mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Åh, det där låter inte helt fel....rena rama drömmen.

    Rötter kan man inte ha för mycket av, jag gillar smårötter som man kan bygga lite med eller bara lägga lite i sanden/gruset så att det sticker upp lite lagom, det finns så mycket man kan göra med rötter

    Köper nästan alltid rötter så fort jag kommer in i en akvarieaffär..bra-att-ha-grej
    Jo, jag har en hel del rötter...dom flesta fula klumpiga saker, som jag har stoppat längst in i ett hörn i garderoben. Sen när jag möblerar med typ "reed more", ser det ut som "plock i pinn" i karet. Usch!! vad jag låtet pessimistisk! Man ska inte sitta och kolla på alla urtjusiga kar...då duger ingenting.
    Igår blev det en kasse alkottar + eklöv.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Lite bilder bara. Pia: tog en bild på apistokaret nu på morgonen.
      Bifogade filer
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Fina bilder, Inger! Vilka discusar var det som hade "lagt av" (eller tagit en paus)? Några av dom på bilderna?
        Tänkte på dina borelli; när hanen har lekt av flera honor - så käkar inte honorna upp varandras yngel, utan snor över yngel från en annan honas kull till sin egen och utvidgar på så sätt antalet yngel hos sog själv. Riktigt kul att kolla på!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Fina bilder, Inger! Vilka discusar var det som hade "lagt av" (eller tagit en paus)? Några av dom på bilderna?
          Tänkte på dina borelli; när hanen har lekt av flera honor - så käkar inte honorna upp varandras yngel, utan snor över yngel från en annan honas kull till sin egen och utvidgar på så sätt antalet yngel hos sog själv. Riktigt kul att kolla på!
          Nej, inte dom på bilderna i det förra inlägget, som är red/lemon. Det är det här maffiga PG-paret. Aha, du menade så ang. honorna. Kan ju vara en hungrig ancistrus, som gillar borelliyngel.

          /Inger
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Inger H; 27 October 2011, 10:40.
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Nej, inte dom på bilderna - utan det maffiga PG-paret - det här på bilden. Aha, du menade så ang. honorna. Kan ju vara en hungrig ancistrus, som gillar borelliyngel.
            Aha, dom ja. Men det är nog en paus bara - de gör så ibland! För jävla granna är dom iallafall!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Sen förra söndagen har den ena Borelliihonan varit osynlig i sin grotta (kokosnöt). Nu på morgonen kom hon fram med ett gäng minibebbar, oj va dom är små! Det är hennes andra kull. Det finns bara två kvar från förra kullen - dom är väl runt en centimeter.
              Den andra honan är jag lite orolig för. Från ena dagen till den andra, har hon fått en knöl under buken - hon är lite loj också. Jag ska försöka ta en bild sedan.

              Lägger in den här bilden så länge på Zoya & Zamba som har lite morronmys
              Bifogade filer
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Det var två riktigt håriga diskusar...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det var två riktigt håriga diskusar...
                  Mmm, mina favoritdiskusar också.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det var två riktigt håriga diskusar...
                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Mmm, mina favoritdiskusar också.

                    //Inger
                    Fina "diskusar"
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Sen förra söndagen har den ena Borelliihonan varit osynlig i sin grotta (kokosnöt). Nu på morgonen kom hon fram med ett gäng minibebbar, oj va dom är små! Det är hennes andra kull. Det finns bara två kvar från förra kullen - dom är väl runt en centimeter.
                      Den andra honan är jag lite orolig för. Från ena dagen till den andra, har hon fått en knöl under buken - hon är lite loj också. Jag ska försöka ta en bild sedan.

                      Lägger in den här bilden så länge på Zoya & Zamba som har lite morronmys
                      Här är bilder på knölen som den ena Borelliihonan har fått. Ser inte kul ut. Någon som har en aning om vad det kan vara?

                      //Inger
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Inger H; 31 October 2011, 15:07.
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Här är bilder på knölen som den ena Borelliihonan har fått. Ser inte kul ut. Någon som har en aning om vad det kan vara?

                        //Inger
                        Halloj Inger!
                        Nej, det där ser inte kul ut - och man ser att tösen "kryper" lite i sin kroppshållning också. Man ser inte så jättetydligt på bilderna - men, är det en knöl som sitter direkt i anal/äggläggningsöppningen eller är det straxt bakom, i "köttet" så att säga?

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Halloj Inger!
                          Nej, det där ser inte kul ut - och man ser att tösen "kryper" lite i sin kroppshållning också. Man ser inte så jättetydligt på bilderna - men, är det en knöl som sitter direkt i anal/äggläggningsöppningen eller är det straxt bakom, i "köttet" så att säga?
                          Den sitter liksom på "kanten" - en bit utanför själva analöppningen. Tänk, att du ser allt - rätt som du säger, att hon "kryper ihop lite. Sen simmar hon även en aning lodrätt - om du förstår vad jag menar. Själva knölen är gul - svårt att se riktigt om den liksom sitter utanpå - eller om den sitter "inuti" - så att det är själva huden som har töjts ut, av en knöl som sitter innanför buken. Kan inte vara lätt att fatta när jag försöker att förklara.
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Den sitter liksom på "kanten" - en bit utanför själva analöppningen. Tänk, att du ser allt - rätt som du säger, att hon "kryper ihop lite. Sen simmar hon även en aning lodrätt - om du förstår vad jag menar. Själva knölen är gul - svårt att se riktigt om den liksom sitter utanpå - eller om den sitter "inuti" - så att det är själva huden som har töjts ut, av en knöl som sitter innanför buken. Kan inte vara lätt att fatta när jag försöker att förklara.
                            Ja... haha Jag har tittat närgånget på fisk i 40 år, så man får änna feeling för det. Jo, jag förstår vad du menar i din beskrivning. Då är det alltså inte något internt i själva kloak-kanalen - man skulle ju kunnat gissa på någon förträngning där. Det är en rätt rejäl knöl i köttet med andra ord - kan ju vara någon infektion eller kanske någon parasit som är på väg att tränga igenom...?
                            Jag kan inte på rak arm säga säkert vad detta är, hoppas någon av de mer sjukdomskunniga här på forumet som känner igen detta kan svara?

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Mmm...vi får se! Parasit...så stor - på sån liten fisk. Ja, vi får se om någon annan hittar hit och kanske kan ge svar.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                "Någon annan" hittade inte hit. Men till glädje för mig, så var knölen helt veck i morse. Vad sjutton var detta - kanske en "finne" som mognat! Man slutar aldrig, att förvånas över det som kan hända med ens akvarieinvånare - skönt, hon är som vanligt igen - till MR. Borelliis stora förtjusning.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...