löv?

                  Eftersom du byter 50% i veckan och göder, har själv kört den svängen några år, så har du ett väldigt rent vatten, nästan för rent kanske?

                  Jag har inga bevis för att humus hjälper eller är bra, men tänk Mats B och hans kar. Hans Ap ynglar och mår bra bland alla löv och han byter inte 50% i månaden...

                  Jag tror att du både har stress från andra fiskar och för rent vatten, men snabba fixar har jag nog inga att bjuda på tyvärr. Förutom att lyfta ur dem till ett annat lugnt kar förstås.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Japp, där är nog huvudorsaken samt att du ska ta bort kolet så att du får ett göttare vatten.

                    Har dina Ap någon lugn plats i karet där de kan dra sig undan och få vara ifred från andra större fiskar?

                    Ett hörn längs bak eller en "kanal" utmed en sidoruta där de större inte går in.

                    Just detta med att ha ett utrymme utmed en sidoruta på ca tre centimeter mellan rutan och en tät växtvägg brukar fungera perfekt för stressade fiskar, förutsatt att sidorutan inte är öppen mot rummet naturligtvis.

                    Ja, rötterna är placerade som så att de små kan få vara helt ifred om de vill det, massa växter och stenar bidrar även till detta. De har ett eget krypin med ett par kokosnötter som är gredat från Scalarerna.


                    Det jag egentligen vill veta:

                    Behöver detta botas omgående?
                    Är det klara symptom på HIH?
                    Hur smittsamt är detta med tanke på mina L134 och min kamrats L046 som simmar på botten? Scalarerna är även otroligt viktiga, naturligtvis.

                    Jag är lite rädd för mediciner men måste släggan fram så måste den.
                    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 16 July 2012, 22:57.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0566.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,9 KB
ID: 2141649

                      Sketen bild på honan men man ser ju att den har samma "triangel"
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Vad är det för Apistogramma?

                        Såg du bilderna på mina blå Mathias?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Tyvärr är det inte bara diskus som drabbas, jag har sett det på apistos och andra mindre ciklider ett flertal gånger. Nu ser det iofs ut att vara i ett ganska tidigt skede om det skulle vara HIH, personligen skulle jag fundera på att sätta dessa fiskar i ett karantänskar och sedan medicinera detta.
                          Det är inte alltid dålig vattenkvalité som är orsaken, utan stress och liknande kan säkerligen vara en bidragande orsak.

                          http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=377 kolla lite längre ner på den sidan.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Då vet jag vad jag har att göra. Karet står i huvudhöjd och är smockfullt med rötter, den är ikeapallen och ett vattenbyte på typ 100% som är möjligheten när det gäller att få tag på dem

                            Griser ska inte ha rolit :P

                            Edit: Når inte botten heller, det är 70 djupt med list

                            Film borde nog komma upp :P
                            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 17 July 2012, 08:09.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Då vet jag vad jag har att göra. Karet står i huvudhöjd och är smockfullt med rötter, den är ikeapallen och ett vattenbyte på typ 100% som är möjligheten när det gäller att få tag på dem

                              Griser ska inte ha rolit :P

                              Edit: Når inte botten heller, det är 70 djupt med list


                              Film borde nog komma upp :P
                              Hoppas det löser sej med dina fiskar Mathias - inge kul när sånt här händer.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Hoppas det löser sej med dina fiskar Mathias - inge kul när sånt här händer.

                                //Inger
                                Äh, fisken är pigg och äter, fin avföring och de simmar på som vanligt. Den mest enkla varianten vore ändå att köra en kur i hela karet om det är möjligt? Stressen för all övrig fisk när allt måste rivas borde väl överstiga medicineringens negativa effekter?

                                Som sagt, det här är absolut inte mitt område.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...