Vilken storlek på akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julia Backlund
    • October 2011
    • 15

    Vilken storlek på akvariet?

    Vilken storlek på akvariet ska man ha om man aldrig haft fisk förut? För tydligen är det lättare att göra rent i ett stort akvarium men ett litet tar inte så stor plats. Jag vill gärna ha plats med någon glödbandstetra, hypancistrus zebra, guldfisk, guppy, clownfisk och afrikanskt ciklid. Vilken storlek?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej, och välkommen till forumet..

    Först och främst måste man kolla fall fiskarna man ska ha går att ha ihop ens..

    Clownfisken är en saltvattenfisk och den kan du inte ha ihop med de andra av just den anledningen, den/de afrikanska cikliden/erna tänker ha kommer troligen att göra slarvsylta av dina guppies eller käka upp dem..
    Guldfisken är en kallvattenfisk som gärna inte ska ha mer än 20 grader i akvariet (slöjstjärten kan man ha i varmare, men det är inte direkt bra heller)..
    Ber om ursäkt ifall jag krossar ditt drömakvarium nu..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Den kobinationen går inte som sagt men det finns ju massor av fiskar att välja emellan så alternativ kan du säkert hitta!

      Kan vara ide att låna någon bok om akvarium och läsa för att få lite grundkunskaper.

      Kommentar

      • Julia Backlund
        • October 2011
        • 15

        #4
        Åå, jag kan inte så många fisksorter. Men jag ska ha ett sötvattensakvarium, för det är tydligen svårare att ta hand om. Har ni något förslag?

        Kommentar

        • Julia Backlund
          • October 2011
          • 15

          #5
          Jag menade att saltvattensakvariet är svårare att ta hans om.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Det finns hur många arter som helst att välja på som funkar, på zoopet finns det en avdelning med hur många artbeskrivningar på hur många arter som helst att kolla på..
            Det är ju egentligen bara att kolla runt bland dem..
            Hittar du några som du tycker är snygga är det bara att råga fall de går ihop hur stort akvarium du måste ha för att det ska gå..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Hej!

              Här finns mycket nyttig information om hur man startar upp ett akvarium.


              Alla är vi barn i början. Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.


              Lycka till och kom ihåg att det finns inga frågor som är för dumma Det finns mycket information och kunskap på detta forumet, så sök efter din fråga och hittar du inget svar så frågar man

              det finns ett jättebra artregister, det hittar du här
              http://www.zoopet.com/fiskar/index.php titta efter fiskar som passar ihop och med den storleken på akvarium du vill ha.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                Tänk på att L-046 (zebran) brukar kosta 1000-2000, så jag tycker inte du ska börja med dom som dina allra första fiskar då det skulle va ganska onödigt om dom dog, dom är ju utrotningshotade.

                Kommentar

                • Julia Backlund
                  • October 2011
                  • 15

                  #9
                  robidobban; det är sant, jag ska nog kolla upp lite andra firrar, akvariet får jag om ca 2-3 månader. Så jag har en stund att hitta och passa in. Hehe

                  Kommentar

                  • robidobban
                    • March 2009
                    • 652

                    #10
                    Hur stort är karet? Kan va bra att veta om vi ska kunna hjälpa dig.

                    Kommentar

                    • Julia Backlund
                      • October 2011
                      • 15

                      #11
                      robidobban; antingen 120l eller 300l.

                      Kommentar

                      • Luddson
                        • August 2011
                        • 529

                        #12
                        Ett tips till dig Julia, som kanske andra har sagt också.
                        Läs igenom om hur man hanskas med akvarium och just de fiskarna du vill ha, själv startade jag utan att riktigt veta vad jag gav mig in på vilket gjorde att jag fick problem med alger osv, tappade även intresset för akvariskt.
                        Därför är Zoopet en underbar sida, att kunna läsa sig till information och även ställa frågor, hasta dig inte fram till beslut det var mitt misstag.

                        Läs igenom tråden som Pia skickade tidigare, det är en mycket bra guide. Kan länka den igen: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

                        Kommentar

                        Arbetssätt...