Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Förresten, apropå ciklider, fick lust att köra en egen "gissa fisken" Vad är det för en linslus på min avatar?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Animaniac och Mathias,
      Det är faktiskt inte helt naturligt att fiskar leker hela tiden. I det vilda brukar detta ske under bara en tid på året. I alla fall gäller det CA ciklider som jag har lite koll på här. Om ynglen äts upp eller försvinner på annat sätt så triggar det igång nästa lek. Detta är ett sätt för att trygga artens fortbestånd. Vad händer med lekfrekvensen om ni låter en relativt stor del av ynglen gå kvar hos föräldrarna? Man borde då komma till en tid när ungarna motas bort och nya lekförberedelser startar.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av bossep
        Animaniac och Mathias,
        Det är faktiskt inte helt naturligt att fiskar leker hela tiden. I det vilda brukar detta ske under bara en tid på året. I alla fall gäller det CA ciklider som jag har lite koll på här. Om ynglen äts upp eller försvinner på annat sätt så triggar det igång nästa lek. Detta är ett sätt för att trygga artens fortbestånd. Vad händer med lekfrekvensen om ni låter en relativt stor del av ynglen gå kvar hos föräldrarna? Man borde då komma till en tid när ungarna motas bort och nya lekförberedelser startar.
        Ja, det är därför jag brukar låta ynglen gå med föräldrarna, för att jag vet att det sliter på dem (särskilt honan) att leka ofta, vilket de gör om man tar bort ynglen. En annan anledning till att jag låter dem ha kvar ynglen, är att det ju finns en teori, om bl.a scalarer, att ynglen själva kan få svårare att lära sig yngelvård, om de inte blev präglade på föräldrarna. Se´n tycker jag det är intressant att följa yngelvården.

        Men blåciklider är faktiskt ganska extrema när det gäller lekandet, även om man låter dem ha kvar ynglen, så leker de ganska snart igen, så fort de anser att ynglen ska klara sig själva. En del andra arter tar väl lite längre pauser. Det finns några jag kan komma på nu, som brukar ha ägg senast en vecka efter att man köpte dem, och det är bl.a blåciklid, och zebraciklid. Hos mig brukar även scalarer leka ganska ofta, om än inte lika ofta som de blå. Har även haft ett discuspar som lekte många gånger, med ungefär en veckas mellanrum, och eftersom de inte klarade äggen, så triggades de till lek igen när äggen försvann, och det klarade inte honan i längden.
        Senast redigerad av Shepard; 30 April 2012, 16:23.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Japp, då hanen tar parti för ynglen och slår ihjäl honan, kanske.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Japp, då hanen tar parti för ynglen och slår ihjäl honan, kanske.
            Då är akvariet för litet! köp ett större...skrattar
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Jag ska plocka ur honan ett tag, låta henne feta på sig lite med Scalarerna.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Tänkte köpa på mig ett 540 snart, däri kan de gott bo sen. då kan den nuvarande bostaden husera ett par Calvus eller A. Compressiceps..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Ja, det är därför jag brukar låta ynglen gå med föräldrarna, för att jag vet att det sliter på dem (särskilt honan) att leka ofta, vilket de gör om man tar bort ynglen. En annan anledning till att jag låter dem ha kvar ynglen, är att det ju finns en teori, om bl.a scalarer, att ynglen själva kan få svårare att lära sig yngelvård, om de inte blev präglade på föräldrarna. Se´n tycker jag det är intressant att följa yngelvården.

                  Men blåciklider är faktiskt ganska extrema när det gäller lekandet, även om man låter dem ha kvar ynglen, så leker de ganska snart igen, så fort de anser att ynglen ska klara sig själva. En del andra arter tar väl lite längre pauser. Det finns några jag kan komma på nu, som brukar ha ägg senast en vecka efter att man köpte dem, och det är bl.a blåciklid, och zebraciklid. Hos mig brukar även scalarer leka ganska ofta, om än inte lika ofta som de blå. Har även haft ett discuspar som lekte många gånger, med ungefär en veckas mellanrum, och eftersom de inte klarade äggen, så triggades de till lek igen när äggen försvann, och det klarade inte honan i längden.
                  Jo jag har haft både zebror och scalarer som varit värre än kaniner. Men jag tror detta kan bero på att ett akvarium är ganska begränsat och att vi har relativt likartat vatten, ljustimmar, temp osv året runt. I naturen skulle jag tro klimatet triggar lek mer än något annat.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Jag ska plocka ur honan ett tag, låta henne feta på sig lite med Scalarerna.
                    Bra förslag!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Tänkte köpa på mig ett 540 snart, däri kan de gott bo sen. då kan den nuvarande bostaden husera ett par Calvus eller A. Compressiceps..
                      Akvarier är alltid för små!.... Säger han som har 3 st 25 liters!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ja, akvarierna är alltid för små!

                        Men jag har förhoppningsvis många års lekande kvar, mer vatten hinns med
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Nå, nå´n som har nå´n gissning på vad firren på min avatar är för en filur?
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            En rivaltus?
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              En rivaltus?
                              Näpp Vad är en rivaltus förresten?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Haha, det är Guldsöm på iphoneska!

                                Rivulatus ftw!
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...